Κύριε Υπουργέ,Με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις σας περί πιθανής μεταβολής του σχολικού ωραρίου, δηλαδή την έναρξη του υποχρεωτικού προγράμματος των σχολείων στις 9:00 αντί στις 8:15, θα θέλαμε να σας εκθέσουμε τους παρακάτω προβληματισμούς μας, μέσα από την εμπειρία μας ως εκπαιδευτικοί της τάξης.
Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών
Σύμφωνα με το ισχύον ωρολόγιο πρόγραμμα του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, από τις 8:15 (ή 7:45 σε περίπτωση πρόωρης προσέλευσης μαθητών) μέχρι τις 8:30 πραγματοποιείται η υποδοχή των μαθητών στο Νηπιαγωγείο, ενώ από τις 8:30 έως τις 9:15 προβλέπεται ελεύθερο παιχνίδι στα κέντρα ενδιαφέροντος (γωνιές) της τάξης. Η παραπάνω διδακτική ώρα είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς τα νήπια 4-6 ετών έχουν το χρόνο να προσαρμοστούν στο περιβάλλον του νηπιαγωγείου, ειδικά του πρώτους μήνες του σχολικού έτους, να αλληλεπιδράσουν με τους συμμαθητές τους, να ασχοληθούν με δραστηριότητες που τα ευχαριστούν και να νιώσουν πιο οικεία με την εκπαιδευτικό. Με άλλα λόγια, στις 8:15 δεν ξεκινάνε οι προγραμματισμένες δραστηριότητες και διερευνήσεις, αλλά προβλέπεται ο χρόνος εγκλιματισμού των μαθητών. Χρόνος με ιδιαίτερη παιδαγωγική αξία που σε περίπτωση αλλαγής ωραρίου θα χαθεί.
Για τις περιπτώσεις δυσχερούς πρόσβασης και παραμονής των μαθητών στις σχολικές μονάδες κατά τους χειμερινούς μήνες, σε πολλές περιοχές της χώρας, αξίζει να αναφέρουμε πως για τους εν λόγω Δήμους υπάρχει η δυνατότητα μετακύλισης της ώρας έναρξης των μαθημάτων, με απόφαση του Δημάρχου.
Δεδομένου ότι οι περισσότεροι εργαζόμενοι γονείς πρέπει να βρίσκονται στο χώρο εργασίας τους στις 8:00, αν όχι νωρίτερα και να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις, ειδικά στα αστικά κέντρα, η έναρξη του υποχρεωτικού προγράμματος στις 9:00 μάλλον τους δυσκολεύει παρά τους εξυπηρετεί.
Τέλος, όπως αναφέρατε στην πρόσφατη συνέντευξή σας, σε περίπτωση έναρξης των μαθημάτων στις 9:00, θα υπάρξει και η αντίστοιχη μετακίνηση της ώρας λήξης του υποχρεωτικού προγράμματος κατά 45 λεπτά αργότερα. Αυτό πρακτικά σημαίνει την περαιτέρω συρρίκνωση και υποβάθμιση του ολοήμερου (προαιρετικού) προγράμματος και την συνεπακόλουθη ραγδαία μείωση των ολοήμερων τμημάτων, αν όχι την πλήρη κατάργηση του θεσμού. Συνεπώς, πως μπορούμε να περιμένουμε από την κοινωνία να αναγνωρίσει την αξία του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου και να εκτιμήσει το παιδαγωγικό του έργο, όταν η ίδια η Πολιτεία επιχειρεί για δεύτερη φορά τον ουσιαστικό υποβιβασμό του;
Κύριε Υπουργέ,
Αναγνωρίζοντας τη σημαντική συμβολή σας στην αναβάθμιση του δημόσιου Νηπιαγωγείου, μέσω της θεσμοθέτησης της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, σας καλούμε να λάβετε υπόψη σας όλες τις παραμέτρους και τα παιδαγωγικά κριτήρια, πριν προχωρήσετε σε μια πιθανή αλλαγή του σχολικού ωραρίου. Θεωρούμε πως οι πραγματικές μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση επιτυγχάνονται όταν η Πολιτεία μεριμνά για την ύπαρξη κατάλληλων και ασφαλών σχολικών κτηρίων, πλήρως εξοπλισμένων. Όταν υπάρχουν μόνιμοι εκπαιδευτικοί από την πρώτη μέρα στα σχολεία και όχι «νομάδες» αναπληρωτές. Όταν υπάρχει πρόβλεψη για την έγκαιρη στελέχωση των σχολείων με εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, ψυχολόγους και ειδικό βοηθητικό προσωπικό.
Είμαστε στη διάθεση σας για να συζητήσουμε τις παραπάνω θέσεις μας, όπως επίσης να σας μεταφέρουμε τις αποφάσεις των μελών μας, αναπληρωτών νηπιαγωγών, όπως αυτές λήφθηκαν μετά την πρόσφατη ΓΣ του Συλλόγου μας, σχετικά με τα κριτήρια διορισμών, καθώς θεωρούμε πως είναι ένα θέμα που μας αφορά άμεσα.