Νέα δομή αποκτά το ΕΠΑΛ (συνολικά 35 ώρες την εβδομάδα για όλες τις τάξεις). Η Α’ τάξη θα έχει ενιαίο πρόγραμμα και θα διδάσκονται μαθήματα γενικής παιδείας, προσανατολισμού και επιλογής. Η Β΄ τάξη θα διαχωρίζεται σε εννέα τομείς σπουδών και διδάσκονται μαθήματα γενικής παιδείας και τεχνολογικά – επαγγελματικά μαθήματα του τομέα (θεωρητικά και εργαστηριακά). Η Γ΄ τάξη θα διαχωρίζεται σε ειδικότητες και διδάσκονται μαθήματα γενικής παιδείας και μαθήματα ειδικότητας (θεωρητικά και εργαστηριακά). Κατόπιν θα ακολουθεί το προαιρετικό μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας.
Στο έτος της μαθητείας οι μαθητές θα κάνουν μία ημέρα (7 διδακτικές ώρες) εργαστηριακά μαθήματα στο ΕΠΑΛ και τέσσερις ημέρες (28 ώρες) σε εργασιακό χώρο (ως μαθητεία), θα έχουν πλήρη ασφάλιση (με υγειονομική κάλυψη και τον χρόνο αυτό να υπολογίζεται στον συντάξιμο), θα παίρνουν το 75% του βασικού μισθού και θα κάνουν ένα βήμα προς την απόκτηση άδειας άσκησης επαγγέλματος η οποία είναι απαραίτητη σε ορισμένες ειδικότητες.
Οι πιστοποιημένοι απόφοιτοι του μεταλυκειακού έτους θα κατατάσσονται στο επίπεδο 5 (όπως τα ΙΕΚ) στην οκτάβαθμη κλίμακα του πλαισίου επαγγελματικών προσόντων.
Επίσης, δίνεται η δυνατότητα στους υποψηφίους των ΕΠΑΛ να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στη Σχολή Πυροσβεστικής και σε τμήματα των πανεπιστημίων που είναι αντίστοιχα με τους τομείς τους (σε ειδικό ποσοστό επιπλέον θέσεων 1% επί του αριθμού των θέσεων κατά τμήμα). Παράλληλα, το ποσοστό των θέσεων στα ΤΕΙ που θα διεκδικούν ετησίως οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ μέσω πανελλαδικών εξετάσεων θα ορίζεται αναλογικά με το μαθητικό δυναμικό (τώρα είναι σταθερό 20%). Τέλος οι Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ) καταργούνται ή μετατρέπονται σε δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ).
Αυτά προβλέπει το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και της Κατάρτισης και της Μαθητείας, που δημοσιοποίησε το υπουργείο Παιδείας. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι «το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο για την αναβάθμιση της ΕΕΚ και της Μαθητείας, στηρίζεται στην ανάλυση της Ελληνικής πραγματικότητας και επιχειρεί έναν δυναμικό προσδιορισμό των πραγματικών αναγκών της οικονομίας και της κοινωνίας με στόχο τη βελτίωση και όχι την αναπαραγωγή της παρούσας κατάστασης. Η προσπάθεια μεταρρύθμισης της ΕΕΚ, αποτελεί μια σύνθετη διαδικασία η οποία έχει καινοτομικά χαρακτηριστικάγια τα Ελληνικά δεδομένα. Συνεπώς, έχει ιδιαίτερες απαιτήσεις τόσο για την εξασφάλιση της αξιοπιστίας και της αποδοτικότητας των αλλαγών, όσο και για την υιοθέτησή τους από τους χρήστες και όλους τους εμπλεκόμενους».