Κατά των προαγωγικών εξετάσεων της Α’ Λυκείου και της «Τράπεζας Θεμάτων» τάσσεται σε επιστολή της προς τους μαθητές και του γονείς η ΟΛΜΕ, καλώντας τους, να διεκδικήσουν τη μη εφαρμογή του νόμου και την ακύρωσή του.
Η ομοσπονδία χαρακτηρίζει «παράλογη, αντιεκπαιδευτική και αντιπαιδαγωγική» την απόφαση της ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να εφαρμόσει από εφέτος το νέο νόμο για το Λύκειο, που προβλέπει πανελλαδικού τύπου εξετάσεις στην Α΄ Λυκείου και αξιοποίηση της λεγόμενης «Τράπεζας Θεμάτων» για τον προσδιορισμό θεμάτων των εξετάσεων αυτών και υπογραμμίζει ότι η εφαρμογή των σχετικών διατάξεων αυτού του νόμου θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τους μαθητές και μαθήτριες του Λυκείου, όπως:
– αύξηση της μαθητικής διαρροής και βίαιη εξώθηση των μαθητών και μαθητριών στην πρόωρη άτυπη κατάρτιση μετά το γυμνάσιο και στην απλήρωτη και εκμεταλλευτική μαθητεία,
– ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση του μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου,
– μεταβολή του Λυκείου, Γενικού και Επαγγελματικού, σε ένα απέραντο ναρκοπέδιο αλλεπάλληλων εξετάσεων,
– αποκλειστικό προσανατολισμό της λειτουργίας του σχολείου στις εξετάσεις με μοναδικό στόχο την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση,
– ενίσχυση της προσφυγής στα φροντιστήρια σε μια περίοδο ακραίας οικονομικής ανέχειας και σκληρής δοκιμασίας για την ελληνική οικογένεια.
Η κατάργηση του νόμου αποτέλεσε, άλλωστε, αίτημα των κινητοποιήσεων του Σεπτεμβρίου.
«Προειδοποιήσαμε έγκαιρα την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ότι η πρόθεσή τους να θέσουν σε λειτουργία την Τράπεζα Θεμάτων ενέχει τον κίνδυνο να τινάξει κυριολεκτικά στον αέρα τη διαδικασία των εξετάσεων και να επηρεάσει αρνητικά την εκπαιδευτική διαδικασία. Να υποτάξει το Λύκειο στο κυνήγι των «σωστών», προκαθορισμένων απαντήσεων και όχι στην κριτική προσέγγιση και εμβάθυνση της γνώσης. Οι μαθητές μας δεν θα παρακινούνται να γίνουν μορφωμένα και κριτικά σκεπτόμενα άτομα, αλλά «παπαγάλοι» προκατασκευασμένων απαντήσεων», αναφέρει η ΟΛΜΕ και προσθέτει ότι η διδακτέα ύλη έχει προσδιοριστεί με μεγάλη προχειρότητα τόσο ως προς το περιεχόμενο όσο και ως προς την έκτασή της. Σε ορισμένα μαθήματα η κάλυψή της απαιτεί δύο σχολικές χρονιές αντί για μία.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες, τονίζουμε ότι η εμμονή στην ίδρυση και λειτουργία μιας «Τράπεζας Θεμάτων», και μάλιστα λίγες μέρες πριν τις εξετάσεις, μόνο και μόνο για να φανεί ότι τηρείται ο προβλεπόμενος προγραμματισμός, μόνο αρνητικές συνέπειες θα έχει στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ ταυτόχρονα θα αυξήσει το άγχος και την αβεβαιότητα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, με δεδομένο μάλιστα ότι ο βαθμός προαγωγής των μαθητών της Α΄ Λυκείου θα συνυπολογίζεται στην εισαγωγή τους στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ».
Παράλληλα η Ομοσπονδία τονίζει ότι «σοβαρότατα προβλήματα δημιουργεί και το νέο σύστημα προαγωγής από τάξη σε τάξη, λόγω των αυξημένων απαιτήσεων που θέτει. Αν εφαρμοστεί, θα εκτινάξει τη σχολική αποτυχία και τη μαθητική διαρροή από το Λύκειο σε πολύ υψηλά ποσοστά.
