Προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, κ. Νικόλαο Φίλη

Προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, κ. Νικόλαο Φίλη

Θέμα: «Κατάρρευση της Παιδείας»

Στις σημερινές συνθήκες κρίσης η Παιδεία πρέπει να αποτελέσει εθνικό πρόταγμα. Έχουμε ανάγκη ένα δημόσιο σχολείο ανοικτό σε ιδέες, ολοήμερο για να καλύπτει τις ανάγκες της σύγχρονης οικογένειας, δημιουργικό με αναζήτηση της αριστείας για μαθητές και εκπαιδευτικούς, καινοτόμο ώστε οι μαθητές να γίνουν ενεργοί και υπεύθυνοι πολίτες, να απολαμβάνουν τη μάθηση και να μπορούν να την αξιοποιούν. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να παρέχει την εκμάθηση ξένης γλώσσας και της πληροφορικής και τη δυνατότητα πιστοποίησης των γνώσεων των μαθητών μέσω ενός δημοσίου συστήματος εξέτασης και πιστοποίησης.

Αντίστοιχα, το δημόσιο Πανεπιστήμιο πρέπει να παρέχει πτυχία με αντίκρισμα. Να είναι εξωστρεφές και να συνδέεται με το εθνικό σχέδιο ανασυγκρότησης και ανάπτυξης της χώρας. Κυρίαρχο μέλημα πρέπει να είναι η αναβάθμισή των Ανώτατων Ιδρυμάτων σε διεθνή κέντρα εκπαίδευσης και πολιτισμού με στόχο όχι μόνο να αποφευχθεί η φυγή των νέων επιστημόνων, αλλά και να προσελκύσουν επιστήμονες από το εξωτερικό. Οφείλει να προωθεί την έρευνα και να στηρίζει την καινοτομία με απώτερο στόχο την ενίσχυση της ελληνικής ανταγωνιστικότητας.

Θα περίμενε κάνεις ότι μια κυβέρνηση που ήθελε, παρά τον εναγκαλισμό με τον ακροδεξιό λαϊκισμό των ΑΝΕΛ, να λέγεται αριστερά θα δρομολογούσε τέτοιες παρεμβάσεις.

Δυστυχώς όμως, οι προηγούμενες προσπάθειες και τα βήματα προς αυτές τις κατευθύνσεις σταμάτησαν και αντικαταστάθηκαν με μέτρα ισοπέδωσης και οπισθοδρόμησης! Σε κανέναν άλλο τομέα πολιτικής δεν είναι τόσο προκλητικά καταστροφικό το έργο της Κυβέρνησης, όσο στην Παιδεία. Η νέα πολιτική ηγεσία συνεχίζει απροκάλυπτα την κατεδάφιση της Εκπαίδευσης, που ξεκίνησε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ τον Ιανουάριο. Δυστυχώς, ο κατήφορος δεν φαίνεται να έχει τέλος. Το στίγμα σας –που μοιάζει περισσότερο με κηλίδα- είναι ξεκάθαρο: κομματικοποίηση, πελατειακές λογικές, ρουσφέτια, ιδεοληψίες, ανικανότητα, αβελτηρία.

Ο κατάλογος είναι, δυστυχώς, μακρύς, και αφορά όλες τις βαθμίδες, από το Δημοτικό μέχρι το Πανεπιστήμιο:

Απόλυτη διαχειριστική ανικανότητα που σημαίνει ταλαιπωρία μαθητών, σπουδαστών, γονιών:

