Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών () Διακήρυξη για το

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Το Υπουργείο Παιδείας των ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ. όλο το προηγούμενο διάστημα επιδίδεται συστηματικά σε μια άνευ προηγουμένου δημαγωγία προσπαθώντας να παρουσιάσει τα μνημονικά μέτρα που έχει συμφωνήσει και την αντιεκπαιδευτική πολιτική του σε όλα τα πεδία του εκπαιδευτικού μας συστήματος ως «προοδευτική μεταρρύθμιση», αλλοιώνοντας βάναυσα το γλωσσικό μας κώδικα και κάθε έννοια ορθολογισμού.

Είναι χαρακτηριστικό ότι όλο αυτό το διάστημα αναφέρεται σε: Εθνικό απολυτήριο,  κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων,  απολυτήριο ενδοσχολικών εξετάσεων,  ελεύθερη πρόσβαση στο πανεπιστήμιο. Το αποτέλεσμα των παραπάνω εξαγγελιών προς το παρόν είναι η μετατροπή της Γ’ Τάξης του ΓΕΛ σε προπαρασκευαστικό έτος με την πλήρη φροντιστηριοποίησή της.

Όλα αυτά τα φτηνά δημαγωγικά αναφέρονται στη Γενική εκπαίδευση ενώ  δεν γίνεται καμιά αναφορά στην Επαγγελματική εκπαίδευση ούτε καν με τα χαρακτηριστικά του διάχυτου λαϊκισμού που διακρίνει τη ρητορεία του Υπουργού! Γιατί άραγε;

Η ερμηνεία βέβαια είναι προφανής και η Προοδευτική Ενότητα Καθηγητών οφείλει να την καταθέσει γιατί η κατανόηση του παρόντος είναι η πυξίδα για τους αγώνες του κλάδου και το θεμέλιο του ίδιου του μέλλοντός μας.

Η συστηματική έλλειψη ακόμα και στοιχειώδους ή και δημαγωγικής αναφοράς στο ΕΠΑ.Λ., οφείλεται στο ότι ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α και η κυβέρνησή του σχεδιάζει την κατάργηση της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης. Η αποκάλυψη αυτού του σχεδιασμού δεν βασίζεται μόνο στο πλήθος των εξαγγελιών για το ιδιότυπο και ασαφές «Ενιαίο Δωδεκαετές Σχολείο» από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, εξαγγελία που ήταν βασική στην προεκλογική ατζέντα της κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Φυσικά τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ που τώρα υπηρετούν πιστά μια αντιεκπαιδευτική πολιτική μέσα από κυβερνητικούς θώκους «λησμονούν» τεχνιέντως να συμπληρώσουν ότι στην περίφημη εξαγγελία τους για το «Ενιαίο Δωδεκαετές» προσέθεταν την άμεση αύξηση των κρατικών δαπανών για την παιδεία τουλάχιστον στο 5% του ΑΕΠ. Η αποκάλυψη αυτή βασίζεται κυρίως στην εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και συγκεκριμένα:

    • Ο τρόπος εγγραφής των μαθητών στα ΕΠΑ.Λ. όχι μόνο δεν ήταν ισότιμος με εκείνον στα  ΓΕ.Λ. αλλά καταταλαιπώρησε γονείς και μαθητές στοχεύοντας τελικά στην αποθάρρυνση των μαθητών σχετικά με την επιλογή τους για την επαγγελματική εκπαίδευση.
    • Οι πρόσφατες απανωτές αλλαγές του νομοθετικού πλαισίου από την κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, οδήγησε σε στρεβλή ανάπτυξη των Τομέων και των Ειδικοτήτων παρόλες τις διαφορετικές εξαγγελίες κατά την επαναφορά των εκπαιδευτικών από τη διαθεσιμότητα, δημιουργώντας αντίστοιχα μια πλασματική εικόνα για το μαθητικό δυναμικό. Επιπλέον η έλλειψη πόρων και η συστηματική εγκατάλειψη των δομών οδήγησαν σε συνεχή διαρροή του μαθητικού δυναμικού δημιουργώντας έτσι το φαύλο κύκλο του φαινομένου των ολιγομελών τμημάτων.
    • Η διαδικασία της δημιουργίας του 2ετούς κύκλου σπουδών στα ΤΕΙ που πλασάρεται σήμερα «ως προνομιακή σχέση των ΕΠΑΛ με τα ΤΕΙ», από το υπουργείο δεν μπορεί παρά να αποτελέσει τη μετεξέλιξη των ΙΕΚ, αλλά και τη μοναδική δυνατότητα για την απόκτηση τεχνικών δεξιοτήτων από τους μαθητές. Σε αυτό το συμπέρασμα οδηγεί η εμμονή του υπουργείου για την ενιαιοποίηση της εκπαίδευσης αφού όλα τα παιδιά θα αποφοιτούν πλέον από τα γενικά λύκεια, στερώντας έτσι τους νέους από τη δυνατότητα απόκτησης ενός πτυχίου ειδικότητας στα 18, με τις γνώσεις που το συνοδεύουν.

