Το βέβαιο είναι ότι οι προτάσεις της επιτροπής διαλόγου υπό τον καθηγητή κ. Αντώνη Λιάκο για αλλαγές στο Λύκειο και το εξεταστικό σύστημα που αποκάλυψε πρόσφατα «Το Βήμα» τάραξε τα… νερά στον χώρο της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Μετά την ανακοίνωση του ΔΣ της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) που διαφώνησε με τις προτάσεις αυτές και τις χαρακτήρισε «απαράδεκτες», στο θέμα παρεμβαίνουν και σειρά ακόμη Ενώσεων και συνδικαλιστών που εκφράζουν τις απόψεις τους με ανακοινώσεις και συμμετοχή στον δημόσιο διάλογο για τη μορφή που πρέπει να πάρει το λύκειο.
Την ίδια στιγμή τα διοικητικά συμβούλια της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ «στο πλαίσιο της εβδομάδας δράσης των δύο ομοσπονδιών για την ανάδειξη των προβλημάτων της εκπαίδευσης και της υπεράσπισης του δημόσιου σχολείου», διοργανώνουν την Τρίτη 25 Οκτωβρίου στις 18.00 πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στα Προπύλαια.
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΟΛΜΕ, «για τη διευκόλυνση συμμετοχής των συναδέλφων στο συλλαλητήριο, το ΔΣ της ΟΛΜΕ κηρύσσει τρίωρη στάση εργασίας για τα απογευματινά και εσπερινά σχολεία (από 17.00 έως 20.00)».
Επιφυλάξεις από τους σχολικούς συμβούλους
Επιφυλακτική είναι η Πανελλήνια Ένωση Σχολικών Συμβούλων σχετικά με 11 προτάσεις στην πρόταση της επιτροπής εθνικού διαλόγου για την Παιδεία, ενώ θετική είναι στο να περιοριστούν οι απουσίες των μαθητών, να θεσπιστεί ο σύμβουλος καθηγητής και να επανέλθει ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων.
Όπως αναφέρουν οι σχολικοί σύμβουλοι, «η πρόταση της επιτροπής κρίνεται ως αδύνατη να εφαρμοσθεί όχι μόνο σε όλη την επικράτεια, αλλά ακόμη και σε μεγάλα αστικά κέντρα, καθώς οι δυνατοί συνδυασμοί μαθημάτων που μπορεί να επιλέξει ένας μαθητής υπερβαίνει τις 10.000. Το γεγονός αυτό δημιουργεί σύνθετα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα ίσων ευκαιριών, οδηγεί σε κλείσιμο μεγάλου αριθμού σχολικών μονάδων και απώλεια πολλών θέσεων εκπαιδευτικών».
Ακόμη τονίζει ότι «με τον τεράστιο αριθμό συνδυασμών επιλεγόμενων μαθημάτων περιορίζει δραματικά τον αριθμό των επιλεγόμενων τμημάτων στα οποία μπορεί ένας μαθητής να έχει πρόσβαση», ενώ «δεν μπορεί να υλοποιήσει τον προτεινόμενο διαχωρισμό των δύο εκπαιδευτικών βαθμίδων (τετραετές Γυμνάσιο και διετές Λύκειο) χωρίς την προηγούμενη επίλυση τεραστίων προβλημάτων κτιριακών υποδομών, δεδομένης της κτιριολογικής κατανομής και του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού των υφιστάμενων γυμνασίων και λυκείων».
Ακόμη, οι σχολικοί σύμβουλοι κρίνουν ότι ανοίγει τεράστιο χάσμα ανάμεσα στο πλαίσιο λειτουργίας Γυμνασίου και Λυκείου, καθώς χαμηλώνει το επίπεδο του Γυμνασίου και αυξάνει αλματωδώς το επίπεδο του Λυκείου, ενώ «δομεί ένα λύκειο επί τη βάσει του τρόπου εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».
