Όσοι συνάδελφοι εμπλεκόμαστε με τη διδασκαλία Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων πόσες φορές δεν έχουμε βρεθεί μπροστά σε μία τέτοια συζήτηση που συνήθως ξεκινά ο μαθητής ή ο γονιός του. Οι δύο φράσεις κλισέ που ακούγονται περισσότερο είναι ότι ο τάδε καθηγητής πιάνει τα θέματα ή το άλλο απίθανο ότι όλοι οι μαθητές του δείνα καθηγητή γράφουν άριστα. Κάθε φορά που ακούω αυτές τις ανοησίες θέλω να φωνάξω ότι κανείς δεν έχει το κληρονομικό χάρισμα εκτός βέβαια από τους επαγγελματίες του χώρου.
Κάθε φορά που το ακούω θέλω να τους πω ότι συστηματική προετοιμασία δεν σημαίνει γνώση των θεμάτων πριν αυτά γραφούν (πλέον γράφονται το βράδυ πριν την εξέταση) ή των βάσεων πριν γίνουν οι εξετάσεις (άλλη πονεμένη ιστορία). Θέλω να τους εξηγήσω ότι έχουν πέσει θύματα εξαπάτησης.
Πριν χρόνια είχα μία φιλική συζήτηση με συνάδελφο που ισχυρίζονταν ότι πιάνει τα θέματα και μάλιστα προσπαθούσε πάνω σε αυτή την βάση να φτιάξει ένα όνομα στο χώρο μας. Όταν του έθεσα το θέμα με αποστόμωσε αναλύοντας μου τη λογική του: “Εγώ τους λέω πιθανές περιπτώσεις ασκήσεων καθώς και κάποια σχεδόν σίγουρα όπως άσκηση με γεωμετρικό τόπο στους μιγαδικούς (σα να λες ότι μετά την Κυριακή είναι η Δευτέρα) ή Θ.Μ.Τ. στην ανάλυση (σαν να λές ότι ο ήλιος ανατέλει από την Ανατολή) κ.α. Αν δεν πέσει κάτι από αυτά τα πολλά που είπα τότε μικρό το κακό καθώς ο μαθητής θα το ξεχάσει. Αν όμως πέσει τότε θα με θυμάται για πάντα και θα με διαφημίσει πολλαπλά. Επίσης προσέχω να επιλέγω μόνο άριστους μαθητές στα ιδιαίτερα μου, συνέχιζε ο συνάδελφος, ώστε να κρατάω ψηλά τη φήμη μου.”
Θα μου πείτε καλά οι μαθητές δεν μπορούν να καταλάβουν, δεν μπορούν να αντιληφθούν το προφανές; Αρκετοί δυστυχώς μαθητές και γονείς δεν βλέπουν την απάτη γιατί το άγχος για την επίδοση τυφλώνει την κρίση τους. Θέλουν να πιστέψουν ότι κάτι τέτοιο μπορεί να συμβαίνει. Ακόμα και συνάδελφοι, ορισμένες φορές, όταν πρόκειται για το παιδί τους λειτουργούν με λανθασμένα κριτήρια και επαναλαμβάνουν τις ίδιες ανοησίες. Γι’ αυτό άλλωστε και δεν μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση όταν πριν μερικά χρόνια έπεσε στα χέρια μου διαφημιστικό φυλλάδιο φροντιστηρίου σε μία γειτονιά της Θεσσαλονίκης που έγραφε: “Οι καθηγητές του φροντιστηρίου μας πιάνουν κάθε χρόνο τα θέματα των εξετάσεων με απόλυτη ακρίβεια και γι’ αυτό όλοι οι μαθητές μας εισάγονται στην 1η τους προτίμηση!!!”
Αν ήμουν εγώ μαθητής ή ακόμη περισσότερο γονέας θα τους έλεγα: Αφού έχετε αυτήν την ικανότητα τι χρειάζεται να παρακολουθήσω όλα τα μαθήματα. Ας έρθω ένα μήνα πριν τις εξετάσεις να μου διδάξετε τα θέματα να μου βγει και πιο οικονομικά η χρονιά.
Αυτό που πρέπει όλοι να καταλάβουν είναι ότι το μάθημα λέγεται, Μαθηματικά όχι Προφητεία.