Προσχολική εκπαίδευση ……. το κλειδί στην πρόληψη της ενδοσχολικής βίας
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής Βίας. Η ημέρα αυτή αποτελεί μια αφορμή για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, να προβληματιστούν αλλά και να σχεδιάσουν στρατηγικές, για την πρόληψη και την αντιμετώπιση ενός πλέον κοινωνικού προβλήματος, το οποίο προκύπτει από την αλληλεπίδραση ατομικών και περιβαλλοντικών παραγόντων και ενισχύεται από τα έντονα κοινωνικά προβλήματα, που επικρατούν τα τελευταία χρόνια.
Αυτή η ημέρα αποτελεί αφορμή για εμάς τους εκπαιδευτικούς της προσχολικής εκπαίδευσης, να αναφερθούμε στο θεμελιώδη ρόλο της εκπαίδευσης στο νηπιαγωγείο, για την πρόληψη του πολυδιάστατου φαινομένου της ενδοσχολικής βίας, μέσα από την φιλοσοφία και τη δομή του προγράμματος και τις δράσεις που οργανώνονται.
Θα μπορούσε το νηπιαγωγείο να είναι η αφετηρία διαμόρφωσης μιας κουλτούρας συνεργασίας και ενσυναίσθησης, που θα επηρεάσει το μέλλον της διαμόρφωσης των σχέσεων μέσα στο σχολικό περιβάλλον;
Η ταυτότητα (αυτοεπίγνωση, αίσθημα προσωπικής αξίας και αποτελεσματικότητας), η αυτορρύθμιση (διαχείριση συναισθημάτων, οριοθέτηση της συμπεριφοράς μέσω της απόκτησης ηθικών αξιών), η προσωπική ενδυνάμωση (προαγωγή της ψυχικής υγείας και της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών), οι κοινωνικές δεξιότητες (λειτουργία των παιδιών στα πλαίσια της ομάδας, επίλυση συγκρούσεων, αυτοεξυπηρέτηση) η κοινωνική αλληλεπίδραση (η ενεργητική συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες και η διαμόρφωση προσωπικών σχέσεων), αποτελούν βασικούς στόχους στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου.
Στην προσχολική εκπαίδευση, τα παιδιά μέσα από τον τομέα της προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης, μαθαίνουν να διαμορφώνουν υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις και αναπτύσσουν αξίες και στάσεις, που προάγουν τη συλλογικότητα και την κοινωνική ευαισθησία.
Οι δομές της προσχολικής εκπαίδευσης αποτελούν την πρώτη ευκαιρία αλληλεπίδρασης των παιδιών γι΄αυτό και θα πρέπει να αποτελούν βασική προτεραιότητα στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό.
Παρότι λοιπόν τόσο τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά των παιδιών αυτής της ηλικίας, σε ότι αφορά την συναισθηματική επίγνωση και την ενσυνείδητη πρόθεση, όσο και τα ερευνητικά δεδομένα, μας κάνουν επιφυλακτικούς στην χρήση του όρου της ενδοσχολικής βίας, το πρόγραμμα σπουδών στο νηπιαγωγείο αποτελεί βασικό εργαλείο πρόληψης του σύνθετου αυτού φαινομένου, που είναι πιθανό να αναπτυχθεί αργότερα.
Η πρόληψη του φαινομένου της ενδοσχολικής βίας όμως και η ανάπτυξη της απαραίτητης στρατηγικής, δεν θα πρέπει να εξαντλείται σε τυπικές διαδικασίες, με ορισμό υπευθύνων, που σε ότι αφορά τα νηπιαγωγεία λόγω της δομής τους είναι ανεφάρμοστες(τα περισσότερα νηπιαγωγεία είναι μονοθέσια ή διθέσια).
Η ουσιαστική αντιμετώπιση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού εξαρτάται από την σωστή προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών που συνδέεται άμεσα με την ενίσχυση του θεσμού του νηπιαγωγείου.
Υπερασπιζόμαστε τον θεμελιώδη ρόλο του νηπιαγωγείου στην προσωπική, κοινωνική και εκπαιδευτική εξέλιξη των παιδιών.
Διεκδικούμε :
- Κάλυψη όλων των οργανικών κενών με μόνιμους διορισμούς νηπιαγωγών.
- Επίλυση των κτηριακών προβλημάτων.
- Να εφαρμοστεί ουσιαστικά ο νόμος Ν 3518/2006 που αφορά την υποχρεωτική φοίτηση των νηπίων με υποχρεωτική βεβαίωση φοίτησης για την εγγραφή στο Δημοτικό σχολείο.
- Αλλαγή της οργανικότητας των νηπιαγωγείων με εφαρμογή του νόμου που έχει ψηφιστεί για τα πολυθέσια νηπιαγωγεία.
- Κατάλληλος και έγκαιρος προγραμματισμός για την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Όχι άλλες κληρώσεις για το προνήπια.
- Να τηρείται η αναλογία παιδιών – τετραγωνικών μέτρων (3τμ ανά μαθητή) σε κάθε νηπιαγωγείο.
- Στήριξη των τμημάτων ένταξης και παράλληλης στήριξης με κατάλληλα εκπαιδευμένους νηπιαγωγούς.
- Διορισμός ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού (ψυχολόγοι, λογοθεραπευτές, δάσκαλοι μητρικής γλώσσας) για την στήριξη των νηπιαγωγών και την αντιμετώπιση των προβλημάτων που υπάρχουν στα νηπιαγωγεία.
- Διορισμός μόνιμου βοηθητικού προσωπικού (καθαρίστριες και τραπεζοκόμοι).
- Δυνατότητα επιμόρφωσης των νηπιαγωγών
- Θεσμοθέτηση των προγραμμάτων ένταξης στο Δημοτικό προκειμένου να ενισχυθεί ο ενιαίος χαρακτήρας της εκπαίδευσης.
Για την ομάδα Νηπιαγωγών Βέτα Κορωναίου