ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΚΑΙ ΩΡΟΜΙΣΘΙΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αρ. Εγκρ.: 163/1-7-2016
Ημερ.:1-8-2016
Υπόμνημα
Προς: Την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής
Άρθρο 23 – Εκπαιδευτικό Προσωπικό
Στο συγκεκριμένο άρθρο απουσιάζουν τα κριτήρια επιλογής του προσωπικού, παρά μόνο αναφέρεται ότι θα καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας. Είναι σημαντικό λοιπόν να προσδιοριστεί επακριβώς το πλαίσιο καθορισμού των προσόντων των εκπαιδευτικών οι οποίοι θα τοποθετούνται στα Δημόσια Σχολεία που έχουν σημαντικό αριθμό μεταναστών μαθητών (πχ. μεταπτυχιακό ή διδακτορικό, γνώση γλωσσών ομάδων μεταναστευτικού πληθυσμού, διδακτική εμπειρία σε Σχολεία Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης κλπ). Τα κριτήρια κύριε Υπουργέ θα έπρεπε να έχουν περιληφθεί στη διαβούλευση. Επίσης, δε γνωρίζουμε το λόγο που γίνεται αναφορά μόνο σε διαδικασίες μετάθεσης. Για ποιο λόγο στα σχολεία αυτά να μετατίθεται απαραίτητα μόνιμο προσωπικό και να μην υπάρχει το δικαίωμα με κάποιον τρόπο για πρόσληψη αναπληρωτών αν και εφόσον δεν καλυφθούν τα κενά; Τέλος, όσον αφορά το κεφάλαιο των Πειραματικών Σχολείων Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης δημιουργείται η εξής εύλογη απορία. Δεν θεωρείτε ότι οι μαθητές που φοιτούν στα συγκεκριμένα σχολεία θα έπρεπε να έχουν τη δυνατότητα να φοιτούν σε διαπολιτισμικά νηπιαγωγεία πριν φτάσουν στο δημοτικό. Δεν θεωρείτε ότι με τη δημιουργία διαπολιτισμικών νηπιαγωγείων η παροχή δωρεάν εκπαίδευσης σε αυτούς τους μαθητές θα είναι ποιοτικότερη και πιο ολοκληρωμένη; Για ποιο λόγο δεν προχωράτε στην ίδρυση τέτοιων νηπιαγωγείων ώστε να αυξήσουμε την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης;
Άρθρο 36 – Ρυθμίσεις για την εκπαίδευση των προσφύγων
Έχουμε παρατηρήσει την προθυμία σας ως Υπουργός να μεριμνήσετε για την εκπαίδευση των προσφύγων σε πρόσφατη συνάντησή μας, κάτι το οποίο είναι πολύ θετικό . Επιπλέον γνωρίζουμε ότι τα προβλήματα και η γραφειοκρατία για να επιτευχθεί το παραπάνω είναι πάρα πολλά. Όμως, στο συγκεκριμένο άρθρο το μόνο που αναφέρετε είναι ότι με δική σας απόφαση θα καθοριστεί η ίδρυση δομών υποδοχής για την εκπαίδευση των προσφύγων κλπ. Δε μας λέτε κάτι καινούριο δηλαδή. Μας αναφέρετε πως θα αποφασίσετε εσείς για όλα. Δε νομίζετε ότι χρειάζεται δημόσια διαβούλευση ή έστω διάλογος μεταξύ των κομμάτων και των φορέων για την εκπαίδευση των προσφύγων; Ποια θα είναι τα κριτήρια πρόσληψης αναπληρωτών για την εκπαίδευση των προσφύγων; Από ποιον πίνακα να προσλαμβάνονται; Θα δημιουργηθεί κάποιος πίνακας αυξημένων προσόντων των υποψηφίων; Θα προσλαμβάνονται μέσω πινάκων αναπληρωτών ή μέσω ΟΑΕΔ; Θα μετράει η προϋπηρεσία τους όπως ισχύει στους υπόλοιπους αναπληρωτές; Αναφέρετε λοιπόν στο άρθρο 36 αόριστα ότι ιδρύονται δομές υποδοχής για την εκπαίδευση των προσφύγων. Το βασικότερο όλων όμως είναι το πού και με ποιον τρόπο θα εκπαιδευτούν τα προσφυγόπουλα. Δημιουργώντας σχολεία – γκέτο κοντά σε καταυλισμούς προσφύγων ή εντάσσοντας τα στα δημοτικά μας σχολεία και νηπιαγωγεία; Για όλα τα παραπάνω ερωτήματα οι εκπαιδευτικοί μέσω των επίσημων φορέων τους πρέπει να καταθέσουν τις προτάσεις τους. Όμως με τη μορφή που έχει το άρθρο 36 τα ερωτήματα παραμένουν.
