Χθες με απόφαση της υπουργού παιδείας, , δημοσιεύθηκε στη σελίδα του υπουργείου η σύμβαση με την Cisco, η οποία προσφέρει την πλατφόρμα της (Webex) για τις ανάγκες της τηλεκπαίδευσης.

Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως απάντησε χθες σε ερωτήσεις Βουλευτών της Αντιπολίτευσης, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου

Πιο συγκεκριμένα, στην προφορική ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Νίκου Φίλη σχετικά με την πρόσβαση των μαθητών και τα μαθησιακά αποτελέσματα της , η Υπουργός παρέθεσε αναλυτικά στοιχεία που καταδεικνύουν πως η συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών έχει απρόσκοπτη πρόσβαση στην εξ αποστάσεως διδασκαλία, κατά τη διενέργειά της σε διάφορες περιοχές της χώρας.

«Τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία», τόνισε η κα Κεραμέως, και υπογράμμισε την «καταλυτική συμβολή των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των οικογενειών τους». Η έχει όρια, η πανδημία έχει επιφέρει σημαντική κόπωση σε όλους και δεν παραβλέπουμε τις σημαντικές προκλήσεις της τηλεκπαίδευσης, τεχνικές και άλλες, σχετικά με τις οποίες γίνεται μεγάλη προσπάθεια άμεσης ανταπόκρισης.

Ωστόσο, η Υπουργός απέρριψε τους ισχυρισμούς της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης περί ισχνής συμμετοχής στην τηλεκπαίδευση, καταθέτοντας επίσημα στοιχεία όπως αυτά προκύπτουν από Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης (ΠΔΕ) της χώρας και κατά τόπους Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης:

«Έρχομαι τώρα στη συμμετοχή των μαθητών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την περίφημη διανομή φορητών ηλεκτρονικών συσκευών, για την οποία είπατε ότι δεν έχει δοθεί ούτε ένας, κε Φίλη. Δεν ξέρω πού βρίσκετε τα στοιχεία σας, εγώ θα σας δώσω τα επίσημα στοιχεία. Να διαβάσω ενδεικτικά:

– Περιφέρεια Αττικής – Πρωτοβάθμια Β’ Αθήνας: «Στα σχολεία αρμοδιότητάς μας, το ποσοστό συμμετοχής ανήλθε στο 95-97%. Προβλήματα στην πρόσβαση των μαθητών/τριών στην τηλεκπαίδευση είτε λόγω του δικτύου, είτε λόγω του εξοπλισμού, δεν παρουσιάστηκαν». Καταθέτω στα πρακτικά.

-Δεύτερον, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Δυτικής Αττικής, εν προκειμένω. Από τα μέσα Νοεμβρίου […] έχει διανεμηθεί αυξημένος αριθμός tablet και φορητών υπολογιστών στους μαθητές που φοιτούν σε σχολεία από δωρεές, από το Υπουργείο Παιδείας, και ούτω καθ’ εξής. Δεν έχουν καταγραφεί εμπόδια στην πρόσβαση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

– Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Ανατολικής Αττικής. Στα σχολεία αρμοδιότητάς μας δεν έχουν σημειωθεί ιδιαίτερα προβλήματα στη εκπαίδευση των μαθητών και τα όποια τεχνικά προβλήματα εμφανίζονται, αντιμετωπίζονται άμεσα τόσο από τη διεύθυνση των σχολείων όσο και από το τμήμα πληροφορικής και τα λοιπά.

– Προχωρώ. Περιφερειακή Διεύθυνση Αττικής – Δευτεροβάθμια Πειραιά. Στις περιπτώσεις αδυναμίας της δυνατότητας τηλεκπαίδευσης, σε όσους γονείς-κηδεμόνες απευθύνθηκαν στη Διεύθυνσή μας ή σε σχολικές μονάδες, παρασχέθηκε ο απαραίτητος εξοπλισμός. […]

