Για 13 ζητήματα που αφορούν τους εκπαιδευτικούς μόνιμους και αναπληρωτές δεν υπήρξε καμιά θετική απάντηση όπως προκύπτει από… δελτίο τύπου της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας το οποίο εξέδωσε ως αποτέλεσμα της συνεδρίασης τις 11 Μαρτίου για την εκτίμηση των απαντήσεων της νέας πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας στα θέματα τα οποία συζητήθηκαν ,στη συνάντηση που έγινε στις 3-3-2015.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η ΔΟΕ δεν υπήρξε καμία θετική απάντηση σε κανένα από τα παρακάτω ζητήματα:
1. Στο θέμα των δαπανών για την Παιδεία αλλά και της αποκατάστασης των περικοπών των μνημονιακών νόμων στις αποδοχές των εκπαιδευτικών (εν ενεργεία και συνταξιούχων).
2. Στο αίτημα για ακώλυτη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη έπειτα από την κατάργηση του θεσμικού πλαισίου της αξιολόγησης (όταν συμβεί).
3. Στο αίτημα για άμεση πραγματοποίηση μόνιμων διορισμών (παρά το γεγονός ότι ένα μήνα πριν μιλούσαν για 7000 μόνιμους διορισμούς!!) για την κάλυψη των χιλιάδων κενών στην εκπαίδευση (σύμφωνα με την πρόταση που έχει ήδη καταθέσει η Δ.Ο.Ε. για διορισμούς με το σύστημα 60% – 40%, που ίσχυε πριν το Ν. 3848/10 καθώς και άμεσο διορισμό των συναδέλφων αναπληρωτών, επί σειρά ετών, της Ειδικής Αγωγής.
4. Στο τεράστιο πρόβλημα που έχουν δημιουργήσει οι πέρα από νομικούς κανόνες, «υποχρεωτικές» μετατάξεις εκπαιδευτικών της Δ.Ε. στην Π.Ε. και το ζήτημα της αδικίας που βιώνουν (σε σχέση με την κατανομή των οργανικών θέσεων) οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων που υπηρετούσαν, ήδη, στην Π.Ε. Η σύσταση επιτροπής αποτελούμενης από εκπροσώπους της Δ.Ο.Ε., της Ο.Λ.Μ.Ε. και του Υπουργείου η οποία θα εξετάσει το ζήτημα εντός 15ημέρου (όπως δήλωσε ο Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας, το οποίο όμως σχεδόν έχει περάσει χωρίς καν να υπάρξει σύγκλιση της επιτροπής) απέχει κατά πολύ τόσο από τις θέσεις της Δ.Ο.Ε. όσο και από τις προεκλογικές δηλώσεις και ενέργειες (κατάθεση σχετικών επερωτήσεων στη Βουλή) της σημερινής κυβέρνησης. Η άρνηση μάλιστα να δηλώσει το Υπουργείο, ότι η πρόταση της επιτροπής θα δεσμεύει την πολιτική ηγεσία, δημιουργεί πλήθος αρνητικών σκέψεων και ερωτημάτων.
5. Στα θέματα της προσχολικής αγωγής (δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, θεσμοθέτηση ωραρίου νηπιαγωγών, προσδιορισμός οργανικότητας νηπιαγωγείων, λειτουργία ολοήμερων νηπιαγωγείων, κτιριακές υποδομές κτλ.). για τα οποία το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. κατέθεσε το πλήρες διεκδικητικό πλαίσιο για την προσχολική αγωγή καθώς και το υπόμνημα που είχε καταθέσει στην προηγούμενη πολιτική ηγεσία τηρώντας στάση αναμονής μέχρι την πραγματοποίηση σοβαρής συζήτησης για το θέμα.
6. Στο μείζονος σημασίας ζήτημα της Ειδικής Αγωγής και την ανάγκη θεσμοθέτησης πλαισίου που θα δημιουργεί τις συνθήκες για την ένταξη στο δημόσιο σχολείο όλων των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η απάντηση που δόθηκε ότι θα υπάρξει νέο σχέδιο νόμου στα πλαίσια του οποίου θα συζητηθεί και το σύνολο των προτάσεων της Δ.Ο.Ε. για όλο το φάσμα λειτουργίας της Ειδικής Αγωγής μας βρίσκει επιφυλακτικούς με δεδομένο το πλήθος των ανάλογων εξαγγελιών κατά το πρόσφατο παρελθόν.
7. Για το ζήτημα του «ξεκλειδώματος» των πινάκων και του υπολογισμού της προϋπηρεσίας των συναδέλφων και μετά τις 30/6/2010.
8. Για το θέμα των ρυθμίσεων για τον ΟΑΕΔ που στερούν στην πλειοψηφία των αναπληρωτών τη δυνατότητα της ένταξης στο Ταμείο Ανεργίας.
9. Στο πρόβλημα της μη υπογραφής των αποφάσεων του ΚΥΣΠΕ για την έκτακτη συνταξιοδότηση εκπαιδευτικών για λόγους υγείας.
10. Στο αίτημα για την επαναλειτουργία της Μετεκπαίδευσης και της επιμόρφωσης.
11. Στο θέμα της υπηρεσιακής κατάστασης των εκπαιδευτικών των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων.