Επισημαίνουμε, επίσης, ότι τα σοβαρά κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό, και ειδικά στα Επαγγελματικά Λύκεια και στις Επαγγελματικές Σχολές μετά τις διαθεσιμότητες-απολύσεις χιλιάδων εκπαιδευτικών, έχουν οδηγήσει, σε πολλά σχολεία, σε πλημμελή κάλυψη της ύλης με αποτέλεσμα να εμφανίζονται μεγάλες διαφορές από περιοχή σε περιοχή, με τα πιο μεγάλα προβλήματα να εντοπίζονται σε υποβαθμισμένες, απομονωμένες και δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας.
Παρά τις ενστάσεις μας αυτές, το υπουργείο Παιδείας προχώρησε τελικά τις διαδικασίες της προκήρυξης για τη δημιουργία της τράπεζας θεμάτων μέσω του ΕΣΠΑ και ανάθεσε το έργο στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής διαθέτοντας 1.570.000 ευρώ για «ειδικούς και επιτροπές»!! Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε δαπάνη για πρόσληψη πάνω από 1.000 αναπληρωτών, με τους οποίους θα μπορούσε να αντιμετωπίσει σημαντικό μέρος των εκπαιδευτικών κενών των σχολείων.
Φαίνεται όμως ότι οι αρμόδιοι παράγοντες του Υπουργείου Παιδείας στην πραγματικότητα δεν ενδιαφέρονται για τη βελτίωση της δημόσιας εκπαίδευσης και την επίλυση των προβλημάτων λειτουργίας των σχολείων, αλλά μόνο για την υλοποίηση των αντιδραστικών και αντιεκπαιδευτικών αλλαγών που προωθούν η Ευρωπαϊκή Ένωση και ο ΟΟΣΑ, με εργαλείο των κονδύλια του ΕΣΠΑ.
Τονίζουμε για μια ακόμα φορά την πλήρη αντίθεσή μας, αλλά και όλων των εκπαιδευτικών φορέων της χώρας, στο νόμο 4186/13 και στη μετατροπή του Λυκείου σε διαρκές εξεταστικό κέντρο, με πανελλαδικού τύπου εξετάσεις μέσα από την «Τράπεζα Θεμάτων» και με τη δεσποτεία των τεστ και των τυπικών κριτηρίων στην εξεταστική διαδικασία. Αυτά τα μέτρα αποτελούν το πρώτο βήμα για την αξιολόγηση και κατηγοριοποίηση των σχολείων και τελικά τη δημιουργία σχολείων διαφορετικών επιπέδων και ταχυτήτων».
Η ΟΛΜΕ καλεί τους γονείς, τους μαθητές και μαθήτριες, σύσσωμη την ελληνική κοινωνία να διεκδικήσουν να μην εφαρμοστεί εφέτος αυτός ο νόμος και τελικά να ακυρωθεί μέσα από τον ενωτικό και ανυποχώρητο αγώνα της εκπαιδευτικής κοινότητας.
– «Απαιτούμε να καταργηθεί ο Νόμος 4186/13 για την αναδιάρθρωση του Λυκείου και της ΤΕΕ και, σε πρώτη φάση, να μην εφαρμοστεί εφέτος στην Α΄ τάξη Λυκείου.
– Λέμε «όχι» στο σχολείο της αγοράς και των επιχειρήσεων, στην πρόωρη κατάρτιση και την μαθητεία μετά το γυμνάσιο.
– Διεκδικούμε Ενιαίο 12χρονο Δημόσιο και Δωρεάν σχολείο, αντίστοιχο με τις ανάγκες και τα οράματα της νεολαίας και του λαού μας.
– Απαιτούμε να ξαναλειτουργήσουν αμέσως οι τομείς και ειδικότητες που καταργήθηκαν στη Δημόσια ΤΕΕ και να επανέλθουν στη θέση τους όλοι οι εκπαιδευτικοί που δίδασκαν σε αυτές και τέθηκαν σε διαθεσιμότητα ή απολύθηκαν.
Κανένας μαθητής και κανένας εκπαιδευτικός δεν περισσεύει», καταλήγει η επιστολή της ΟΛΜΕ.