  • Τα κενά στην εκπαίδευση έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Δύο μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς οι τερατώδεις ελλείψεις έχουν ως αποτέλεσμα χιλιάδες μαθητές να μην έχουν καθηγητές και να συσσωρεύουν δυσαναπλήρωτα μαθησιακά κενά. Την ίδια στιγμή έχουν σταματήσει οι συγχωνεύσεις σχολείων -δημιουργώντας ακόμη περισσότερα κενά- ενώ πάνω από 2000 εκπαιδευτικοί βρίσκονται εκτός σχολικών τάξεων με αποκλειστική ευθύνη της Κυβέρνησης.
  • Ακόμη και τα δημόσια ΙΕΚ βρίσκονται σε παράλυση: Για πρώτη φορά τα τελευταία 20 χρόνια παραμένουν κλειστά γιατί δεν εξασφαλίστηκαν έγκαιρα τα απαραίτητα κονδύλια προκειμένου να προσληφθούν οι 7.000 εκπαιδευτές που απαιτούνται για την εύρυθμη λειτουργία τους.
  • Ιδεοληπτικές πολιτικές:. Οι δήθεν αριστερές εμμονές κατευθύνουν, δυστυχώς, τις πολιτικές επιλογές στην εκπαίδευση.
    • Η αριστεία αντιμετωπίζεται ως «ρετσινιά». Κυριαρχεί η λογική της «ήσσονος προσπάθειας»: Έτσι, τα πρότυπα – πειραματικά σχολεία καταργούνται και οι οικογένειες με μεσαίο και χαμηλό εισόδημα χάνουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε αυτά. Ο πόλεμος στην αριστεία έχει ως θύματα τα καλά δημόσια σχολεία και τους μαθητές τους.
    • Επιπλέον, για πρώτη φορά βρίσκονται στον αέρα οι υποτροφίες στους πρωτεύσαντες και αριστεύσαντες φοιτητές των ΑΕΙ από το ΙΚΥ γιατί δεν έχει εξευρεθεί μέχρι στιγμής το απαιτούμενο ποσό, που σε ετήσια βάση άγγιζε τα 13.000.000 ευρώ για να ενισχύσει τους οικονομικά πιο αδύναμους από τους αριστεύσαντες φοιτητές. Ταυτόχρονα εκκρεμεί η αποπληρωμή των υποτροφιών προς τους φοιτητές από προηγούμενα ακαδημαϊκά έτη.
    • Στοχοποιείται και η ιδιωτική εκπαίδευση ως υποτιθέμενο προνόμιο των…πλουσίων. Γονείς και μαθητές αντιμετωπίζονται με ταξικά χαρακτηριστικά: Η επιβολή ΦΠΑ 23% – «πενταροδεκάρες» όπως είπε ο Υπουργός- έχει λίγη σημασία για την Κυβέρνηση, αφού οι γονείς που εμπιστεύονται τα παιδιά τους στην ιδιωτική εκπαίδευση «δεν ψηφίζουν ΣΥΡΙΖΑ».
    • Πόλεμος στην αξιολόγηση. Κάθε μορφή αξιολόγησης εξοβελίζεται. Η ελληνική εκπαίδευση πορεύεται χωρίς αξιολόγηση εκπαιδευτικών και δομών της εκπαίδευσης, προκειμένου να ικανοποιηθούν οι εμμονές του ΣΥΡΙΖΑ. Ακόμη και εκεί που η αξιολόγηση επιβάλλεται έξωθεν, όπως στο πρόγραμμα ενισχυτικής διδασκαλίας που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, επιχειρείται η υπονόμευση και ακύρωση της αξιολόγησης στην πράξη.
    • Σταδιακή και σταθερή κατεδάφιση της μεταρρύθμισης του ν. 4009/2011. Η Κυβέρνηση εδώ και εννέα μήνες αποδομεί με συστηματικό τρόπο όσα προοδευτικά μεταρρυθμιστικά βήματα έγιναν στα ΑΕΙ με μείζονα κοινοβουλευτική συναίνεση.
      • Τα συμβούλια διοίκησης των Πανεπιστημίων καταργούνται με ΠΝΠ. Η ολοκληρωτική λογική του «αποφασίζομεν και διατάσσομεν» φτάνει έτσι στο απόγειό της. Θύματα είναι βεβαίως τα ίδια τα ιδρύματα, που στερούνται έναν αποτελεσματικό θεσμό εξωστρέφειας και κοινωνικής λογοδοσίας. Το πλήγμα στη Δημοκρατία είναι ακόμη βαρύτερο: η ΠΝΠ για τα Πανεπιστήμια εκδόθηκε χωρίς να υπάρχουν έκτακτες συνθήκες που να το επιτάσσουν, παρενέβη ευθέως στις διαδικασίες εκλογής των πρυτανικών αρχών και ξήλωσε το νόμο που είχε ψηφιστεί από τα 4/5 του Κοινοβουλίου. Εφόσον οι ΠΝΠ των δανειακών συμβάσεων είχαν χαρακτηριστεί ως «πραξικόπημα» από τον τότε ΣΥΡΙΖΑ, κατ’ αναλογίαν η σημερινή αναίτια και προκλητική παρέμβαση μπορεί να παρομοιαστεί με «ανελεύθερο αιμοσταγές καθεστώς σοβιετικού τύπου»! Ο διάλογος που εξήγγειλε και υποσχέθηκε ο Πρωθυπουργός και οι Υπουργοί θα γίνει αφού η ισοπέδωση και το πισωγύρισμα των ΑΕΙ ολοκληρωθεί.
      • Επανέρχεται το «άσυλο της ανομίας» στα Πανεπιστήμια. Αυτόθροη –ίσως και ηθελημένη- συνέπεια είναι η ανοχή φαινομένων βίας από οργανωμένες μειοψηφίες που παρακωλύουν το ακαδημαϊκό έργο. Δεν είναι τυχαία η εκκωφαντική, συνένοχη σιωπή του Υπουργείου απέναντι στην πρόσφατη τραμπουκική συμπεριφορά προς τους εξωτερικούς αξιολογητές του ΕΚΠΑ.
      • Οι αιώνιοι φοιτητές ξαναγίνονται ο κανόνας. Το Υπουργείο επιμένει να πρωτοτυπεί διεθνώς, αρκεί να γίνεται αρεστό στους φοιτητοπατέρες.
      • Κομματικός έλεγχος της εκπαίδευσης. Με αδιαφανή διαδικασία και απροσδιόριστα κριτήρια η Κυβέρνηση επέλεξε κομματικά στελέχη για τις θέσεις των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης. Βασικό προσόν ήταν όχι η ακαδημαϊκή, διδακτική και διοικητική ικανότητα, αλλά η προσήλωση στο κόμμα. Αυτό ήταν το πρώτο βήμα. Προκειμένου η κομματική άλωση του κράτους να γίνει χωρίς χρονοτριβή, η Κυβέρνηση με την τελευταία σχετική νομοθετική πρωτοβουλία έπαυσε βιαίως τη θητεία των μέχρι σήμερα μελών των Υπηρεσιακών Συμβουλίων (πλην των αιρετών) για να προβεί σε εκ νέου συγκρότηση με αμιγώς κομματικά κριτήρια. Με τη νέα ρύθμιση ο κομματικός εγκάθετος Περιφερειακός Διευθυντής θα επιλέγει όποιους εκπαιδευτικούς με 15ετή προϋπηρεσία επιθυμεί, χωρίς κανένα κριτήριο ή εχέγγυο αμεροληψίας και αξιοκρατίας. Το μέτρο αυτό κρίθηκε προφανώς πιο αποτελεσματικό από την προηγούμενη προσπάθεια ελέγχου των Διευθυντών των σχολείων, μέσω της πρωτάκουστης διαδικασίας των εκλογών με μυστική ψηφοφορία, που όμως –όπως φαίνεται- δεν είχε τα αναμενόμενα από το κόμμα αποτελέσματα.

