ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΟΛΜΕ Θέμη Κοτσιφάκη στην διαρκή επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπ. Παιδείας με τίτλο «Επείγοντα μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση»
Αθήνα, 5-5-15
Σύμφωνα με το παρόν νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας ρυθμίζονται θέματα που έχουν σχέση με την επαναλειτουργία στα ΕΠΑΛ των ειδικοτήτων της ΤΕΕ που καταργήθηκαν, τα πρότυπα – πειραματικά σχολεία, την επιλογή στελεχών διοίκησης εκπαίδευσης και το εξεταστικό Γ’ Λυκείου και την τράπεζα θεμάτων.
Με το νόμο 4186/13 επιχειρήθηκε η μετατροπή του Λυκείου σε διαρκές εξεταστικό κέντρο, με πανελλαδικού τύπου εξετάσεις μέσα από την «Τράπεζα Θεμάτων» και με τη δεσποτεία των τεστ και των τυπικών κριτηρίων στην εξεταστική διαδικασία.
Συνδέθηκε ο βαθμός όλων των μαθημάτων και όλων των τάξεων του λυκείου με το απολυτήριο και βαθμό πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αυστηροποιήθηκε ο τρόπος προαγωγής των μαθητών.
Αυτά τα μέτρα αποτελούσαν και το πρώτο βήμα για την αξιολόγηση και κατηγοριοποίηση των σχολείων και τελικά τη δημιουργία σχολείων διαφορετικών επιπέδων και ταχυτήτων.
Η εφαρμογή των σχετικών διατάξεων αυτού του νόμου είχε ήδη καταστροφικές συνέπειες για τους μαθητές και μαθήτριες του Λυκείου, όπως: αύξηση της μαθητικής διαρροής και βίαιη εξώθηση των μαθητών και μαθητριών στην πρόωρη άτυπη κατάρτιση μετά το γυμνάσιο και στην απλήρωτη και εκμεταλλευτική μαθητεία, μέσα από τη θεσμοθέτηση των μεταγυμνασιακών σχολών κατάρτισης (ΣΕΚ) ακόμα μεγαλύτερη υποβάθμιση του μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου, μεταβολή του Λυκείου, Γενικού και Επαγγελματικού, σε ένα απέραντο ναρκοπέδιο αλλεπάλληλων εξετάσεων, με αποτέλεσμα τον αποκλειστικό προσανατολισμό της λειτουργίας του σχολείου στις εξετάσεις με μοναδικό στόχο την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, ενίσχυση της προσφυγής στα φροντιστήρια σε μια περίοδο ακραίας οικονομικής ανέχειας και σκληρής δοκιμασίας για την ελληνική οικογένεια.
Δυστυχώς, τα αποτελέσματα των εξετάσεων της περσινής Α΄ Λυκείου ήταν δραματικά για την πρώτη χρονιά εφαρμογής του νέου συστήματος (μεγάλη αύξηση του αριθμού των μετεξεταστέων, αλλά και των μαθητών που τελικά απορρίφθηκαν).
Άρα σωστά καταργείται η τράπεζα θεμάτων, επανέρχεται ο παλιός τρόπος προαγωγής και αποδεσμεύεται το απολυτήριο από την επιλογή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Απαιτείται βεβαίως η συνολική κατάργηση του αντιεκπαιδευτικού νόμου 4186/13.
Ζητάμε επιπρόσθετα την κατάργηση των ΣΕΚ από τη νέα σχολική χρονιά.
Απαιτείται γενικότερα, η έναρξη επιτέλους ενός ουσιαστικού διαλόγου με όλη την εκπαιδευτική κοινότητα για τη συνολική αλλαγή του εκπαιδευτικού μας συστήματος και όχι να γίνεται συνεχώς και μόνο παρεμβάσεις στο εξεταστικό. Δυστυχώς η τωρινή παρέμβαση στο εξεταστικό είναι αναγκαστική και επείγουσα γιατί οι μαθητές της Γ Λυκείου της επόμενης χρονιάς έμειναν μετέωροι αφού παρά τις μέχρι σήμερα ρυθμίσεις και προβλέψεις για το νέο λύκειο του ν.4186, δεν υπάρχουν βιβλία και αναλυτικά προγράμματα για να υλοποιηθούν.
Ως ΟΛΜΕ, τονίζουμε την αναγκαιότητα οι υποψήφιοι για την τριτοβάθμια εκπαίδευση να έχουν ευρύτερες επιλογές από αυτές που προέβλεπε μέχρι σήμερα η νομοθεσία. Ζητάμε να υπάρξουν τροποποιήσεις για το εξεταστικό της Γ΄ Λυκείου, όπως αυτό καταγράφεται στο σχετικό νομοσχέδιο.
Συγκεκριμένα, στη λογική να διευρυνθούν οι επιλογές των μαθητών, προτείναμε: -στις παιδαγωγικές σχολές να έχουν πρόσβαση οι υποψήφιοι από όλες τις Ομάδες Προσανατολισμού. -η πρόσβαση στο 5ο Επ. Πεδίο να είναι εφικτή και από την πρώτη Ομάδα Προσανατολισμού. Σχετικά με την προωθούμενες διατάξεις για την επιλογή των στελεχών τονίσαμε και στο Υπουργό τη διαφωνία μας και επισημάναμε ότι για το ΔΣ της ΟΛΜΕ αυτό δεν είναι μείζον ζήτημα.
Επιμένουμε στην κατάργηση του «καθηκοντολογίου» και την αναβάθμιση του ρόλου του Συλλόγου Διδασκόντων ως προς τις αρμοδιότητές του. Παράλληλα ζητάμε την κατάργηση όλου του αντιεκπαιδευτικού πλαισίου για την αξιολόγηση – χειραγώγηση των εκπαιδευτικών, τη σύνδεσή της με τη μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη που οδηγεί σε συνθήκες αντιπαράθεσης και την κατάργηση της αυτοαξιολόγησης –αξιολόγησης των σχολείων που οδηγεί στην κατηγοριοποίησή τους.