– Πάμε και αλλού, όμως. Μην πάμε μόνο στην Αθήνα. Είπατε, κε Φίλη, δεν έχουμε δώσει ούτε έναν υπολογιστή. Και όμως, η Περιφερειακή Διεύθυνση Στερεάς Ελλάδας μας λέει: Έχουν δοθεί 1.478 laptop, 721 σταθεροί υπολογιστές, από το πρόγραμμα edulabs 80 laptop, 111 σταθεροί υπολογιστές, και ούτω καθ’ εξής. Τα λέει η Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Από την έναρξη της πανδημίας έχουν δωρηθεί από εταιρίες και φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης σε σχολικές μονάδες της Στερεάς Ελλάδας περισσότερες από 1400 συσκευές tablet. […]

– Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Συμμετοχή στην τηλεκπαίδευση ποσοστό 95-98%. Ελάχιστα ή και μεμονωμένα προβλήματα. Σε όσες περιπτώσεις υποβλήθηκαν εκ μέρους των γονέων αιτήματα για ενίσχυση του οικιακού του εξοπλισμού, καταβλήθηκε κάθε προσπάθεια και τελικά ικανοποιήθηκαν σε πολύ μεγάλο βαθμό με ηλεκτρονικό εξοπλισμό που χορηγήθηκε από διάφορούς φορείς, Υπουργείο Παιδείας, Δήμοι, χορηγίες ιδιωτών και ούτω καθ’ εξής.

-Πάμε και στα Δωδεκάνησα. Τα μαθήματα στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, είτε δια ζώσης, είτε με τηλεκπαίδευση, γίνονται κανονικά και ακολουθούν το κανονικό πρόγραμμα. Στην τηλεκπαίδευση το ποσοστό συμμετοχής ανέρχεται σχεδόν στο 100%. Όσοι μαθητές αιτήθηκαν βοήθεια είτε για ελλείψεις σε ψηφιακό εξοπλισμό είτε για θέματα δικτύου ικανοποιήθηκαν. Τα παραπάνω αιτήματα ικανοποιήθηκαν είτε μέσω δανεισμού είτε μέσω δωρεών, είτε μέσω συγκεκριμένων πόρων των σχολικών επιτροπών. Κάποια μόνο ενδεικτικά καταθέτω στα πρακτικά.»

Η Υπουργός, διαψεύδοντας τις αιτιάσεις του ΣΥΡΙΖΑ περί μη διευκόλυνσης και παροχής τεχνολογικού εξοπλισμού, συνέχισε: «Ενδεικτικά, με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ, διατέθηκαν πάνω από 7.800 ηλεκτρονικές συσκευές σε Ήπειρο, Νότιο Αιγαίο, Δυτική και Ανατολική Αττική, άλλες 8.000 σε Δυτική Ελλάδα, Ιόνια νησιά, Πελοπόννησο, Δυτική Αττική και πάνω από 9.000 επιπρόσθετες συσκευές σε Κρήτη και Αττική. Επιπλέον, πάνω από 28.000 συσκευές εξασφαλίστηκαν μέσω δωρεών για την διευκόλυνση των μαθητών».

Η κα Κεραμέως δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις παλινωδίες της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης σχετικά με την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης, κι απευθυνόμενη στον ΣΥΡΙΖΑ διερωτήθηκε: «Κάποια στιγμή ας μας εξηγήσετε τη λογική ακολουθία σας: πώς φτάνετε από το ένα άκρο του big brother στο άλλο άκρο της μόνιμης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης».

Η Υπουργός αποσαφήνισε ότι η συνεργασία με τον πάροχο λογισμικού τηλεκπαίδευσης που προβλέπει 154.000 άδειες χρήσης εντάσσεται στο πρόγραμμα για άδειες τηλεδιασκέψεων ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ -έργο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και της Κοινωνίας της Πληροφορίας- χωρίς ούτε ένα ευρώ επιπλέον επιβάρυνση του Δημοσίου. Η κα Κεραμέως ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Το ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ το οποίο εξασφαλίζει άδειες τηλεδιασκέψεων για το Δημόσιο που περιλαμβάνει και προϊόντα CISCO, και το οποίο αξιοποιούμε σήμερα, ξέρετε από ποιον και πότε υπεγράφη; Από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τρεις ημέρες πριν τις εκλογές! Άρα ως αντιπολίτευση πολεμάτε λυσσαλέα την τηλεκπαίδευση και τη CISCO, ως κυβέρνηση αγοράζατε άδειες τηλεδιασκέψεων και προϊόντα τηλεδιασκέψεων CISCO!».

