(Γενικό Λύκειο – Γυμνάσιο – ΕΠΑΛ Καλαβρύτων)
Η Σχολική μας Βιβλιοθήκη διανύει μία περίοδο εξήντα (60) ετών γόνιμης και δημιουργικής λειτουργίας. Δημιουργήθηκε μετά το Καλαβρυτινό Ολοκαύτωμα στις 13-12-1943, από ανθρώπους-ευεργέτες της πόλης και της επαρχίας μας, με κύριο στόχο να «περιθάλψει» πνευματικά τα απορφανισμένα παιδιά αλλά και τα αγροτόπαιδα της επαρχίας μας. Ένα σύνολο ανθρώπων επωμίσθηκαν αυτό το έργο και εργάσθηκαν ανιδιοτελώς και αφειδώς τόσο ποσοτικά -εξοπλισμός, βιβλία- όσο και ποιοτικά -να αποκτήσουν οι νέοι μας εφόδια στη ζωή, να διευρύνουν τις γνώσεις τους, να αποκτήσει η ζωή τους πνευματικό περιεχόμενο και προσανατολισμό.
Χωροταξικά η Βιβλιοθήκη καλύπτει 120 τ.μ. και διαρθρώνεται σε τρεις αίθουσες που ακολουθούν τη χρονολογική σειρά δημιουργίας τους.
* Αίθουσα: Κωνσταντίνου Κωνσταντίνου
Οφείλει τη δημιουργία της στον εκ Λειβαρτζίου καταγόμενο Δωρητή και Ευεργέτη της επαρχίας μας Κωνσταντίνου Κωνσταντίνο. Σε εποχές δύσκολες η Βιβλιοθήκη αυτή προσέφερε πολύτιμες υπηρεσίες στους πάλαι ποτέ μαθητές του εξαταξίου Γυμνασίου καθώς και στους Καθηγητές τους. Σήμερα αριθμεί 12.500 τίτλους βιβλίων καθώς έχει εμπλουτιστεί από αγορές και διάφορες δωρεές: Βουλή των Ελλήνων, Γενική Γραμματεία Ισότητας, Σχολική Επιτροπή Δήμου Καλαβρύτων, Παγκαλαβρυτινή Ένωση, Ένωση Καλαβρυτινών Αθήνας, Γερμανική σχολή Αθηνών, προσωπική βιβλιοθήκη του Ι. Αλευρά, Διεθνές Ίδρυμα Λένας Στρέφη και Γιάννη Κουτσοχέρα, Ιωάννη Ανδρικόπουλο, Ίδρυμα Κ. Ουράνη, Σύλλογο Διάδοσης του Βιβλίου, Εκπαιδευτική Τηλεόραση, Εκδοτικούς οίκους, Γ. Πλιατσούκα, Φωτεινή Γκομόζια, Μώτο Αντώνιο, Αθηνά Κουλουμπή-Σοκορέλη, Ειρήνη Ραγιά, Παναγιώτη Παπαναγιώτου, Ελεονώρα Λιάκου, Αλέξιο Μασούλα, Αγγελική Αντωνοπούλου (Συλλογή Λάμπη Λούκου), Κυριακή Φραντζή κ. ά.
* Αίθουσα: Επίδαυρος
Είναι μία από τις 32 Σχολικές Βιβλιοθήκες την οργάνωση των οποίων είχε αναλάβει το Πανεπιστήμιο Πατρών με την επωνυμία «Ανάπτυξη της εφαρμογής του δικτύου Σχολικών Βιβλιοθηκών στους νομούς Αχαΐας, Αργολίδας, Κορινθίας, Ζακύνθου και Κεφαλληνίας – ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ», στο πλαίσιο του Β΄ Κ.Π.Σ., υπό την αιγίδα του ΥΠ.Ε.Π.Θ. Αριθμεί 5.400 τίτλους βιβλίων, CD, VIDEO.
