Ενδεικτικά της κατάστασης που επικρατεί στην Ειδική Αγωγή (ΕΑ), παρά τα κυβερνητικά πανηγύρια περί «άριστα 20» στην έναρξη της σχολικής χρονιάς, είναι τα όσα παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκειας της προχτεσινής σύσκεψης φορέων που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Αναπήρων και του Ενιαίου Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων ΑμεΑ Αττικής και Νήσων.

Η εικόνα που παρουσιάστηκε από τον Πειραιά, είναι παραπάνω από χαρακτηριστική:

Από τα 4 ειδικά σχολεία: Το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Δραπετσώνας, το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Πειραιά (με 110 εγγεγραμμένα παιδιά) και το 2ο ΕΕΕΕΚ Πειραιά «η Ανοιξη» (λείπουν 25 άτομα προσωπικό) δεν έχουν ακόμα λειτουργήσει λόγω ελλείψεων προσωπικού, ενώ στο ΕΕΕΕΚ Πειραιά πηγαίνουν τα 90 από τα 130 εγγεγραμμένα παιδιά, κάνουν 3ωρα, καθώς οι ελλείψεις (στις κατηγορίες εκπαιδευτικού, βοηθητικού, ειδικού επιστημονικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού) φτάνουν τις 22, ενώ υπάρχει και πρόβλημα στη μεταφορά ενός από τα 8 δρομολόγια.

Σοβαρά είναι και τα προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής. Το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο Πειραιά και το 2ο ΕΕΕΕΚ Πειραιά «η Ανοιξη» πουσυστεγάζονται υποφέρουν από έλλειψη χώρου και αιθουσών, ενώ ο Δήμος Πειραιά δεν έχει προχωρήσει ούτε καν στο χωρισμό αιθουσών, όπως είχε υποσχεθεί. Το 2ο ΕΕΕΕΚ είναι στον πρώτο όροφο και το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο στο δεύτερο. Το σχολείο αυτό παλιά ήταν ΓΕΛ και δεν έχει φτιαχτεί για να υποδεχτεί παιδιά με ειδικές ανάγκες. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με το νόμο, απαγορεύεται επιληπτικοί μαθητές να ανεβαίνουν σκάλες ή να μπαίνουν σε ασανσέρ, είναι όμως αναγκασμένοι, γιατί το 2ο ΕΕΕΕΚ στεγάζεται στον πρώτο όροφο, παρότι υπάρχουν αρκετοί επιληπτικοί μαθητές (οι 4 από τους οποίους εκδήλωσαν επιληπτικό επεισόδιο μέσα στο σχολείο πέρσι).

Για τα ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια δεν υπάρχει ειδικό εκπαιδευτικό υλικό. Το πρόγραμμα είναι σχεδόν ίδιο με τα κοινά Γυμνάσια (εκτός από Αρχαία από πρωτότυπο), όπως και τα βιβλία. Ουσιαστικά, οι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να φτιάξουν δικές τους σημειώσεις.

Συνολικά στη σύσκεψη, οι φορείς (γονείς, Ομοσπονδία Γονέων, εργαζόμενοι σε δομές ΕΑ, εκπαιδευτικοί) απαίτησαν Ειδική Αγωγή δημόσια και καθολική για όσα παιδιά τη χρειάζονται και μέσα από τις παρεμβάσεις τους, συνέθεσαν την τραγική εικόνα που επικρατεί στο συγκεκριμένο χώρο, σε κάθε πτυχή του. Οπως επισήμαναν:

Οταν ένα παιδί μένει σπίτι του, χάνει και τις όποιες δεξιότητες έχει αποκτήσει με πολύ κόπο και δυστυχώς πολύ χρήμα.

Θα καλυφθούν κενά με αναπληρωτές κι 9μηνες συμβάσεις, λέει η κυβέρνηση. Ενα παιδί με αυτισμό χρειάζεται σταθερό περιβάλλον, για να εμπιστευτεί έναν εκπαιδευτικό χρειάζεται τουλάχιστον 3 μήνες και αν ο εκπαιδευτικός έρθει το Δεκέμβρη, τότε; Τα κενά δεν καλύπτονται.

Αναγκαστικά οι γονείς στρέφονται προς τα ιδιωτικά κέντρα και πληρώνουν τροφεία που φτάνουν χιλιάδες ευρώ το χρόνο.

Εργαζόμενοι σε δομές ΕΑ, κυρίως ιδιωτικές, δουλεύουν από το πρωί έως το βράδυ για ψίχουλα, οι περισσότεροι με «μπλοκάκι», ανασφάλιστοι, δουλεύουν ώρες που δεν τις πληρώνονται, μένουν απλήρωτοι από 8 έως 20 μήνες.

Δεν υπάρχει ούτε μια δημόσια δομή για το μετά (το πέρας της όποιας εκπαιδευτικής διαδικασίας που μαθαίνει στα παιδιά με ειδικές ανάγκες να διαβιώνουν μόνα τους και αποτελεί βασική έγνοια των γονιών τους), παρά μόνο τα ιδιωτικά Ειδικά Κέντρα που στοιχίζουν 700 ευρώ το μήνα.

Ανάλογες συσκέψεις και άλλες δράσεις θα πραγματοποιηθούν το επόμενο διάστημα σε τοπικό επίπεδο, όπου υπάρχουν δομές ΕΑ, με σκοπό να ξεδιαλύνουν οι γονείς τις αυταπάτες της κυβέρνησης που σπέρνει η κυβέρνηση με ημίμετρα και μπαλώματα, τα οποία μακροπρόθεσμα έχουν εξίσου καταστροφικές συνέπειες.

  • Μπροστά στο χάος των εργασιακών σχέσεων που έχουν επιβληθεί και στον ιδιαίτερα ευαίσθητο χώρο της ΕΑ, το Σωματείο Εργαζομένων σε Μονάδες – Ιδρύματα – Σχολεία Ειδικής Αγωγής (ΣΕΜΙΣΕΑ) την Πέμπτη 22 Σεπτέμβρη προσανατολίζεται σε απεργία και κινητοποίηση στο υπουργείο Εργασίας.

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