Με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς με τον COVID – 19 στην είσοδο των ΕΠΑΛ και ΕΚ, υπάρχει ανησυχία, σύγχυση από τη μη σωστή πληροφόρηση στην εκπαιδευτική κοινότητα. Επικρατούν επιφυλάξεις και φόβος, όσον αφορά την μεταδοτικότητα του ιού και των τρόπων προφύλαξης, που ανακοινώθηκαν από το υπουργείο.
ΠΕΤΕΕΜ
Οι τοπικές ΕΛΜΕ και η ΟΛΜΕ έχουν αναδείξει τις ελλείψεις και των αντιφάσεων στις εξαγγελίες, τόσο των ειδικών, όσο και του υπουργείο. Στα ΕΠΑΚ και Εργαστηριακά Κέντρα, υπάρχει διάχυτη η αγωνία στους συναδέλφους για το τι μέλη γενέσθαι, από τη Δευτέρα 14-9-2020, που τα σχολεία θα δεχθούν τους μαθητές. Ο δύσκολος χώρος των εργαστηρίων δεν αναφέρεται καν από την επιστημονική επιτροπή και το υπουργείο, όσον αφορά στους γενικούς κανόνες οδηγιών των υγειονομικών πρωτοκόλλων. Δεν προβλέπουν τίποτε για τις ιδιαίτερες συνθήκες, που επικρατούν κατά την εργαστηριακή εκπαίδευση των μαθητών
Στο προηγούμενο σχολικό έτος, όπως εξελίχθηκε, βιώσαμε διαλυτικές καταστάσεις, όσον αφορά την απαξίωση του χώρου και ουσιαστική κατάργηση της εργαστηριακής εκπαίδευσης στη δευτεροβάθμια. Εκτός της κατάργηση της υποχρεωτικής φοίτησης των μαθητών, ορισμένοι «ειδικοί» ευτέλισαν την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, με τη δήθεν τηλεκπαίδευση. Η φυσική παρουσία των μαθητών, εντός του εργαστηριακού χώρου είναι η μοναδική συνθήκη εκμάθησης της επαγγελματικής ειδικότητας. Οι δεξιότητες δεν είναι εικονική πραγματικότητα και δεν μεταφέρονται στην οθόνη του Η/Υ για εξάσκηση!
Πως γίνεται λοιπόν οι Σύλλογοι διδασκόντων να πιστοποιούν την επάρκεια κάποιων πτυχιούχων για επαγγελματικές ικανότητες, που δεν μπόρεσαν να εκπαιδευτούν και να αξιολογηθούν και όλοι αυτοί αύριο να μπορούν, ισότιμα, να καταλαμβάνουν θέσεις στο δημόσιο με εκείνους που έχουν διδαχθεί πλήρως την ύλη της ειδικότητάς τους και μάλιστα με επαγγελματικά προσόντα επιπέδου 4!!!!
Γίνεται σύγχυση, του λεγόμενου ψηφιακού σχολείου και αυτών που το μεγαλύτερο μέρος είναι επαγγελματικά μαθήματα και πραγματική εργασία στο σχολικό εργαστήριο. Προσπάθησαν να επιβάλουν σε ορισμένα ΕΠΑΛ, σε συναδέλφους των εργαστηρίων τη διεξαγωγή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δεξιοτήτων(!), χωρίς προφανώς να γνωρίζουν, ότι κάτι τέτοιο εξ αντικειμένου δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί, όσα τεχνικά μέσα και εάν διαθέτει το συγκεκριμένο σχολείο, μέσα φυσικά που τα περισσότερα δεν διαθέτουν.
Με αφορμή το πρόβλημα του κορονοϊού και την εφαρμογή των μέσων προστασίας μαθητών και εκπαιδευτικών, που θέτουν κάθε φορά τα ιατρικά πρωτόκολλα, ανακύπτουν σοβαρά ζητήματα, για το κατά πόσο η παιδαγωγική, υπηρεσιακή και πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας, καθώς και των συναρμόδιων υπουργείων και των φορέων υγείας, γνωρίζουν τις ιδιαίτερες συνθήκες, που επικρατούν στο χώρο του εργαστηρίου, του τρόπου διδασκαλίας και διεξαγωγής των εργαστηριακών μαθημάτων και τις υποδομές αυτών.
Ατομική προστασία ούτως η άλλως επιβάλλεται να υπάρχει στους ασκούμενους κάθε φορά κατά την εξάσκηση των μαθητών σε πραγματικό χρόνο ειδίκευσης και κάθε επιπλέον μέτρο πρέπει να εξετάζεται για την διευκόλυνση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Για τη νέα σχολική χρονιά προτείνουμε:
Η ηγεσία του υπουργείου παιδείας, να είναι πιο προσεκτική στις οδηγίες κάθε φορά που πρέπει να αναφέρεται ειδικά στην εργαστηριακή εκπαίδευση, διότι φαινόμενα, υποβάθμισης και ευτελισμού της ΤΕΕ και του ρόλου των εργαστηρίων στα Ε.Κ. που εξυπηρετούν τους μαθητές των ΕΠΑΛ δεν θα γίνουν ανεκτά. Οι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων δεν θα γίνουν συνένοχοι στην αμάθεια της νέας γενιάς, ούτε μπορούν να συνυπογράφουν εικονικά επαγγελματικά δικαιώματα πτυχίων.
