Η Π.Ε.Α.Δ. καταρχήν δεν έχει καμιά αντίρρηση στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, με δεδομένο όμως ότι η εισαγωγή της διδασκαλίας εξ αποστάσεως επιχειρείται τώρα με σχετικά «βίαιο» τρόπο εξαιτίας των έκτακτων συνθηκών που επέβαλε η πανδημία του covid19 και η αναστολή από 11/3 της λειτουργίας των σχολείων.
ΠΕΑΔ
H επικουρική τηλε-διδασκαλία δεν είναι παρά ένα ακόμα σύγχρονο μέσο στη διάθεση των εκπαιδευτικών, που δεν μπορεί ωστόσο να γίνει αυτοσκοπός, όπως τόνισε και η Υπουργός κα Κεραμέως, αλλά θα μπορούσε να λειτουργεί συμπληρωματικά της αναντικατάστατης δια ζώσης εκπαίδευσης.
Θέτουμε, όμως, τους ακόλουθους προβληματισμούς μας:
Α) Σημαντικό ποσοστό των εκπαιδευτικών διαθέτουν παρωχημένους υπολογιστές, που μόλις και ικανοποιούν τις στοιχειώδεις διαδικτυακές λειτουργίες και ανάγκες. Θεωρούμε αυτονόητο ότι ουδείς εκπαιδευτικός με τον γλίσχρο μισθό –και μάλιστα διαβιών εκτός έδρας συμφερόντων του- μπορεί να υποχρεωθεί στην αγορά σύγχρονου ηλεκτρονικού υπολογιστή, για την ικανοποίηση των απαιτήσεων της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Β) Οι περισσότεροι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, που αποτελούν πλέον σημαντικότατο ποσοστό του ανθρώπινου δυναμικού και που ελπίζουμε ότι με τους επικείμενους διορισμούς να αμβλυνθεί κάπως το πρόβλημα, συνδέεται διαδικτυακά μέσω κινητής τηλεφωνίας. Ποιος θα αναλάβει το κόστος της επικοινωνίας με τους μαθητές; Πάλι οι εκπαιδευτικοί των 800 ευρώ, που ένας Θεός γνωρίζει πως τα φέρνουν βόλτα στα νησιά και τα λαγκάδια, όπου αντιμετωπίζονται ως κινούμενα πενηντάευρα; Θα αγοράσει δεδομένα το Υπουργείο Παιδείας για τον κάθε εκπαιδευτικό;
Γ) Εάν υποχρεωθούμε να εφαρμόσουμε την εξ αποστάσεως διδασκαλία από τους χώρους των σχολείων: 1ον αντέχει το σύστημα την παράλληλη διδασκαλία οκτώ ή δέκα ή και περισσότερων εκπαιδευτικών σε εικονικές αίθουσες των 25 ή 28 μαθητών; Πρακτικό πρόβλημα, που πρέπει να επιλυθεί άμεσα. 2ον επιτρέπεται να συγχρωτίζονται οι εκπαιδευτικοί αφού τα προληπτικά μέτρα ορθά προβλέπουν αυστηρά κριτήρια;
Δ) Αρκετοί μαθητές, ιδίως φτωχών οικογενειών, έχουν υπολογιστές εξαιρετικά χαμηλών δυνατοτήτων ή και καθόλου. Επίσης, ουκ ολίγοι διαθέτουν διαδικτυακή σύνδεση χαμηλών ταχυτήτων. Συχνά πυκνά τα συστήματα καταρρέουν, ακόμα και χωρίς φόρτο. Πως θα παρακολουθήσουν αυτοί οι μαθητές μάθημα εξ αποστάσεως; Επίσης, μία οικογένεια μπορεί να έχει δύο ή περισσότερα παιδιά σε κοντινές ηλικίες. Θα ληφθεί μέριμνα να μην αναγκαστούν να κάνουν παράλληλα μάθημα; Δεν είναι υποχρεωμένες οι οικογένειες να έχουν πολλούς υπολογιστές, ώστε να διδάσκονται εξ αποστάσεως ταυτόχρονα, για πολλούς λόγους.
Ε) Θα αλλάξει ο νόμος περί προστασίας προσωπικών δεδομένων ή θα έχουμε τρεχάματα; Γνωρίζει πολύ καλά το Υπουργείο Παιδείας και η κα Κεραμέως ότι στην επιμόρφωση Β2 επιπέδου οι επιμορφωτές «βλέπουν» μια φωτογραφία, προαιρετική κι αυτή, του επιμορφούμενου κι ακούνε μια φωνή, διότι δεν επιτρέπεται η online ζωντανή μετάδοση προσώπων. Ευαίσθητα νομικά ζητήματα θα επιλυθούν έγκαιρα ή θα καθυστερήσουμε; Επίσης, χρήζει προσοχής ότι πρέπει να παρίσταται κάποιος ενήλικας κατά την τηλεκπαίδευση ανηλίκων, που μπορεί να είναι περισσότερα του ενός, διότι ακόμα στα σχολεία δεν επιτρέπεται η χρήση υπολογιστών χωρίς την παρουσία εγκεκριμένου εκπαιδευτικού.
ΣΤ) Τέλος, τα Θετικά μαθήματα και ιδίως αυτά με εργαστηριακές ασκήσεις, θα μετατραπούν σε παραλλαγή των Θεωρητικών; Θα καταργηθούν τα εργαστήρια; Θα πραγματοποιηθούν με την επιστροφή στις αίθουσες; Έχει επικοινωνήσει το Υπουργείο Παιδείας με το πλέον αρμόδιο Ανώτατο Ίδρυμα, το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, για το πώς επιλύονται τέτοια ζητήματα;
Ζ) Από προσωπικές επαφές σε σχολεία που ήδη εφαρμόζουν την τηλε-διδασκαλία, ενημερωθήκαμε ότι οι μαθητές εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους για την όλη διαδικασία και την επιθυμία τους για τη συντομότερη επιστροφή στην κλασική διδασκαλία στις αίθουσες.
Η ΠΕΑΔ δεν είναι αντίθετη προς την εξ αποστάσεως διδασκαλία. Η διεθνής εμπειρία έχει αποδείξει ότι είναι ένα ακόμα όπλο στην εκπαίδευση αν και όχι ιδιαίτερα ισχυρό. Ζητάμε από το Υπουργείο Παιδείας και την Υπουργό κα Ζαχαράκη να μην επιβαρυνθούν έτι περαιτέρω οι οικογένειες και οι εκπαιδευτικοί. Κανένας δε το αντέχει, ιδίως στις παρούσες συνθήκες. Παράλληλα, εγείρονται πολλά και σοβαρά ζητήματα ηθικής φύσεως, που δεν μπορούν να περάσουν αδιάφορα.
Οι προβληματισμοί μας αυτοί θεωρούμε πως είναι και θεμιτοί και δικαιολογημένοι, αλλά κυρίως πηγάζουν από το ενδιαφέρον όλων όσοι υπηρετούμε στην Δημόσια Εκπαίδευση να παρέχεται αυτό το δημόσιο αγαθό με τις καλύτερες προϋποθέσεις σε όλους/-ες τους/τις μαθητές/τριές μας!