Το νέο πολυθρησκειακό μάθημα Θρησκευτικών και η κατάργηση της διαφορετικότητας
Ηρακλής Ρεράκης,
Καθηγητής Παιδαγωγικής της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Επικίνδυνες για τις δημοκρατικές προδιαγραφές της παιδείας μας οι θέσεις ορισμένων σχεδιαστών του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ως προς τα Προγράμματα του μαθήματος των Θρησκευτικών που επιδιώκουν να εφαρμόσουν.
Το έως τώρα ορθόδοξο μάθημα είναι ομολογουμένως ένα μάθημα που συμβάλλει ουσιαστικά και πολύπλευρα στη θεολογική, πνευματική, ηθική, κοινωνική και πολιτισμική αγωγή και ανάπτυξη των μαθητών. Το «νέο» μάθημα Θρησκευτικών -που έχουν ετοιμάσει οι υπεύθυνοι του (ΙΕΠ) και οι αυλιζόμενοί τους- και, όπως είδαμε σε σχετικές δημοσιεύσεις, προτρέπουν τον Υπουργό να το εφαρμόσει- διαπνέεται από έναν μεθοδευμένο αλλοτριωτικό και θρησκευτικό ολοκληρωτισμό. Εντελώς ανορθόδοξα, αντιπαιδαγωγικά, παράνομα και αυταρχικά, στο όνομα μίας δήθεν καλλιέργειας της πολυπολιτισμικότητας και του πλουραλισμού, το Πρόγραμμα παρεμβαίνει αρνητικά στον πνευματικό κόσμο και στην πίστη των παιδιών από την Τρίτη Δημοτικού (8 ετών), διδάσκοντας σ΄αυτά ένα συνονθύλευμα τριών εκδοχών του Χριστιανισμού και (6) θρησκειών. Έτσι καταργεί, στην ουσία, ό, τι ισχυρίζεται πως επιδιώκει να πετύχει, δηλαδή, τον ίδιο τον πλουραλισμό και τον σεβασμό της θρησκευτικής ετερότητας του «άλλου».
Οι άνθρωποι αυτοί, με έναν παραπλανητικό και διαστρεβλωτικό τρόπο, όταν μεν απευθύνονται στους Ιεράρχες και τους θεολόγους, διαφημίζουν το Πρόγραμμά τους ως ορθόδοξο, ενώ, αντίθετα, όταν απευθύνονται σε «προοδευτικούς» ή σε ανθρώπους της εξουσίας ή σε δημοσιογράφους, διατείνονται ότι είναι προοδευτικό, σύγχρονο, ανοιχτό στις θρησκείες και στους άθεους κ.ά. Για να πετύχουν τον στόχο τους, μάλιστα, διασύρουν διαρκώς το έως τώρα διδασκόμενο ορθόδοξο μάθημα, χαρακτηρίζοντάς το ως «μονοθρησκευτικό», «κατηχητικό», «ομολογιακό», «αναχρονιστικό» «κλειστό», προκειμένου να νεκραναστήσουν το ήδη ληγμένο πολυθρησκειακό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ και, βέβαια, ευελπιστώντας ότι αυτό θα γεννήσει και νέα ΕΣΠΑ! Δεν σκέπτονται όμως την παιδαγωγία των Ελλήνων μαθητών, που καθώς είπε ο Απ. Παύλος, είναι ανάγκη να διεξάγεται «εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου», δηλαδή, «χριστοκεντρικά», όπως επανειλημμένως έχει υποστηρίξει και ο Οικουμενικός Πατριάρχης. Η τυχόν εφαρμογή ενός αντορθόδοξου, πολυθρησκειακού συνονθυλεύματος είναι βέβαιο, ότι, μέσω της μείξεως των πίστεων και των θρησκειών, θα συμβάλλει, αντιδημοκρατικά, στη σταδιακή κατάργηση των θρησκευτικών ετεροτήτων και θα οδηγήσει την ελληνική νεολαία σε μια πορεία ομογενοποίησης προς μία παγκόσμια θρησκεία για όλους !!!