Για την διεξαγωγή των εργαστηριακών μαθημάτων καθολικά τα τμήματα να χωρίζονται σε μικρές αυτόνομες ομάδες των 5 έως 8 μαθητών, όπως άλλωστε επιβάλουν οι κανόνες της work with a driver (εργασία με οδηγό), , στην απόκτηση εργασιακής ειδικότητας και εμπειρίας με εκπαιδευτή έργου και προβλέπεται από τις πάγιες αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης, όπως αυτές αναφέρονται σε όλη τη διεθνή βιβλιογραφία, και διδάχθηκαν οι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων στη ΣΕΛΕΤΕ. Το μέτρο της μάσκας πρέπει να εφαρμόζεται κατά περίπτωση στη διεξαγωγή του εργαστηρίου, διότι ανάλογη προστασίας σε πολλά εργαστήρια ήδη παίρνεται.
Η λειτουργία των εργαστηρίων και το τρόπο αντιμετώπισης του συγχρωτισμού πρέπει να αποφασίζονται κάθε φορά από τον σύλλογο διδασκόντων του κάθε τομέα σύμφωνα με τις ιδιαίτερες συνθήκες των εργαστηρίων των ειδικοτήτων.
Προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών του κλάδου ΤΕ.
Να προτάσσονται στους πίνακες των προσλήψεων οι αμιγώς εργαστηριακοί καθηγητές κλάδου ΤΕ (1&2), που έχουν πτυχίο ΠΑΤΕΣ-ΣΕΛΕΤΕ ή ΑΣΠΑΙΤΕ, έχοντες διδακτική εμπειρία στα σχολικά εργαστήρια έναντι κάθε άλλου υποψήφιου με μηδενική (ο) προϋπηρεσία, που συγκυριακά αναζητά πρόσληψη στον κλάδο των εργαστηριακών, χρησιμοποιώντας πτυχίο γενικής παιδείας αντί της κατεύθυνσης των Παιδαγωγικών Τεχνικών Σπουδών, της εργαστηριακής ειδίκευση. Οφείλουν οι «αλχημιστές» του υπουργείου να γνωρίζουν ότι η φοίτηση των πτυχιούχων σχολών εργοδηγών στη ΠΑΤΕΣ, που συρρικνώθηκε στο ένα ακαδημαϊκό έτος, για τους παλαιότερους πτυχιούχους ήταν 4 ακαδημαϊκά εξάμηνα (ιδρυτικό ΣΕΛΕΤΕ). Δείτε τη σχετική καταγγελία των αδιόριστων Τ.Ε, που αφορά τις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ 1ΓΤ/2020 και ΓΔ/2020 όπως αυτές δημοσιεύθηκαν στην ιστοσελίδα του 3&4/9/20. εδώ: https://seaeede.blogspot.com/2020/09/pinakes-diorismou-TE01-DE01-TE02-DEO2-2020.html). Η καρατόμηση έμπειρων εργαστηριακών καθηγητών με το νόμο Γαβρόγλου, με τεράστια πραγματική προϋπηρεσία, θέτει εν αμφιβόλω την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και την σωματική ακεραιότητα των ασκούμενων μαθητών στα εργαστήρια. Για το θέμα η ΠΕΤΕΕΜ θα επανέλθει, διότι στηρίζει αμέριστα τους συναδέλφους μας, που χρόνια τώρα είναι δίπλα μας στο δύσκολο έργο στο σχολικό εργαστήριο και η πολιτεία τους στέλνει στην ανεργία, για να μοιράσει την ανεργία σε νέους πτυχιούχους, όχι όμως εργαστηριακούς καθηγητές.
Η εργαστηριακή εκπαίδευση δεν υπάρχει μόνο για συμπλήρωση ωραρίου ή το μοίρασμα της ανεργίας σε διάφορους πτυχιούχους. Ας το γνωρίζουν και αυτό οι σχεδιαστές της εκπαιδευτικής πολιτικής του υπουργείου.
Τέλος ευελπιστούμε ότι η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ θα βρει κάποια στιγμή λίγο χρόνο για να πραγματοποιηθεί η συνάντησή μας που έχουμε αιτηθεί αρκετό χρόνο πριν, για να εκθέσουμε όλα αυτά τα ζητήματα. Ευχόμαστε σε όλους καλή και με υγεία σχολική χρονιά.