Επίσης, σύμφωνα με ενημέρωση που είχε ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Δασκάλων από το Υπουργείο για το θέμα της εκπαίδευσης των προσφύγων “η πρώτη φάση θα γίνει με πρόσκληση μονίμων και εθελοντική συμμετοχή και η δεύτερη φάση με προσλήψεις αναπληρωτών”. Ως Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών και Ωρομίσθιων Εκπ/κων Π.Ε. θέλουμε μία ξεκάθαρη απάντηση εάν πρόκειται για παραπληροφόρηση ή εάν ισχύει ότι για οικονομικούς λόγους θα κάνετε πρόσκληση για εθελοντές (έστω μόνιμους εκπαιδευτικούς). Η εκπαιδευτική κοινότητα δε θα ανεχτεί καμία μορφή εθελοντισμού στη δημόσια εκπαίδευση. Ούτε μόνιμων εκπαιδευτικών χωρίς ανταποδοτικότητα ούτε αναπληρωτών εκπαιδευτικών με ανταποδοτικότητα είτε σε μόρια είτε σε οτιδήποτε άλλο. Θέση μας είναι οι προσλήψεις να γίνουν με βάση τους ισχύοντες πίνακες αναπληρωτών, οι οποίοι παρεμπιπτόντως ακόμη δεν έχουν αναρτηθεί. Επίσης, απαραίτητη προϋπόθεση είναι οι προσλήψεις να γίνουν μέσω του Υπουργείου Παιδείας και οι πρόσφυγες να ενταχθούν στα δημόσια σχολεία και νηπιαγωγεία και όχι να γκετοποιηθούν σε κτίρια κοντά στους καταυλισμούς. Σκοπός μας είναι να εκπαιδευτούν μέσα στο πλαίσιο του σχολείου σε ειδικές τάξεις, ώστε να επιτευχθεί η ένταξη τους πρώτα στην κοινότητα του σχολείου και κατόπιν στην ευρύτερη κοινωνία.
Άρθρο 26 – Μεταβατικές διατάξεις
Προφανώς μελετήσατε τα σχόλια στη δημόσια διαδικτυακή διαβούλευση του παρόντος σχεδίου νόμου, διότι τα υποχρεωτικά έτη εργασίας σε εκπαιδευτικές μονάδες στη χώρα απόσπασης από 10 μειώθηκαν σε 7 έτη (παρ. 1.β.), ώστε να έχουν το δικαίωμα οι ενδιαφερόμενοι να αιτηθούν εκ νέου απόσπαση. Διαφωνούμε όμως κ. Υπουργέ να αποκλείονται εκπαιδευτικοί που πληρούν όλες τις προϋποθέσεις επειδή έχουν 7 ή 6 χρόνια αδιάκοπης απόσπασης. Ποια η λογική του να αποκλειστεί εκπαιδευτικός με 7 χρόνια απόσπασης ,18 χρόνια γάμου με αλλογενή ή ομογενή, 2 ανήλικα παιδιά και 20 χρόνια μόνιμης εγκατάστασης στο εξωτερικό; Εκτός ότι δεν καταλαβαίνουμε που αποσκοπεί το όριο των 7 και άνω ετών, ακόμα πιο δυσνόητος είναι ο λόγος που απαιτείται αδιάκοπη 10ετής σχέση εργασίας με τη χώρα απόσπασης. Αναρωτιόμαστε τι ισχύει κ. Υπουργέ σε περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος αναγκάστηκε ενδιάμεσα να μείνει για μερικούς μήνες εκτός εργασιακής σχέσης για λόγους ανεργίας, υγείας, ανατροφής παιδιού ή αναπηρίας;
Τέλος, δεν παρατηρήσαμε πουθενά μέριμνα για τις μονογονεϊκές οικογένειες με ανήλικα τέκνα από γάμο με ομογενή ή αλλογενή. Δε θα πρέπει αυτή η ομάδα εκπαιδευτικών να παραμείνει σε απόσπαση μέχρι την ενηλικίωση των τέκνων τους;
Άρθρο 27
Στο άρθρο 27 (παρ. 1.β.) από τη διατύπωση της διάταξης, φαίνεται να παραγράφονται τεχνηέντως οι οφειλές των καθηγητών που έχουν και επιχειρηματική δραστηριότητα προς τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας. Εάν ισχύει το παραπάνω τότε η φωτογραφική αυτή ρύθμιση είναι ανάγκη να αναιρεθεί, ώστε ο Ειδικός Λογαριασμός Έρευνας να πιστωθεί ντα χρήματα που του αναλογούν, τα οποία χρησιμοποιούνται για συγκεκριμένους σκοπούς.
