Στην Ελλάδα, η κατ’ οίκον διδασκαλία (homeschooling) δεν αποτελεί νόμιμη εκπαιδευτική μέθοδο για τους Έλληνες πολίτες, εκτός από εξαιρετικές περιπτώσεις που σχετίζονται με σοβαρά προβλήματα υγείας του μαθητή. Η σχετική νομοθεσία είναι σαφής και προβλέπεται στο άρθρο 6, παράγραφος 4.γ. του Ν. 3699/2008, όπου αναφέρεται ότι: «Όταν η φοίτηση των μαθητών καθίσταται αδύνατη λόγω σοβαρών βραχυχρόνιων ή χρόνιων προβλημάτων που δεν επιτρέπουν τη μετακίνησή τους, η εκπαίδευση των μαθητών αυτών δύναται να παρέχεται με διδασκαλία στο σπίτι».
Δείτε Ποιό είναι το σχέδιο για διεθνές απολυτήριο – Ποιά σχολεία θα συμμετέχουν και θα το δίνουν
Η εφαρμογή της κατ’ οίκον διδασκαλίας προϋποθέτει την προσκόμιση ιατρικής γνωμάτευσης από δημόσιο νοσοκομείο, η οποία θα επιβεβαιώνει την αδυναμία του μαθητή να παρακολουθήσει μαθήματα σε σχολική μονάδα.
Η έγκριση παρέχεται από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης της αντίστοιχης βαθμίδας και η διδασκαλία μπορεί να πραγματοποιείται είτε με φυσική παρουσία εκπαιδευτικών είτε μέσω τηλεκπαίδευσης. Οι μαθητές που εντάσσονται σε αυτό το καθεστώς χαρακτηρίζονται ως «κατ’ ιδίαν διδαχθέντες» και υποβάλλονται σε εξετάσεις σύμφωνα με τις προβλέψεις της εκπαιδευτικής νομοθεσίας.
Ειδική πρόβλεψη υπάρχει για οικογένειες αλλοδαπών στην Ελλάδα, εφόσον το homeschooling επιτρέπεται στη χώρα προέλευσής τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι γονείς μπορούν να επιλέξουν την κατ’ οίκον εκπαίδευση για τα παιδιά τους, ακολουθώντας το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας καταγωγής τους.
Αντίθετα, σε πολλές χώρες του κόσμου η κατ’ οίκον εκπαίδευση αποτελεί θεσμοθετημένη εναλλακτική επιλογή. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Ρωσία, τη Βρετανία και τη Νέα Ζηλανδία, το homeschooling είναι αποδεκτή εκπαιδευτική πρακτική και εφαρμόζεται από εκατομμύρια οικογένειες.
Σε αυτές τις χώρες, η ευθύνη της εκπαίδευσης μπορεί να ανήκει στους γονείς, οι οποίοι σχεδιάζουν το πρόγραμμα σπουδών, επιλέγουν τα διδακτικά μέσα και συχνά συνεργάζονται με κρατικές ή ιδιωτικές δομές για την αξιολόγηση των μαθητών. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η πλειονότητα των χωρών ακολουθεί παρόμοια προσέγγιση με την Ελλάδα, απαγορεύοντας ή επιβάλλοντας αυστηρούς περιορισμούς στην κατ’ οίκον εκπαίδευση.
Δείτε επίσης Τεχνητή νοημοσύνη: Ποιές θέσεις εργασίας απειλεί;
Ωστόσο, η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ) έχει επισημάνει σοβαρούς κινδύνους που απορρέουν από την κατ’ οίκον εκπαίδευση, βασιζόμενη σε διεθνή εμπειρία και μελέτες εκπαιδευτικών συστημάτων στην Ευρώπη και την Αμερική. Σύμφωνα με την ΟΙΕΛΕ, το homeschooling συνδέεται συχνά με περιθωριακές και ακραίες κοινωνικές ομάδες.
Αυτές οι τάσεις ενισχύουν τη δημιουργία παράλληλων εκπαιδευτικών δομών χωρίς κρατική εποπτεία, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε ανισότητες στην πρόσβαση στη γνώση και σε φαινόμενα εκπαιδευτικής απομόνωσης.
Ένας ακόμη σοβαρός κίνδυνος που επισημαίνει η ΟΙΕΛΕ είναι η έλλειψη κοινωνικοποίησης των μαθητών που εκπαιδεύονται κατ’ οίκον. Τα παιδιά αυτά μεγαλώνουν σε ένα περιορισμένο περιβάλλον, χωρίς τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσουν με συνομηλίκους τους, να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες και να μάθουν να λειτουργούν στο πλαίσιο μιας ευρύτερης κοινότητας. Αυτό μπορεί να έχει σοβαρές συναισθηματικές, ψυχοκοινωνικές και λειτουργικές επιπτώσεις στην ανάπτυξή τους.
Δείτε επίσης Τι είναι η τεχνική Pomodoro – Η σημασία της εξάσκησης