Η Ένωση κρίνει «θετική ως προς τη θεσμοθέτηση εθνικού απολυτηρίου όχι όμως και ως προς τη θεσμοθέτηση πιστοποιητικού αποφοίτησης, αμφιβόλου ισχύος», αλλά και την «κατ’ αρχήν θετική ως προς τη δυνατότητα κινητικότητας εντός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά η υλοποίηση προϋποθέτει αφενός διασφάλιση αδιάβλητων διαδικασιών αφετέρου ριζική αναδιάρθρωση της δομής και των προγραμμάτων σπουδών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, πράγματα που απαιτούν χρονοβόρες διαδικασίες».
Διαφωνίες εντός της ΟΛΜΕ
Στο μεταξύ μετά τη χθεσινή (σ.σ. Τετάρτη) ανακοίνωση της ΟΛΜΕ που έθεσε… τελεσίγραφο στο υπουργείο Παιδείας ότι θα υπάρξουν σοβαρές αντιδράσεις εάν εφαρμόσει το πόρισμα της επιτροπής Λιάκου («δηλώνουμε ότι η τυχόν υιοθέτηση του εν λόγω πορίσματος θα προκαλέσει την οξύτατη αντίδραση της Ομοσπονδίας. Καλούμε τους συναδέλφους να βρίσκονται σε επαγρύπνηση»), ανακοίνωση εξέδωσε σήμερα (σ.σ. Πέμπτη) και συνδικαλίστρια εκπαιδευτικός της Ομοσπονδίας απαντώντας στον πρώην πρόεδρό της και προερχόμενο από τον ΣΥΡΙΖΑ κ. Θέμη Κοτσιφάκη, που επίσης διαφώνησε με τις προτάσεις Λιάκου.
Το μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ κυρία Άννα Μπαχτή (εκπροσωπεί τις Αγωνιστικές Παρεμβάσεις ΔΕ), σε άρθρο που τιτλοφορείται «Μια οφειλόμενη απάντηση στον κ. Κοτσιφάκη και στους κάθε λογής Κοτσιφάκηδες», αναφέρει: «Με άρθρο του ο κ. Κοτσιφάκης, πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ, στην “Εφημερίδα των Συντακτών”, κατακεραυνώνει τον κ. Λιάκο για το υπόμνημά του, που αφορά την αναδιάρθρωση της Μέσης εκπαίδευσης, κατηγορώντας τον πως εκφράζει τις προσωπικές του απόψεις. Θυμίζουμε ότι ο πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ είναι τώρα σύμβουλος του υπουργού Παιδείας κ. Φίλη, μέλος της 12μελούς επιτελικής ομάδας εμπειρογνωμόνων για την υλοποίηση του ΕΣΠΑ καθώς και διορισμένο μέλος από τον υπουργό στην 36μελή επιτροπή διαλόγου του κ. Λιάκου».
Καταγγέλλει ότι οι απόψεις Λιάκου «κινούνται στο πλαίσιο της νεοφιλελεύθερης ατζέντας»και ότι «αν εφαρμόζονταν, θα οδηγούσαν στο ξεθεμελίωμα όσων θετικών αλλαγών έγιναν τα τελευταία δύο χρόνια και στην επαναφορά των ταξικών φίλτρων στην εκπαίδευση».
Επίσης, πληροφορεί τους αναγνώστες ότι η «επιτροπή του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου παρέδωσε στο υπουργείο Παιδείας τις προτάσεις που διαμορφώθηκαν από τις υποομάδες ή κατατέθηκαν στη διάρκεια του διαλόγου, χωρίς βεβαίως στο σύνολό τους να δεσμεύουν όλα τα μέλη της επιτροπής» αναφέρει στο ίδιο άρθρο και συνεχίζει: «Ποιον κοροϊδεύει; Ο κ. Κοτσιφάκης ως στέλεχος πλέον του υπουργείου αφού πολύ γρήγορα μεταπήδησε στο κυβερνητικό επιτελείο διορίστηκε από τον υπ. Παιδείας μέλος της επιτροπής για τον προσχηματικό διάλογο για την Παιδεία, με επικεφαλής τον κ. Λιάκο. Συγχρωτιζόταν με όλους τους παρατρεχάμενους, που συνωστίζονται στα τραπέζια των εθνικών διαλόγων και κατήγγειλαν τις “ισχνές μειοψηφίες – συντεχνίες” που εμποδίζουν το θεάρεστο έργο της μεταρρύθμισης της Παιδείας, όταν τα εκπαιδευτικά σωματεία, οι αδιόριστοι και οι φοιτητικοί σύλλογοι κινητοποιούνταν για να εμποδίσουν τις διαδικασίες του εθνικού διαλόγου, που οδηγούν στην υποταγή του δημόσιου σχολείου και των εκπαιδευτικών στις επιταγές των μνημονίων του ΟΟΣΑ, της ΕΕ και του κεφαλαίου.