* • Αίθουσα: Σοφία-Χριστίνα Μιχαηλίδη
Περιλαμβάνει την προσωπική συλλογή βιβλίων, μουσικών CD και δίσκων της πρόσφατα εκλιπούσης Σοφίας-Χριστίνας Μιχαηλίδη, που οι γονείς της, τιμώντας τη Μνήμη της, ευγενικά προσέφεραν στη Σχολική μας Κοινότητα. Αριθμεί 3.000 τίτλους βιβλίων, 700 μουσικά CD και 300 μουσικούς δίσκους βινυλίου.
Η συλλογή της Σχολικής Βιβλιοθήκης είναι μηχανοργανωμένη στα προγράμματα ΑΒΕΚΤ-BOOKS και ταξιθετημένη σύμφωνα με το σύστημα DEWEY. Αριθμεί πάνω από 20.000 τίτλους, σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, που καλύπτουν όλους τους τομείς του πνευματικού και επιστημονικού επιστητού. Είναι επαρκώς εξοπλισμένη με πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό (CD – CD Roms – cassettes και video cassettes). Παράλληλα, διαθέτει έναν Η/Υ για αναζήτηση υλικού και πρόσβαση στο Διαδίκτυο (Internet).
Η βιβλιοθήκη, στα πλαίσια της ίδρυσης και λειτουργίας της, διέπεται από Εσωτερικό Κανονισμό χρήσης-δανεισμού, η γνώση του οποίου καθίσταται απαραίτητο «εργαλείο» για την ουσιαστικότερη και λειτουργικότερη συνεργασία με τα μέλη – αναγνώστες της.
Οι χώροι της έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενήσουν, σύγχρονη διδασκαλία μαθημάτων με οπτικοακουστικά μέσα, υποστήριξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων, διαλέξεις, εκθέσεις, πνευματικά αφιερώματα, πολιτιστικές εκδηλώσεις κ.λπ.
Η βιβλιοθήκη μας είναι ανοιχτή στην τοπική κοινωνία. Εκτός του ότι πολλοί βιβλιόφιλοι Καλαβρυτινοί πολίτες συγκαταλέγονται ανάμεσα στα μέλη της, συνεργάζεται ισότιμα και με άλλα πνευματικά ιδρύματα και πολιτιστικούς φορείς στην ανάληψη κοινών πνευματικών και πολιτιστικών δράσεων.
Κάτω, λοιπόν, από αυτές τις προϋποθέσεις, άρτια υποδομή, δελεαστικό περιβάλλον και αναπτυξιακές προοπτικές, η Σχολική μας Βιβλιοθήκη έχει καταστεί ένα πνευματικό κύτταρο, ένα πολιτιστικό κέντρο, ένα παράθυρο ανοικτό για τους νέους μας, για την κοινωνία.
Παρατηρήσεις εξ εμπειρίας
1. H σχολική βιβλιοθήκη αποτελεί φυσική προέκταση της σχολικής πράξης. Πληροφορεί, ενημερώνει, εκπαιδεύει, διαπαιδαγωγεί, εκπολιτίζει, ψυχαγωγεί, κοινωνικοποιεί το παιδί-μαθητή και του διδάσκει την αξία της έρευνας, είδος που δεν ευνοείται παρ’ ημίν με τη βασιλεία του ενός εγχειριδίου.
2. H σχολική βιβλιοθήκη σήμερα είναι αποκομμένη για τους μαθητές του Λυκείου. Δηλαδή δεν την έχουν ανάγκη οι μαθητές που έχουν στρέψει την προσοχή τους στις εισαγωγικές εξετάσεις βάσει των επιταγών του εξεταστικοκεντρικού εκπαιδευτικού συστήματος.
3. Πρέπει να υπάρξει επαναπροσδιορισμός του ρόλου και της λειτουργίας των σχολικών βιβλιοθηκών με την οργανική ένταξή τους κατά τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό.
4. Και τέλος πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα για τη συνεχή ανανέωσή τους και τη στελέχωσή τους. Διαφορετικά θα καταλήξουν σε τίποτα αχρησιμοποίητες σκονισμένες αποθήκες.
(Κύριε Μπαλτά για την ιστορία, έχω συνταξιοδοτηθεί από το 2012, ωστόσο είμαι πρόεδρος στο www.dmko.gr από το 2007).