Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, απαντώντας σε δηλώσεις και δημοσιεύματα, περί δήθεν αναχρονιστικής στροφής στα Προγράμματα Σπουδών της Ιστορίας, για την αποκατάσταση της αλήθειας επισημαίνει:

Τα Προγράμματα Σπουδών της Ιστορίας του 2019 είχαν σημαντικά επιστημονικά και παιδαγωγικά προβλήματα και διακρίνονταν για την αποσπασματικότητά τους. Τα μειονεκτήματα αυτά προκάλεσαν την κριτική της επιστημονικής κοινότητας των ιστορικών και όχι μόνο. Επιπλέον, την εκπόνηση των εν λόγω προγραμμάτων δεν ακολούθησε η έκδοση σχολικών βιβλίων για την υποστήριξή τους στη σχολική πράξη. Με γνώμονα αυτά τα προβλήματα και την αναστάτωση που προκλήθηκε το 2019-2020 στη διδασκαλία του μαθήματος της ιστορίας, το ΙΕΠ αποφάσισε να εισηγηθεί την κατάργηση των Προγραμμάτων του 2019 και την επαναφορά, μόνο για την τρέχουσα σχολική χρονιά, των Προγραμμάτων του 2003.

Παράλληλα, το ΙΕΠ προετοιμάζει νέα Προγράμματα Σπουδών για σύνολο των γνωστικών αντικειμένων, σε συνδυασμό με την ανανέωση του συνόλου των σχολικών εγχειριδίων στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Πρόκειται για μια μεγάλη μεταρρυθμιστική προσπάθεια που στοχεύει στην εναρμόνισή της σχολικής γνώσης με τα πρόσφατα πορίσματα της επιστημονικής έρευνας καθώς και τις νέες εκπαιδευτικές ανάγκες.

Όσον αφορά στην Ιστορία, τα Νέα Προγράμματα Σπουδών στηρίζονται στα καινοτόμα Προγράμματα του 2014-2015, τα οποία είχαν εκπονηθεί στη βάση του πορίσματος της επιτροπής που είχε συσταθεί το 2012 από το Υπουργείο Παιδείας, με συμμετοχή ιστορικών από όλα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας. Τα προγράμματα του 2015 εκπονήθηκαν στο πλαίσιο της εφαρμογής προγράμματος ΕΣΠΑ, από ομάδα περισσοτέρων από τριάντα Πανεπιστημιακών δασκάλων, εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και στελεχών του ΙΕΠ, που επελέγησαν με απόλυτα διαφανείς διαδικασίες.

Τα Προγράμματα αυτά, παρά την ευρεία επιστημονική τους νομιμοποίηση, αποσύρθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση, η οποία με αδιαφανείς διαδικασίες και με απευθείας ανάθεση συγκρότησε επιτροπή για την αντικατάστασή τους, προκαλώντας τότε τις αντιδράσεις μεγάλου μέρους της επιστημονικής κοινότητας των ιστορικών.

Ούτε αναχρονισμοί, ούτε ιδεοληψίες. Η παρέμβαση του ΙΕΠ σχετικά με τα Προγράμματα Σπουδών της Ιστορίας αποσκοπεί στη θεραπεία ενός ακόμη προβλήματος και την εξασφάλιση ενός σύγχρονου και επιστημονικά αποδεκτού Προγράμματος Σπουδών στην Ιστορία και αντίστοιχων σχολικών βιβλίων και εκπαιδευτικού υλικού.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025