Πολύ αργά δεν βγαίνει να καταγγείλει τον κ. Λιάκο ως νεοφιλελεύθερο, όταν και ο ίδιος ήταν σε αυτούς που επεξεργάστηκαν τα πορίσματά του; Αν διαφωνούσε, όφειλε να τα καταγγείλει από τότε. Όφειλε να καταγγείλει και τον υπουργό Παιδείας, που τα αποδέχεται ως βάση για συζήτηση, και δίνει εντολή στον κ. Γαβρόγλου να προωθήσει όλα τα πορίσματα στη Βουλή για συζήτηση, προκειμένου να προχωρήσουν στη νομοθέτηση του 3ετούς στρατηγικού σχεδίου για την Παιδεία. Όλα τα υπόλοιπα είναι υποκρισία, αφού μάλιστα γίνονται μόνο ύστερα από τις αντιδράσεις που ξεσηκώθηκαν μετά τη δημοσίευση του υπομνήματος Λιάκου στη 1/9» αναφέρει μεταξύ άλλων η ίδια.
«Ο κ. Κοτσιφάκης στο άρθρο του υπερασπίζεται την πολιτική του υπουργείο Παιδείας, όταν για έβδομη χρονιά μετράμε μηδενικούς διορισμούς και χιλιάδες αναπληρωτών οδηγούνται στην απόλυση, όταν συγχωνεύτηκαν δεκάδες τομείς και ειδικότητες στα ΕΠΑΛ, όταν με τις εγκυκλίους του Υπουργείου κλείνουν ολιγομελή τμήματα τομέων και ειδικοτήτων, ομάδων προσανατολισμού και κατευθύνσεων στα ΓΕΛ. Όταν οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στοιβάζονται σε 27άρια τμήματα, όταν με τις πολλαπλές αλλαγές στις αναθέσεις, την εγκύκλιο για τα προγράμματα και την κατάργηση του 3ωρου για τους υπεύθυνους εργαστηρίων, οι εκπαιδευτικοί οδηγούνται σε κινητικότητα και πολλαπλές μετακινήσεις. Από την τωρινή του θέση θεωρεί ότι είναι θετικά μέτρα η μαθητεία, οι Περιφερειακές Επιτροπές που θα καθορίζουν τους τομείς των ΕΠΑΛ με βάση τις ανάγκες της αγοράς και όχι με τις επιθυμίες των μαθητών, ενώ δύο χρόνια πριν ήταν ακραίος νεοφιλελευθερισμός. Τα σχολεία γονατίζουν από την υποχρηματοδότηση και εκείνος είναι ικανοποιημένος γιατί συγκρατείται ο προϋπολογισμός στο 2,8% του ΑΕΠ, αλλά δε μας λέει πόσο μικρότερο είναι αυτό το ΑΕΠ» αναφέρει μεταξύ άλλων η κυρία Μπαχτή.
«Όσο και αν προσπαθεί να χρησιμοποιήσει ένα αντιμνημονιακό λόγο στην περιγραφή των προηγούμενων μέτρων και των συνεπειών τους στο δημόσιο σχολείο στην πράξη έχει αναλάβει ρόλο στην υλοποίηση της μνημονιακής πολιτικής της κυβέρνησης. Ο χειρότερος όμως ρόλος του είναι πως αξιοποιώντας την προηγούμενη θέση του, ως πρόεδρος της ΟΛΜΕ, βάζει πλάτη στην απαξίωση του συνδικαλισμού και διογκώνει την απογοήτευση» καταλήγει.