Με δεδομένο ότι οι ανωτέρω πολιτικές επιλογές και πρακτικές συνιστούν «γενοκτονία» της Εκπαίδευσης, επερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Για τα τεράστια κενά που υπάρχουν στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ακόμη και σήμερα δυο μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς
  2. Για τις συνεχιζόμενες αποσπάσεις εκπαιδευτικών και την διάψευση της εξαγγελίας για επαναφορά των εκπαιδευτικών στις σχολικές τάξεις
  3. Για την παντελή έλλειψη αντικειμενικών και αξιοκρατικών κριτηρίων επιλογής σε θέσεις ευθύνης
  4. Για την ελλιπή στελέχωση και τα κλειστά δημόσια ΙΕΚ
  5. Για την αδυναμία πρόσβασης των μελών του ΣΕΑΒ στα ηλεκτρονικά περιοδικά, τα βιβλία και σε βιβλιογραφικές βάσεις δεδομένων
  6. Για την κατάργηση και υπονόμευση όλων των θεσμών αριστείας
  7. Για την μη χορήγηση υποτροφιών στους πρωτεύσαντες και αριστεύσαντες φοιτητές των ΑΕΙ από το ΙΚΥ.
  8. Για την τιμωρία χιλιάδων μαθητών κ γονιών από φτωχά και μεσαία νοικοκυριά με την επιβολή και διατήρηση του ΦΠΑ 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση
  9. Για την υπονόμευση του εξωτερικού ελέγχου και της αξιολόγησης των πανεπιστημίων που έχει ως αποτέλεσμα την ποιοτική τους υποβάθμιση
  10. Για την επαναφορά της ανομίας και την ανοχή των φαινομένων βίας στα Πανεπιστήμια.
  11. Για τον κομματικό έλεγχο της εκπαίδευσης.

ΟΙ ΕΠΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ:

Χριστοφιλοπούλου Εύη

Κωνσταντόπουλος Δημήτρης

Αρβανιτίδης Γιώργος

Βενιζέλος Ευάγγελος

Γρηγοράκος Λεωνίδας

Κεγκέρογλου Βασίλης

Κεφαλίδου Χαρά

Κουτσούκος Ιωάννης

Κρεμαστινός Δημήτρης

Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας

Λοβέρδος Ανδρέας

Μανιάτης Ιωάννης

Παπαθεοδώρου Θεόδωρος

Σκανδαλίδης Κωνσταντίνος

Τζελέπης Μιχαήλ