Όπως υπογράμμισε η κα Κεραμέως: «Παρά τις δυσκολίες, τις προκλήσεις, η τηλεκπαίδευση είναι μια πραγματικότητα στη χώρα όσο και αν ο ΣΥΡΙΖΑ την αντιμάχεται από την πρώτη στιγμή.» εξηγώντας ότι δεν μπορεί να είναι μία λύση μακροπρόθεσμη για το σχολείο, αλλά μόνο μία λύση ανάγκης. Και για αυτό και δίνεται από το Υπουργείο ιδιαίτερο βάρος στο άνοιγμα των σχολείων, σε όλες τις συζητήσεις με τους Ειδικούς.

Όσο για τις μαθησιακές επιπτώσεις από τις έκτακτες συνθήκες, όπως διαμορφώθηκαν από τον πανδημία COVID-19, η Υπουργός επανέλαβε ότι «το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), μελετά στενά και τις μαθησιακές και τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις της απομάκρυνσης από τη δια ζώσης διδασκαλία και της εφαρμογής της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, σε μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικούς, έχει εκδώσει και εκδίδει διαρκώς σχετικές οδηγίες προς καθοδήγηση της εκπαιδευτικής κοινότητας». Όπως είπε χαρακτηριστικά η κα Κεραμέως: «Από την αρχή της υγειονομικής κρίσης και την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης, το ΙΕΠ έχει αποστείλει χιλιάδες σελίδες υλικού στα σχολεία, όπως αναλυτικές οδηγίες για κάλυψη ύλης και προγραμματισμό της νέας σχολικής χρονιάς ήδη από το Σεπτέμβριο του 2020, για επί μέρους μαθήματα σε απάντηση ερωτήσεων εκπαιδευτικών ή κατόπιν συγκεκριμένων μελετών, οδηγίες πριν κλείσουν τα σχολεία για τις διακοπές των Χριστουγέννων, για τη διενέργεια εξ αποστάσεως εξετάσεων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, για την περικοπή της εξεταστέας ύλης όλων των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων της Γ’ Λυκείου πέρυσι και φέτος, αναλυτικές επικαιροποιημένες οδηγίες προ τριών περίπου εβδομάδων για το δημοτικό, ενώ επίκειται νέα μεγάλη δέσμη οδηγιών για γυμνάσια και λύκεια το αμέσως επόμενο διάστημα, σε συνάρτηση με τη διδαχθείσα και καταγεγραμμένη ηλεκτρονικά -για πρώτη φορά φέτος- ύλη και εν όψει της δια ζώσης επαναλειτουργίας των σχολείων».

Ταυτόχρονα, όπως ανάφερε η κα Κεραμέως, «το ΙΕΠ σε συνεργασία με το Ψυχολογικό Εργαστήριο του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών διοργάνωσαν εκπαιδευτικά σεμινάρια επιμόρφωσης Ψυχολόγων που προσελήφθησαν τη φετινή χρονιά σε κομβικής σημασίας θεωρητικά και πρακτικά ζητήματα που άπτονται της ψυχοκοινωνικής υποστήριξης για τον COVID-19 με στόχο την κάλυψη των έκτακτων και ιδιαίτερων σχετικών αναγκών που έχουν ανακύψει λόγω της πανδημίας».

Η Υπουργός αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη κεφαλαιοποίησης της εμπειρίας της πανδημίας και της ψηφιοποίησης στην εκπαίδευση, κυρίως σε ψηφιακές γνώσεις και εξοπλισμό για όλους.

«Εξασφαλίσαμε ένα από τα πρώτα προγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, το Πρόγραμμα «» ύψους 112 εκ. ευρώ, με στόχο την υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας με σύγχρονα ψηφιακά μέσα, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε συνθήκες τεχνολογικά εμπλουτισμένης δια ζώσης εκπαίδευσης καθώς και στην εξ αποστάσεως διδασκαλία, τη διευκόλυνση της πρόσβασης των παιδιών σε ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό και την περαιτέρω ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων τους. Ήδη . Ενισχύουμε έτσι 325.000 οικογένειες με εξαρτώμενα μέλη 560.000 νέους 4-24 ετών, μαθητές, φοιτητές και σπουδαστές, παρέχοντας επιταγές (voucher) ονομαστικής αξίας 200 ευρώ, που θα διατεθούν για την αγορά τεχνολογικού εξοπλισμού».

