Οι συνθήκες χαρακτηρίζονται τριτοκοσμικές, καθώς τα προβλήματα στα κτίρια είναι ιδιαίτερα σοβαρά, ενώ πολλές αίθουσες κρίνονται ακατάλληλες για τη στέγαση πολλών μαθητών. Παράλληλα, μεγάλες είναι και οι ελλείψεις σε προσωπικό.

Η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών καταγγέλλει την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στα Ειδικά Σχολεία της Ρόδου.

«Ως Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών Ρόδου καταγγέλλουμε την πολιτική που διαχρονικά αντιμετωπίζει ως πολυτέλεια όσα θα έπρεπε να παρέχονται καθολικά, με σύγχρονους όρους, που υποβαθμίζει ολοένα και περισσότερο τις δομές ειδικής αγωγής αντί αυτές να καλυτερεύουν κάθε χρόνο και να συμβαδίζουν με τις τεράστιες σημερινές δυνατότητες. Καλούμε τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς να μην συμβιβαστούν με τη λογική της κυβέρνησης που βάζει την εκπαίδευση στη λογική κόστους-οφέλους. Δεν θα επιτρέψουμε να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση στα ειδικά σχολεία», τονίζει η ανακοίνωση.
Η ανακοίνωση

«Παρά τις πολύκροτες διακηρύξεις της (εκάστοτε) κυβέρνησης για την στήριξη της Ειδικής Αγωγής, η πραγματικότητα στην Ειδική Αγωγή στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στη Ρόδο δείχνει το αντίθετο, αφού και εδώ λειτουργεί στη λογική του κόστους- οφέλους! Σε πρώτο επίπεδο οι εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης που προσλήφθηκαν στα Δημοτικά και στα Νηπιαγωγεία δεν επαρκούν ούτε για τους μισούς μαθητές που δικαιούνται παράλληλη στήριξη. Αυτό σημαίνει ότι η χρονιά ξεκίνησε με τους μαθητές να στερούνται ένα από τα βασικά μορφωτικά τους δικαιώματα.

Στις περιοδείες που έκανε η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών Ρόδου αναδείχτηκε η τραγική έως και επικίνδυνη κατάσταση που υπάρχει στα ειδικά σχολεία, καθώς στα περισσότερα από αυτά καταγράφονται τριτοκοσμικές καταστάσεις. Συγκεκριμένα:

Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Λίνδου (στη Λάρδο) αντιμετωπίζει σοβαρά κτιριακά προβλήματα τα οποία θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια και την υγεία των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Σε αυτά περιλαμβάνονται τρύπες σε γυψοσανίδες, παράθυρα που δεν κλείνουν, κίνδυνοι από καλώδια και αιχμηρά αντικείμενα. Τέλος, υπάρχουν μόνο δύο αίθουσες και ένας κοινόχρηστος χώρος για 17 μαθητές ενώ είναι σαφές ότι όλες οι αίθουσες δεν έχουν φυσικό φωτισμό και δεν αερίζονται επαρκώς.

Το 1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ρόδου στεγάζει πολύ μεγάλο αριθμό μαθητών (41) σε λίγες και ακατάλληλες αίθουσες (μάλιστα ως αίθουσα χρησιμοποιείται αποθήκη που υπάρχει εξοπλισμός κοπής ξύλων) με σημαντικές φθορές (π.χ. σπασμένα πλακάκια). Επίσης, δεν υπάρχουν χώροι για τα εξατομικευμένα προγράμματα των μαθητών, ενώ καταγράφονται σημαντικά προβλήματα ασφάλειας στον χώρο που προαυλίζονται οι μαθητές. Τέλος, υπάρχουν ελλείψεις σε ειδικότητες (π.χ. Εκπαιδευτικός Εικαστικών, Εργοθεραπευτής).

Το 2ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Ρόδου στην Κρεμαστή βρίσκεται στον δεύτερο χρόνο λειτουργίας του και δεν έχει ακόμα εξασφαλιστεί η επικοινωνία του σχολείου (δεν υπάρχει τηλέφωνο, διαδίκτυο, υπολογιστής γραφείου κ.λπ.). Λείπουν εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων, ενώ οι χώροι δεν επαρκούν για να δουλέψουν οι ειδικότητες με τον τρόπο που χρειάζεται. Επιπλέον, ο κλιματισμός δεν λειτουργεί λόγω καταστροφών. Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα του σχολείου εστιάζεται στον προαύλιο χώρο όπου από πέρυσι δεν υπάρχουν κιγκλιδώματα και δεν μπορεί να εξασφαλιστεί η ασφάλεια των μαθητών. Η μεταφορά των μαθητών γίνεται και πάλι ευθύνη των γονιών τους!