Άρθρο 4
Στο κεφάλαιο Β (παρ. 3) του συγκεκριμένου άρθρου αναφέρεται ότι η διδασκαλία στα Τμήματα Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού μπορεί να πραγματοποιείται εξ’ αποστάσεως με τη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνίας ειδικά σε περιπτώσεις ολιγομελών τμημάτων σε απομακρυσμένες περιοχές όπου είναι ανέφικτο οικονομικά να αποσπαστεί εκπαιδευτικός. Ως Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών και Ωρομίσθιων Εκπ/κων Π.Ε. είμαστε κάθετοι στην υποβάθμιση της εκπαίδευσης λόγω περικοπών. Η συγκεκριμένη διάταξη πρέπει να αναιρεθεί, καθώς δε συνάδει με την ισονομία στην εκπαίδευση. Όπου υπάρχει ένας μαθητής το Υπουργείο Παιδείας θεωρούμε ότι είναι υποχρεωμένο να παρέχει την εκπαίδευση που θα παρείχε εάν υπήρχαν 25. Εμείς το εκλαμβάνουμε σαν προπομπό για παρόμοιες ρυθμίσεις που θα αφορούν ελληνικές απομακρυσμένες σχολικές μονάδες.
Για το ΔΣ του Συλλόγου
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Αναγνωστόπουλος Γεώργιος Πασχάλης Αλέξανδρος
……………………………………….
Υπόμνημα κατέθεσε ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών και Ωρομίσθιων Εκπαιδευτικών Π.Ε. στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής την Τρίτη στις 2/8/2016. Το υπόμνημα κατατέθηκε και διαβάστηκε από τον πρόεδρο της επιτροπής με αφορμή το σχέδιο νόμου “Ρυθμίσεις για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις” .
Οι κύριες παρατηρήσεις μας αφορούν το άρθρο 36 που αναφερεται στις προσφυγικές δομές, το άρθρο 23 που αναφέρεται στο εκπαιδευτικό προσωπικό των διαπολιτισμικών σχολείων, το άρθρο 26 που αναφέρεται στις αποσπάσεις στα σχολεία του εξωτερικού και το άρθρο 27 που αναφέρεται σε παραγραφή οφειλών ιδιωτών στα πανεπιστήμια.
Ο σύλλογος μας δρα ουσιαστικά, κάνοντας παρεμβάσεις εκεί που πρέπει τη στιγμή που πρέπει. Δεν επιθυμούσαμε ποτέ να γίνουμε δελτίο τύπου του Υπουργείου Παιδείας και ούτε πρόκειται να γίνουμε. Θα καταθέτουμε τις προτάσεις μας στα αρμόδια όργανα και θα διεκδικούμε τις παγιες θέσεις του κλάδου μας όπως κάναμε 2 χρόνια ως Πρωτοβουλία για την Ισονομία και τη Δικαιοσύνη στην Εκπαίδευση. Σκοπός ενός πανελληνίου, ευρύ συλλόγου είναι να ελέγχει τα νομοσχέδια που αφορούν την παιδεία και να μπλοκάρει τις ρυθμίσεις οι οποίες δεν ικανοποιούν το αίσθημα δικαίου, παράλληλα με τα παραπάνω. Η εκπαίδευση συνάδελφοί μου δεν είναι μόνο πόσους θα πάρει, πότε θα τους πάρει για να δούμε αν τη γλιτώσουμε και φέτος.
Αποτελεί αδήριτη ανάγκη να ασχολούμαστε με όλα τα εκπαιδευτικά θέματα που προκύπτουν είτε μας αφορούν άμεσα είτε όχι ώστε να είμαστε όλοι μια γροθιά για να διεκδικήσουμε αυτά που μας ενωνουν. Μονιμους και μαζικούς διορισμούς σε όλες τις ειδικότητες της Πρωτοβάθμιας..