Σε μια τέτοια εξέλιξη είναι αυτονόητο ότι οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί των ΕΠΑ.Λ. θα κληθούν να πάρουν δρόμους επιλογής σε μεγάλο βαθμό εκτός εκπαίδευσης σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, εφόσον ο νόμος για την κινητικότητα των ΔΥ είναι το επόμενο βήμα !

Είναι γεγονός ότι η διαχρονική αδυναμία πραγματικής ανάπτυξης της επαγγελματικής εκπαίδευσης οφειλόταν πρωτίστως στην έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού από τις κατά καιρούς κυβερνήσεις ώστε να στηριχτεί πραγματικά, να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης και να άρει με τον τρόπο αυτό τις εναντίον της κοινωνικές προκαταλήψεις.

Τώρα όμως πάμε ακόμα πιο πίσω… Τώρα, πλέον, σχεδιάζεται το τέλος της επαγγελματικής εκπαίδευσης και ο εξοστρακισμός της από τη δευτεροβάθμια !

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Εμείς πιστεύουμε στη συστηματική αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και στο ρόλο της ως ισότιμου πυλώνα με τη γενική εκπαίδευση γιατί:

      • Η Επαγγελματική Εκπαίδευση μπορεί να προσφέρει επιλογές στους πολίτες προάγοντας την κοινωνική πρόοδο και ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων.
      • Εφοδιάζει τους νέους με γνώσεις και δεξιότητες που αναδεικνύουν μια καλύτερη επαγγελματική προοπτική.
      • Μπορεί να συμβάλλει στην εκλογίκευση της πανεπιστημιακής ζήτησης, καθώς το 30% των νέων που εισάγονται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εγκαταλείπουν τις σπουδές τους.
      • Οι σύγχρονες Ευρωπαϊκές χώρες έχουν δύο ισότιμες δομές στην ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, την γενική και την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση.
      • Η αποδυνάμωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη λυκειακή βαθμίδα θα οδηγήσει στην αναγκαστική προώθηση των μαθητών προς την κατάρτιση, ανοίγοντας την όρεξη κάθε είδους ιδιωτικών συμφερόντων στο πλαίσιο της αγοραίας εκδοχής της.

Για όλους αυτούς τους λόγους οφείλουμε να αγωνιστούμε, να ενημερώσουμε μαθητές και γονείς, φορείς και κοινωνία για τον αντιεκπαιδευτικό και αντι-ΕΠΑ.Λ. σχεδιασμό του Υπουργείου Παιδείας και της συγκυβέρνησης ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ.

Είναι φανερή η κατεύθυνση στην οποία οδηγούν όλες οι αντιεκπαιδευτικές εξελίξεις και κυρίως η συνεχιζόμενη θεσμική απαξίωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Δεν είναι δυνατόν να είμαστε σε ρόλο  παρατηρητή όταν οι πολιτικές του υπουργείου υπονομεύουν απροκάλυπτα την επαγγελματική εκπαίδευση και το μέλλον μας.

Η επαγγελματική εκπαίδευση δεν πρέπει να μετασχηματιστεί σε κατάρτιση με την απόλυτη και ανεξέλεγκτη κυριαρχία των δυνάμεων της αγοράς, προκειμένου να υλοποιήσει τις ξεπερασμένες ιδεολογικές του εμμονές ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α., για ένα ενιαίο λύκειο που δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη του σήμερα.

Η επαγγελματική εκπαίδευση είναι η μεγάλη πρόκληση που σήμερα αντιμετωπίζει ο εκπαιδευτικός κόσμος στην χώρα μας. Είναι εσφαλμένο να ταυτίζουμε τις δημιουργικές δυνάμεις του τόπου, τις ανάγκες που καταγράφει κάθε αναπτυξιακή πρωτοβουλία, την ηχώ των μελλοντικών βημάτων της κοινωνίας με την επάρατη αγορά και τις πολιτικές του νεοφιλελευθερισμού στην εκπαίδευση. Αντίθετα πρέπει να αγωνιστούμε για μια επαγγελματική εκπαίδευση «εφαλτήριο» στην κοινωνική πρόοδο και δυναμικό συνομιλητή στην παραγωγική αναδιάρθρωση της χώρας μας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025