12. Στο πρωτοφανές θέμα της αιφνιδιαστικής αναμόρφωσης των πινάκων πρόσληψης αναπληρωτών.
13. Για το θέμα της άρσης της ποινής του διετούς αποκλεισμού όσων δεν αποδέχονται την πρόσληψή τους σε θέση αναπληρωτή (υπήρξε απλά θετική διάθεση δίχως καμία δέσμευση).
«Είναι σαφές ότι παρά τις εκφράσεις καλής θέλησης και τις διαπιστώσεις για συμφωνία απόψεων και προθέσεων, η ηγεσία του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ., δεν έδωσε τις πολυαναμενόμενες απαντήσεις που θα έδιναν βαθιές ανάσες σε έναν Κλάδο που έχει ταλαιπωρηθεί πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια, τόσο από τις μνημονιακές πολιτικές όσο και από τις αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας που έχουν δημιουργήσει ασφυκτικό κλίμα στη δημόσια εκπαίδευση» τονίζει η ΔΟΕ επισημαίνοντας ότι η Η εναρκτήρια αναφορά του Υπουργού Παιδείας στους αρχικούς περιορισμούς που αντιμετωπίζει η πολιτική ηγεσία στην άσκηση του έργου της (Πόροι, θέσεις και καθεστώς απασχόλησης) καθώς και στη σκληρή οικονομική συγκυρία (Δεν υπάρχει περίπτωση να “πέσουν” χρήματα στους εκπαιδευτικούς, αναφέρθηκε χαρακτηριστικά) έθεσε σοβαρούς περιορισμούς στο διάλογο, οδηγώντας τον εκ προοιμίου σε πενιχρά αποτελέσματα.
Η αναλυτική έκθεση όλων των ζητημάτων που ταλανίζουν την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και τους λειτουργούς της από το Δ.Σ. της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας έτυχε ελάχιστων θετικών δεσμεύσεων.
Ο κ. Αναπληρωτής Υπουργός δεσμεύτηκε για την κατάργηση του θεσμικού πλαισίου της αξιολόγησης – χειραγώγησης (θα αποτυπωθεί, δήλωσε, στο αναμενόμενο πολυνομοσχέδιο) όχι όμως των νομοθετημάτων στο σύνολό τους, όπως δήλωνε προεκλογικά, και σε ό, τι αφορά άλλα ζητήματα (π.χ. δεν ικανοποιείται το αίτημα για ακώλυτη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη, κάτι που θα συνέβαινε με τη συνολική κατάργηση του Ν. 4024). Η συζήτηση για την αξιολόγηση – αποτίμηση μετατίθεται για επόμενο χρονικό στάδιο. Μέχρι τότε δεσμεύτηκε στην παροχή σαφών εντολών (που ακόμα δεν έχουν δοθεί) για το ότι δε θα υπάρχει καμία αξιολογική διαδικασία (αξιολόγηση και αυτοαξιολόγηση). Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. έθιξε το ζήτημα της αναστάτωσης που δημιουργούν δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών για σύνδεση αξιολόγησης και αποδοτικότητας αλλά δεν έλαβε κάποια συγκεκριμένη απάντηση κάτι που επιτείνει το αίσθημα ανασφάλειας σχετικά με τις πραγματικές προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας.
Για το θέμα του πειθαρχικού δικαίου, το οποίο έχει τεθεί κατ’ επανάληψη, ο κ. Αναπληρωτής Υπουργός τόνισε ότι πρόκειται να αλλάξει τελείως. Θα απαλειφθεί οτιδήποτε έχει σχέση, με την «ποινικοποίηση» της συνδικαλιστικής και κοινωνικής δράσης και οι εκτός σχολείου περιπτώσεις (ιδιωτικός βίος) θα περιορίζονται μόνο σε προδήλως αναξιοπρεπή συμπεριφορά. Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. ζήτησε το «πάγωμα» των πειθαρχικών διώξεων και την αναστολή εφαρμογής όλων των ποινών που απορρέουν από την εφαρμογή των υπό κατάργηση διατάξεων. Η ανταπόκριση της πολιτικής ηγεσίας υπήρξε θετική (ακόμη όμως σε επίπεδο εξαγγελίας) αλλά, όπως είναι φυσικό, οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Ως θετική κρίνεται η απάντηση που δόθηκε για το ζήτημα των συγχωνεύσεων (που διέλυσαν τα προηγούμενα χρόνια το δημόσιο σχολείο και οδήγησαν, μεταξύ άλλων, και στην αύξηση του αριθμού των μαθητών στις τάξεις) ότι θα επανεξεταστούν και όπου είναι δυνατό να αρθούν, αυτό θα γίνει. Μένει βέβαια να αποδειχτεί και στην πράξη.
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. εκτιμά ότι τα αποτελέσματα μας συνάντησης δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες, τις προσδοκίες και το μέγεθος των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί της Π.Ε.. Ο χρόνος που κυλά δίχως την υλοποίηση δεσμεύσεων και τη ΛΗΨΗ αποφάσεων που θα διαμορφώνουν μια πιο αισιόδοξη προοπτική, κυλά σε βάρος της δημόσιας εκπαίδευσης, των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Θεωρούμε αναγκαία την άμεση λήψη των μέτρων εκείνων που θα θέτουν τις βάσεις για την ομαλή λειτουργία της Π.Ε. στο άμεσο μέλλον.