Σύστημα Μονίμων Διορισμών Εκπαιδευτικών | Η ΟΛΤΕΕ παρακολουθώντας τις τελευταίες εξελίξεις για την οριστικοποίηση του συστήματος μονίμων διορισμών, καταθέτει τους προβληματισμούς και τις προτάσεις της.
Όσον αφορά την πρόταση της κυβέρνησης παρατηρούμε τα εξής:
·Η συγκεκριμένη πρόταση μόνο ως μεταβατική και συγκυριακή μπορεί να χαρακτηρισθεί. Ένα σύγχρονο και δημοκρατικό κράτος οφείλει να έχει για το σύστημα διορισμών, θέση ανοιχτή και να την ανατροφοδοτεί και όχι να την ανοίγει προεκλογικά και σε περίοδο γιορτών.
·Τα κριτήρια που τίθενται προσομοιάζουν με αυτά των στελεχών εκπαίδευσης. Αν αυτά τα ακαδημαϊκά κριτήρια προσμετρούνται για τον διορισμό, ποια θα είναι τα κριτήρια επιλογής των διευθυντών; Τελικά θέλουμε εκπαιδευτικούς για να διδάξουν ή προσοντούχους που θα καταλάβουν θέσεις ευθύνης;
·Αυξάνεται ο μέσος όροςηλικίας διορισμού, καθώς για να έχει κάποιος και πολύμηνη εκπαιδευτική προϋπηρεσία αλλά και ακαδημαϊκά προσόντα, πρέπει να είναι σε προχωρημένη ηλικιακή δεκαετία. Με τον τρόπο αυτόν δεν λαμβάνεται μέριμνα για τους νέους πτυχιούχους, καθώς για να κατοχυρώσεις είτε την πολύμηνη προϋπηρεσία, είτε τα ακαδημαϊκά προσόντα πρέπει να περάσουν κάποια χρόνια. Καταργείτε με αυτόν τρόπο τις ίσες αφετηρίες για όλους, και οδηγούνται οι εκπαιδευτικοί σε ένα κυνήγι πτυχίων-προσόντων.
·Καταργείται η έννοια του πτυχίου (γνωστικού και παιδαγωγικού) ως επαρκούς για την μόνιμη πρόσληψη και την διεξαγωγή διδασκαλίας.
·Για τους κατόχους διδακτορικών θα έπρεπε να δοθούν θέσεις σε ερευνητικό επίπεδο και όχι να οδηγούνται, μόνο για βιοποριστικούς λόγους, σε διδασκαλία στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
·Το νομοσχέδιο δεν εξαλείφει το διάχυτο αίσθημα αδικίας, ότι κάποιοι παρέκαμψαν το σύστημα προσλήψεων χρησιμοποιώντας «παραθυράκια» για να αποκτήσουν προϋπηρεσία. Επίσης υπάρχει αντίστοιχο αίσθημα αδικίας ότι δεν ήταν πάντα πλήρως αδιάβλητο το σύστημα επιλογής για την απόκτηση εκπαιδευτικής επάρκειας, καθώς οι προσφερόμενες θέσεις ήταν σχεδόν πάντα πολύ λιγότερες απ’ τους υποψηφίους.
·Δεν δίδεται έμφαση στις σπουδές στις επιστήμες της αγωγής ούτε και υπάρχει κάποιο κριτήριο για την συνάφεια των μεταπτυχιακών τίτλων. Άκριτα όλοι οι τίτλοι αυτομάτως προσμετρούνται. Μπορεί δηλαδή κάποιος εκπαιδευτικός τεχνικής ειδικότητας να έχει μεταπτυχιακό στην διοίκηση επιχειρήσεων. Αυτή η εξειδίκευση θα τον κάνει αποτελεσματικότερο εκπαιδευτικό; Πρέπει να προσμετρηθεί για τον διορισμό του, ένα προσόν ειδικά σε μη συναφές αντικείμενο;
·Απουσιάζει η διαφοροποίηση προσόντων και κριτηρίων για τα σχολεία της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Η Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. προτείνει, αρχικά ένα μεταβατικό σύστημα άμεσων διορισμών, μετά από σχεδόν δέκα χρόνια αδιοριστίας, που θα καλύψει τα οργανικά κενά που υπάρχουν σήμερα, με αυξημένη μοριοδότηση στην εκπαιδευτική προϋπηρεσία. Στην συνέχεια την υιοθέτηση ενός μόνιμου συστήματος που θα είναι αδιάβλητο, δίκαιο και αξιοκρατικό. Τα κριτήρια που θα λαμβάνονται υπόψη για την κατάταξη των υποψηφίων στον Πίνακα Διορισμών να είναι τα παρακάτω:
§Έτος και βαθμός κτίσης πρώτου πτυχίου.
§Εκπαιδευτική προϋπηρεσία (Δημόσια σχολεία και άλλες δομές, λαμβάνοντας υπόψη τη μοριοδότηση του σχολείου).
§Κοινωνικά κριτήρια.
§Συνέντευξη – εξέταση που θα ελέγχεται η Εκπαιδευτική-παιδαγωγική-διδακτική επάρκεια, ετοιμότητα και καταλληλότητα.
§Επαγγελματική προϋπηρεσία σχετική με το αντικείμενο διδασκαλίας, για τις ειδικότητες εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα ΕΠΑ.Λ..
§Πρόσθετα σχετικά ακαδημαϊκά προσόντα.
Για την ομοσπονδία μας είναι προφανές πως το δικαίωμα στον μόνιμο διορισμό, πρέπει να δοθεί τόσο στους νεώτερους όσο και στους παλαιότερους πτυχιούχους που επιθυμούν να ασκήσουν το εκπαιδευτικό λειτούργημα στην συνταγματική βάση των ίσων ευκαιριών. Σίγουρα αυτό δεν μπορεί να διασφαλιστεί με ένα σύστημα στο οποίο λαμβάνεται υπόψη μόνο η προϋπηρεσίαή τα ακαδημαϊκά προσόντα, κάτι που αδικεί τους νεώτερους. Άρα θα πρέπει να βασίζεται στην παροχή ίσων ευκαιριών. Επίσης δενπρέπει να απορριφθεί η παλαιότητα κτήσης του πρώτου Πτυχίου. Θα μπορούσαν να πριμοδοτούνται σταθμισμένα τα μόρια άνω της βάσης, μια ρύθμιση που προϋπήρχε άλλωστεστο παρελθόν. Επομένως πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε εκτός από τα όποια κριτήρια, να υπάρχει ισορροπημένη και αναλογική και σταθμισμένη μοριοδότηση των κριτηρίων.
Αναρωτιόμαστε εάν η πρόταση της κυβέρνησης, προκρίνει ένα αδιάβλητο, δίκαιο και αξιοκρατικό σύστημα διορισμού εκπαιδευτικών, που θα επιλέξει τους καλύτερους και τους πλέον καταλλήλους να διδάξουν στα παιδιά μας; Θεωρούμε πως όχι.
Για τον λόγο αυτό, ζητούμε την απόσυρση του νομοσχεδίου για το σύστημα διορισμών και την άμεση πραγματοποίηση διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών με ένα ευρύτατα αποδεκτό μεταβατικό σύστημα, που θα δίνει λύση στο σημερινό ελληνικό συγκείμενο.