Στο Πρότυπο Ειδικό Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ρόδου υπάρχουν ελλείψεις σε προσωπικό (π.χ. Εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής, Εικαστικών και Δάσκαλος) και ειδικό εκπαιδευτικό υλικό. Καταγράφονται τα γνωστά προβλήματα του κτιριακού συγκροτήματος της Ακαδημίας, δεν εξασφαλίζεται δηλαδή η ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών, ενώ υπάρχουν και προβλήματα προσβασιμότητας. Μάλιστα, οι αίθουσες δεν επαρκούν ώστε οι ειδικότητες και το επιστημονικό προσωπικό να μπορέσουν να επιτελέσουν το έργο τους, ενώ οι χώροι είναι σαφώς λίγοι για τους μαθητές του σχολείου. Τέλος, υπάρχει μεγάλη ανάγκη για σχολικό νοσηλευτή.

Το Ειδικό Νηπιαγωγείο Ρόδου συστεγάζεται με το 1ο Ειδικό Δημοτικό. Διαθέτει δύο αίθουσες, η μία πολύ μικρή, που δεν επαρκούν για τον αριθμό των μαθητών καθώς και για την εξατομικευμένη παρέμβαση του ειδικού επιστημονικού προσωπικού. Υπάρχουν πολλοί μαθητές που οι γονείς τους αναγκάζονται ή να τα κρατούν σπίτι ή να τα στέλνουν σε γενικά σχολεία. Σε ότι έχει να κάνει με την υποτιθέμενη μεταφορά σε κατάλληλο κτίριο, που από την περσινή σχολική χρονιά προγραμματιζόταν, δεν προχωρά. Τέλος, είναι τραγικό ότι δεν μπορούν να εξασφαλιστούν συνθήκες υγιεινής, αφού οι 14 μαθητές του ειδικού νηπιαγωγείου και οι 41 μαθητές του ειδικού δημοτικού έχουν μόνο δύο τουαλέτες!

Συγκεντρωτικά, τα ειδικά σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στη Ρόδο έχουν σοβαρά προβλήματα:

Πολύ μεγάλοι αριθμοί μαθητών ανά τμήμα.
Περισσότερα τμήματα από αυτά που μπορούν να υποστηρίξουν οι υπάρχουσες κτιριακές υποδομές.
Ακατάλληλες-επικίνδυνες κτιριακές υποδομές με κακές συνθήκες υγιεινής (αερισμός, φωτισμός, στάσιμα νερά).
Έλλειψη χώρων για τα εξατομικευμένα προγράμματα των μαθητών.
Σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό: εκπαιδευτικό, επιστημονικό, βοηθητικό και νοσηλευτές.
Το πρόβλημα της μεταφοράς των μαθητών παραμένει στο 2ο Ειδικό ΔΣ, ενώ στο Ειδικό ΔΣ Λίνδου έχει λυθεί μόνο εν μέρει.

Απαιτούμε εδώ και τώρα:

Να διοριστεί τώρα όλο το απαραίτητο εκπαιδευτικό, ειδικό επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό. Πρόσληψη των απαραίτητων σχολικών νοσηλευτών.
Δημόσιο και δωρεάν σύστημα μεταφοράς με ασφαλή μέσα, με μόνιμο και ειδικευμένο προσωπικό για τη μεταφορά των μαθητών με αναπηρία και μαθησιακές δυσκολίες από και προς τα ειδικά σχολεία.
Να γίνει πλήρης αντισεισμικός έλεγχος σε όλα τα ειδικά αλλά και γενικά σχολεία, να χτιστούν καινούρια για να μπορέσουν να αντικατασταθούν όλα τα ακατάλληλα και επικίνδυνα σχολεία με νέα που θα είναι ασφαλή για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
Να μεταφερθεί το ειδικό νηπιαγωγείο Ρόδου στο κτίριο όπου είχε κριθεί πέρσι κατάλληλο με ευθύνη του Δήμου Ρόδου.
Να ικανοποιηθούν τα αιτήματα για παράλληλη στήριξη όλων των μαθητών.

Ως Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών Ρόδου καταγγέλλουμε την πολιτική που διαχρονικά αντιμετωπίζει ως πολυτέλεια όσα θα έπρεπε να παρέχονται καθολικά, με σύγχρονους όρους, που υποβαθμίζει ολοένα και περισσότερο τις δομές ειδικής αγωγής αντί αυτές να καλυτερεύουν κάθε χρόνο και να συμβαδίζουν με τις τεράστιες σημερινές δυνατότητες. Καλούμε τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς να μην συμβιβαστούν με τη λογική της κυβέρνησης που βάζει την εκπαίδευση στη λογική κόστους-οφέλους. Δεν θα επιτρέψουμε να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση στα ειδικά σχολεία!»

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025