Του Νίκου Τσούλια
Εδώ και αρκετές δεκαετίες ίσχυε μια βασική αρχή στο χώρο της εκπαίδευσης. Η αλλαγή του Συστήματος Πρόσβασης στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση αφορούσε πάντα το ξεκίνημα των μαθητών στο Λύκειο δηλαδή ήταν γνωστή στους μαθητές από την αρχή της Α΄τάξης και γινόταν Νόμος του Κράτους με αποσαφηνισμένα όλα τα σημεία που συνέθεταν το όλο πλαίσιο. Και αυτό δεν ήταν κάποιο «έθιμο» χωρίς νόημα και αξία. Προέκυπτε από την απλή αλλά και βασική αξίωση μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών να διαμορφώνουν τους προσανατολισμούς τους έγκαιρα και αποτελεσματικά.
Σήμερα όμως αυτό το «έθιμο» έχει ανατραπεί από την ανευθυνότητα της κυβέρνησης. Ας εξετάσουμε μόνο ένα παράδειγμα που καταδεικνύει την προχειρότητα της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Σύμφωνα με το προηγούμενο σύστημα πρόσβασης που ίσχυε και ήξεραν οι μαθητές της φετινής Γ΄ Λυκείου, όσοι επέλεγαν ως σχολή εισαγωγής τους το Πολυτεχνείο δεν θα εξετάζονταν στη Χημεία και έτσι δεν έκαναν τη σχετική προετοιμασία που κάνουν όλοι οι μαθητές από τη Β΄ λυκείου. Στη συνέχεια έρχεται η ηγεσία του Υπουργείου και αλλάζει το πλαίσιο και οι μαθητές φέτος «τρέχουν και δεν προλαβαίνουν» για τη Χημεία.
Αυτό που γίνεται με την κυβέρνηση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. όχι απλά και μόνο δεν έχει προηγούμενο, αλλά είναι φοβερά ανεύθυνο. Ακόμα και σήμερα οι μαθητές της Γ΄ λυκείου δεν γνωρίζουν βασικά στοιχεία των εξετάσεων που θα δώσουν το προσεχές διάστημα. Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε μόλις προχτές ότι θα γίνουν πρώτα οι Πανελλαδικές εξετάσεις και μετά οι ενδοσχολικές, ενώ το προηγούμενο διάστημα με βάση τα στοιχεία του Νόμου, που ψήφισαν με τον πιο πρόχειρο τρόπο, ίσχυε το αντίθετο. Και αυτό το σημείο ήταν και το σπουδαίο επιχείρημά τους για τη δήθεν αποσύνδεση των Πανελλαδικών εξετάσεων, με την αφελή αντίληψη ότι οι μαθητές θα παίρνουν το απολυτήριο και μετά όσοι θέλουν θα εξετάζονται για το Σύστημα Πρόσβασης.
Τι έγινε και άλλαξε ρότα η ηγεσία του Υπουργείου; Δεν είχαν καταλάβει κάτι πολύ απλό, που το ήξεραν όλο το προηγούμενο διάστημα εκπαιδευτικοί και γονείς. Η διενέργεια των ενδοσχολικών εξετάσεων απαιτεί αρκετές ημέρες και έτσι οι υποψήφιοι για τις Πανελλαδικές θα διαγωνίζονταν πολύ αργά. Υπήρχε και κάτι άλλο σημαντικό στην προετοιμασία και στην ψυχολογία των μαθητών. Θα μπορούσαν οι υποψήφιοι για 20 ημέρες να ασχολούνται με τα “ενδοσχολικά” μαθήματα όταν όλη η σκέψη τους και η αγωνία τους θα ήταν προσηλωμένες στα μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων; Και έτσι το Υπουργείο «ανέκρουσε πρύμναν». Αλλά τίθεται ένα απλό ερώτημα: Είναι τόσο άσχετοι που δεν μπορούσαν να κατανοήσουν το αυτονόητο και εμφανίζονται τώρα ότι δήθεν κόπτονται υπέρ των μαθητών; Δηλαδή προχειρολογούν και παίρνουν λανθασμένες αποφάσεις και μετά εμφανίζονται ως «άνθρωποι του λαού» – άλλωστε τι αριστεροί θα ήταν…
Υπάρχει και συνέχεια. Ακόμα και σήμερα οι υποψήφιοι δεν γνωρίζουν ακόμα δύο βασικά σημεία που τους αφορούν άμεσα. α) Τελικά θα υπολογίζεται με κάποιο τρόπο ο βαθμός του απολυτηρίου του λυκείου στην πρόσβαση για την τριτοβάθμια εκπαίδευση; Γιατί παραμένει ο σχετικός νόμος ασαφής; β) Τι γίνεται με το απολυτήριο – στην περίπτωση που δεν υπολογίζονται σ’ αυτό οι εθνικού επιπέδου εξετάσεις – στην πιθανή χρήση του για σπουδές στο εξωτερικό; Τι θα κάνουν οι ενδιαφερόμενοι, αφού τα ξένα πανεπιστήμια απαιτούν εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα; Πώς θα λυθεί τότε το πρόβλημα όταν ο κ. Φίλης θα ασχολείται το πιο πιθανό με άλλα μεγάλα θεωρητικά ζητήματα της «αριστεράς»; Ή μήπως θα ισχυριστούν και τότε ότι δεν ήξεραν;
Με ασάφεια και παλινωδίες, με αναποφασιστικότητα και «ήξεις – αφίξεις» είναι η πολιτική της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας στα θεσμικά ζητήματα – γιατί στα άλλα εφαρμόζει την πολιτική της τρόικας που κατά τα λεγόμενά τους έχει καταργηθεί. Το ίδιο έγινε με τον κ. Μπαλτά με τα Πρότυπα και με τα Πειραματικά σχολεία και με την αριστεία. Τώρα τη σκυτάλη την έχει ο κ. Φίλης. Όλο το προηγούμενο διάστημα ασχολήθηκε με το περίφημο 23% στην ιδιωτική εκπαίδευση και με τα Θρησκευτικά. Και τι έγινε με τα εν λόγω ζητήματα; Απολύτως τίποτα! Εν τω μεταξύ οι ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία εξακολουθούν να υπάρχουν, ενώ από την κυβέρνηση συνεχίζεται η ανευθυνότητα και η φλυαρία ότι δήθεν λύνουν τα προβλήματα, αλλά επί του φαντασιακού τους επιπέδου…
Οι πάντες σ’ αυτή τη χώρα γνωρίζουν πολύ καλά τις μεγάλες προτεραιότητες των οικογενειών για τις σπουδές των παιδιών τους και τι και πόσες θυσίες κάνουν. Γνωρίζουν ακόμα ότι οι μαθητές της Γ΄ λυκείου ζουν μια γεμάτη άγχος και ένταση περίοδο και γι’ αυτό απαιτείται και πάντα εξασφαλίζεται μέχρι τώρα η έγκαιρη και απόλυτα πλήρης ενημέρωσή τους για το όλο πλαίσιο του τρόπου εισαγωγής στο πανεπιστήμιο. Οι μόνοι που δεν γνωρίζουν – και από ό,τι φαίνεται και δεν αγχώνονται… – είναι οι λαϊκοί παράγοντες της αριστεράς του Υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης!