«Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας έρχεται να ρυθμίσει απορρυθμίσεις που είχαν επιβληθεί και να άρει διαχρονικές στρεβλώσεις» τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός παιδείας, αρμόδιος για την Έρευνα και την Καινοτομία, Κωνσταντίνος Φωτάκης, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ-ΜΠΕ, «Πρακτορείο FM, 104,9».
Διευκρίνισε, παράλληλα, ότι η κυβέρνηση δε βλέπει την παιδεία στεγνά, σαν ένα μέσο οικονομικής ανάπτυξης, αλλά σαν ένα μέσο που στηρίζει την κοινωνία με τη μόρφωση που δημιουργεί και παρέχει την πνευματική καλλιέργεια και τη δημιουργία ευκαιριών σταδιοδρομίας.
Ο κ. Φωτάκης είπε ότι γίνεται προσπάθεια να δημιουργηθούν ευκαιρίες και στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα και επισήμανε συγκεκριμένα ότι, ενώ εδώ και επτά χρόνια δεν είχαν εγκριθεί προσλήψεις τακτικού προσωπικού στα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα, «εγκρίθηκε πρόσφατα από το υπουργείο Παιδείας και το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών η δημιουργία 1000 θέσεων για καθηγητές στα πανεπιστήμια και 100 θέσεων για ερευνητές στα ερευνητικά κέντρα».
Επιπλέον, αναμένεται από το ΕΣΠΑ να δημιουργηθούν, στο τέλος της επταετίας του, 9000 νέες θέσεις εργασίας ενώ από το Ελληνικό Ίδρυμα Ερευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ) αναμένεται η δημιουργία 4000 νέων θέσεων εργασίας την τριετία 2017 -2019.
Σε ό,τι αφορά τον ιδιωτικό τομέα, υπογράμμισε ότι λαμβάνονται πρωτοβουλίες που απευθύνονται σε επιστήμονες με υψηλές δεξιότητες για να στελεχώσουν τα τμήματα έρευνας και ανάπτυξης ελληνικών επιχειρήσεων. Στόχος τέτοιων πρωτοβουλιών, όπως είπε, είναι η δημιουργία εκείνου του περιβάλλοντος που θα είναι ελκυστικό ώστε να λειτουργήσει ως πόλος έλξης για επιστήμονες. Σε αυτό το μήκος κύματος είπε ότι ήταν αποτελεσματικό το μέτρο που προβλέπει νέοι επιστήμονες μεταδιδάκτορες που κάνουν μια ερευνητική πρόταση που κρίνεται επιτυχής να μπορούν να είναι οι ίδιοι επιστημονικοί υπεύθυνοι για την υλοποίηση του έργου το οποίο έχουν προτείνει σε ένα πανεπιστήμιο ή σε ένα ερευνητικό έργο.
Τόνισε ακόμη ότι ενδεικτικό στοιχείο της τάσης αναστροφής του brain drain είναι το γεγονός ότι σε προκήρυξη του ΕΛΙΔΕΚ για ερευνητικά έργα μεταδιδακτόρων, υποβλήθηκαν 1.669 αιτήσεις και οι 160 από αυτές προέρχονται από νέους Έλληνες επιστήμονες που εργάζονται αυτή τη στιγμή στο εξωτερικό και θέλουν να επιστρέψουν.
Παράλληλα, κατατέθηκαν 2.114 αιτήσεις για την εκπόνηση διδακτορικού και δόθηκαν 539 υποτροφίες, κάτι που, όπως είπε ο κ. Φωτάκης, δεν έχει ξαναγίνει.
Για τη σύνδεση, τέλος, της επιστήμης με την επιχειρηματικότητα, ανέφερε: «έχουμε δημιουργήσει ένα άλλο εργαλείο, ένα ταμείο συμμετοχών το οποίο μπορεί να υποστηρίξει νέους επιστήμονες οι οποίοι έχουν ενδιαφέροντα αποτελέσματα που μπορούν να μετατραπούν σε μια νεοφυή επιχείρηση».