Είναι σαφές ότι το Πρόγραμμα ξεφεύγει εντελώς από την ορθόδοξη παράδοση, διαπνέεται από μία διεθνιστική ιδεολογία και από μία, όπως οι ίδιοι ονόμασαν, θεολογία της πολυπολιτισμικότητας. Σε πρόσφατο άρθρο που δημοσιεύτηκε στην εφημ. «Αυγή» την 1-11-2015, από εκπροσώπους του ΙΕΠ, προδιαγράφονται τα ολοκληρωτικά χαρακτηριστικά του νέου προτεινόμενου πολυθρησκειακού μαθήματος των θρησκευτικών: «…Στο Δημοτικό, το Γυμνάσιο και στο Λύκειο έχει να κάνει με ένα μάθημα για όλους, που μπορούν να το διδάσκονται οι ορθόδοξοι χριστιανοί με έμφαση στα χαρακτηριστικά αυτά, μπορούν να το διδάσκονται και άλλες χριστιανικές παραδόσεις και άλλες θρησκείες ακόμα και οι άθεοι μαθητές, οι αδιάφοροι μαθητές, οι ουδετερόθρησκοι, ή εκεί που θα συζητώνται ζητήματα φιλοσοφικών αντιλήψεων, μεταφυσικών αντιλήψεων που δεν έχουν θεολογικό χαρακτήρα κ.λπ.». Από τα παραπάνω, καταλαβαίνει κανείς ότι το μεθοδευμένο αυτό σχέδιο διδασκαλίας του πολυθρησκειακού (αθεϊστικού) ή θρησκειολογικού μαθήματος σε Έλληνες μαθητές θα έχει, εάν εφαρμοστεί, απρόβλεπτες παιδαγωγικές συνέπειες, διότι πρόκειται για ένα περίεργο σούπερ μάρκετ θρησκειών, για ένα θρησκευτικό συγκρητισμό των ρωμαϊκών χρόνων, που με την πνευματική σύγχυση που θα δημιουργήσει στα μικρά κυρίως παιδιά, θα αποδομήσει την ορθόδοξη πίστη και θα ισοπεδώσει αντί να αναπτύξει τη θρησκευτική συνείδηση των νέων. Το ό, τι πρόκειται για ένα σχέδιο επιβολής μίας παγκόσμιας, εκκοσμικευμένης, άθεης κατ΄ ουσίαν «θρησκευτικότητας» ή «πνευματικότητας», αποδεικνύεται και από ένα άλλο απόσπασμα του ίδιου δημοσιεύματος της εφημ. «Αυγής» (1-11-2015), όπου, για πρώτη φορά, αποκαλύπτεται απροκάλυπτα από το ΙΕΠ ότι τα πανθρησκειακά σχέδια, που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, αφορούν, εκτός από τους Έλληνες ορθοδόξους και τους Έλληνες μουσουλμάνους μαθητές: Διαβάζουμε λοιπόν: «.. Χρειαζόμαστε νέα, ανοιχτά προγράμματα σπουδών για το μάθημα των Θρησκευτικών που αφορούν το Ισλάμ… Πρέπει να πάμε σε προγράμματα σπουδών για τα δημόσια σχολεία, όπου οι μουσουλμάνοι μαθητές δεν θα κάνουν κατηχητικό μουσουλμανικό μάθημα. Θα κάνουν κι αυτοί ένα ολοκληρωμένο μάθημα θρησκευτικού γραμματισμού. Κατά κύριο λόγο, δηλαδή, τοπική θρησκευτική (μουσουλμανική) παράδοση, χριστιανική και ιουδαϊκή παράδοση, αλλά και άλλες θρησκείες. Αυτό το νόημα έχει το μάθημα του Ισλάμ στα δημόσια σχολεία. Το υπουργείο Παιδείας δεν θέτει νησίδες ισλαμικής κατήχησης στα δημόσια σχολεία. Εξ ου και η προοπτική ίδρυσης κατεύθυνσης ισλαμικών σπουδών στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ».
Με το παραπάνω άρθρο γίνεται φανερό -και είναι ανάγκη να το προσέξει επισταμένως και το Υπουργείο Παιδείας και η διοικούσα Εκκλησία- ότι μεθοδεύεται η κατάργηση του ήδη από την εποχή του Δ΄ αιώνος κατοχυρωμένου δικαιώματος της ανεξιθρησκείας, του δικαιώματος των πιστών μαθητών μιας θρησκείας ή πίστεως να έχουν -και να διατηρούν και μέσω και της θρησκευτικής αγωγής- την πίστη των γονέων τους. Ό Υπουργός Παιδείας είναι ανάγκη να προσέξει σε τι μονοπάτια τον οδηγούν αυτές οι αναχρονιστικές και αντιδημοκρατικές, κατά τη γνώμη μας, απόψεις. Το μάθημα των θρησκευτικών, όπως και άλλα μαθήματα, σαφώς χρειάζεται αναμόρφωση και προσαρμογή με νέες παιδαγωγικές και διδακτικές μεθόδους. Δεν επιδέχεται όμως δομικές και οντολογικές αλλαγές, ως προς τον ορθόδοξο χαρακτήρα και το ορθόδοξο περιεχόμενό του, που θα το μετατρέψουν σε μία πολυθρησκειακή (πολυθεϊστική) ή πανθρησκειακή προπαγάνδα, κατήχηση ή ενδεχομένως σε έναν πανθρησκειακό προσηλυτισμό των μικρών ορθοδόξων παιδιών και μάλιστα εντός του ίδιου του σχολείου! Το ίδιο ισχύει και για τους Έλληνες μουσουλμάνους μαθητές. Αυτό το θέμα είναι πιθανόν να δημιουργήσει, όχι μόνον τεράστια παιδαγωγική βλάβη στα παιδιά αλλά και τεράστια αναταραχή στην παιδεία μας με απρόβλεπτες νομικές και άλλες συνέπειες.
Από την εφημερίδα “Ορθόδοξη Αλήθεια”