Φίλης: Μετεξεταστέα η τηλεκπαίδευση

«Διαστρέφετε την πραγματικότητα με ανυπόστατα νούμερα που πετάτε στον αέρα για την τηλεκπαίδευση, όταν βοά η εκπαιδευτική κοινότητα για τα προβλήματα», είπε απευθυνόμενος στην υπουργό Παιδείας ο Νίκος , κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης που είχε καταθέσει ο ίδιος και 54 ακόμα βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία.

Την ίδια στιγμή, σοβαρή εξέλιξη αποτελεί η δημοσιοποίηση στην ιστοσελίδα του υπουργείου της σύμβασης με τη Cisco, την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ και ολόκληρη η αντιπολίτευση ζητούσαν εδώ και ένα χρόνο. Είναι σαφές ότι η δημοσιοποίηση έγινε ενόψει της συζήτησης της επίκαιρης ερώτησης του Νίκου Φίλη. Σχετικά με το περιεχόμενό της θα υπάρξει σχετική ανακοίνωση, αφού μελετηθεί.

Κατά τα λοιπά, ο Νίκος Φίλης στη διάρκεια της συζήτησης:

Επικαλέστηκε πανελλαδική έρευνα που έγινε με ευθύνη καθηγητών του ΑΠΘ και δημοσιεύτηκε στον Τύπο, σύμφωνα με την οποία «η έμεινε μετεξεταστέα» αφού το 42% των μαθητών δεν είχαν υπολογιστή κι ο ένας στους τρεις τους παρακολουθούσε τα μαθήματα μέσω του κινητού τηλεφώνου. Ως αποτέλεσμα, οι 8 στους 10 δήλωσαν «λίγο» ή «καθόλου» ευχαριστημένοι. Την ίδια ώρα, οι καθηγητές στην πλειοψηφία τους υποχρεώθηκαν να «αυτο-επιμορφωθούν», ενώ απέκτησαν με ατομική δαπάνη τα αναγκαία μέσα για να κάνουν τη δουλειά τους.

Ανέδειξε την αδιαφορία του υπουργείου για το έγγραφο του Συνηγόρου του Παιδιού από τον περασμένο Ιούλιο, για τη διόγκωση των ανισοτήτων στη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης και άλλα προβλήματα στην υγεία και στον ψυχισμό των παιδιών.

Επισήμανε ότι ολοκληρώνεται η δεύτερη χρονιά τηλεκπαίδευσης χωρίς καμία ουσιαστική υποστήριξη των οικονομικά αδύναμων μαθητών. Ο πρωθυπουργός είχε δεσμευτεί στις 15 Δεκεμβρίου στη Βουλή ότι «θα επιταχυνθεί η προμήθεια των λάπτοπ ώστε να διανεμηθούν μέσα στον Ιανουάριο». Δυο μήνες μετά, η διανομή βρίσκεται ακόμα στα «θα», αφού στην καλύτερη περίπτωση οι μαθητές θα πάρουν στα χέρια τους ένα τάμπλετ στο τέλος της σχολικής χρονιάς.

Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων (ΑΠΔΠΧ) δικαίωσε πλήρως την καταγγελία που είχε καταθέσει ο Ν. Φίλης για διαρροή δεδομένων εκπαιδευτικών, με ευθύνη του υπουργείου. Παρόλα αυτά, η υπουργός μιλούσε τότε για «φιάσκο Φίλη» και «άνευ προηγουμένου κοροϊδία της Εθνικής Αντιπροσωπείας».

Τα ειδικά σχολεία λειτουργούν από την αρχή της σχολικής χρονιάς χωρίς κανένα πρόσθετο μέτρο προστασίας των εκπαιδευτικών και των μαθητών, ενώ οι εμβολιασμοί -παρά τις ψευδείς και παραπλανητικές εξαγγελίες του υπουργείου- ξεκινούν στα μέσα Απριλίου και θα ολοκληρωθούν, το πιθανότερο, με το τέλος της χρονιάς.

Δείτε την απόφαση εδώ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025