«Το μέλλον της Ευρώπης περνάει μέσα από το μέλλον της εκπαίδευσης, εκπαίδευση όχι απομονωμένη από τις εξελίξεις της κοινωνίας και της οικονομίας, αλλά όχι και υποταγμένη σε επιχειρηματικές επιλογές» υπογράμμισε ο υπουργός Παιδείας, Ν. Φίλης, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής παρεμβαίνοντας στη συζήτηση με μορφωτικούς ακολούθους των χωρών της Ευρωζώνης στο πλαίσιο του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία.
Ο υπουργός Παιδείας υπογράμμισε ότι το υπουργείο επιδιώκει μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση «μακράς πνοής» με στόχο το 14χρονο υποχρεωτικό σχολείο που θα παρέχει στον μαθητή ολόπλευρη μόρφωση κι οριζόντιες κοινωνικές δεξιότητες. Ο Ν. Φίλης επισήμανε ότι ανάμεσα στους στόχους της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης είναι η ανανέωση του ολοήμερου σχολείου, αλλά και του περιεχομένου των μαθημάτων και των εκπαιδευτικών μεθόδων.
Ο υπουργός Παιδείας τόνισε ακόμα ότι επιδιώκεται ανανέωση και του τρόπου αξιολόγησης των μαθητών προς την κατεύθυνση της περιγραφικής αξιολόγησης των μαθητών κι όχι της βαθμολογικής κλίμακας. Ο Ν. Φίλης υπογράμμισε ότι το υπουργείο σχεδιάζει την αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος περνώντας αρμοδιότητες κι ευθύνες, αλλά και τους ανάλογους πόρους, σε Αυτοδιοίκηση και σχολικές μονάδες, ενάντια στον σημερινό «σκληρό συγκεντρωτισμό».
Ο υπουργός Παιδείας επισήμανε ότι λιγότερο από το 30% των μαθητών ακολουθούν την τεχνική εκπαίδευση παρατηρώντας ότι δεν μπορεί να υπάρξει εξαναγκασμός του μαθητή να την επιλέξει, αλλά ότι αυτή πρέπει να αποτελέσει «επιλογή πειθούς των παιδιών», μια επιλογή ενός «ελκυστικού σχολείου», όπως σημείωσε, καθιστώντας την τεχνική εκπαίδευση ισότιμη με τη γενική. Αναφερόμενος στην ειδική αγωγή ο Ν. Φίλης τάχθηκε υπέρ της συμπεριληπτικής διδασκαλίας κι εναντίον των τάξεων – «γκέτο».
Οι μορφωτικοί ακόλουθοι των πρεσβειών των χωρών της Ευρωζώνης περιέγραψαν τα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών τους, συστήματα πολυποίκιλα ως προς την αποκέντρωσή τους, τον βαθμό διείσδυσης της ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και την αναλογία μαθητών στην τεχνική και τη γενική εκπαίδευση.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι επισημάνσεις της ακολούθου από τη Φινλανδία, που περιέγραψε τον εκτεταμένο διάλογο που προηγήθηκε της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης της δεκαετίας του ’70 ώστε να μην υπάρχουν αλλαγές όταν αλλάζουν οι κυβερνήσεις, αλλά και το συνολικό σχέδιο της Γαλλίας που στοχεύει στον περιορισμό της σχολικής αποτυχίας.
avgi.gr Κώστας Παπαγιάννης