Μήνυμα της Μερόπης Τζούφη για την Παγκόσμια Ημέρα Ανθρώπων με Αναπηρία
Η 3η Δεκεμβρίου έχει θεσπιστεί από τον ΟΗΕ ως η Παγκόσμια Ημέρα Ανθρώπων με Αναπηρία, στοχεύοντας στην ανάδειξη των δικαιωμάτων των ΑμεΑ, αλλά και των περιορισμών που υφίστανται σε σημαντικές πτυχές της κοινωνικής ζωής.
Η ευρωπαϊκή οικονομική κρίση και τα προγράμματα λιτότητας επέφεραν αυξημένο κίνδυνο φτώχειας, κατεδάφιση του κοινωνικού κράτους, απορρύθμιση της αγοράς εργασίας και αύξηση της ανεργίας. Παράλληλα, τα κοινωνικά δικαιώματα αμφισβητήθηκαν, με το φαινόμενο να καταγράφεται έντονα στην ευάλωτη κοινωνική ομάδα των ανθρώπων με αναπηρία.
Ειδικότερα τα παιδιά με κάποια μορφής αναπηρία και οι οικογένειες τους, επλήγησαν διπλά από την κρίση, βίωσαν τη χειρότερη μεταπολεμική ανθρωπιστική κρίση και οδηγήθηκαν στον κοινωνικό αποκλεισμό, τη φτώχεια, την κοινωνική και βιολογική εξόντωση. Από το 2015 και έπειτα, μια σειρά από πολιτικές επιχείρησαν να αντιστρέψουν την κατάσταση, προωθώντας την ευημερία και την ισότιμη συμμετοχή των ΑμεΑ.
Πιο συγκεκριμένα, η 3η Δεκεμβρίου 2019 βρίσκει την εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αναβαθμισμένη και με την πλειοψηφία των παιδιών εντός της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η εκπαιδευτική πολιτική των προηγούμενων χρόνων είχε ως στόχο τη στήριξη, τη στελέχωση και την επικαιροποίηση του θεσμικού πλαισίου της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό, ιδρύθηκαν νέα σχολεία και νέα τμήματα ένταξης στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, διπλασιάστηκε ο αριθμός προσλήψεων εκπαιδευτικών και ειδικού και βοηθητικού προσωπικού, δρομολογήθηκαν 4.500 μόνιμες προσλήψεις, ιδρύθηκε νέος τύπος σχολείου (ΕΝΕΓΥ-Λ), καλύφθηκαν οι ανάγκες σε “παράλληλη στήριξη” και θεσμοθετήθηκε η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή, παρέχοντας δυνατότητες πρώιμης ιατροπαιδαγωγικής παρέμβασης.
Η 3η Δεκεμβρίου μας υπενθυμίζει πως αυτή η προσπάθεια πρέπει να συνεχιστεί και το δημόσιο σχολείο να αποτελέσει το βασικό χώρο αποδοχής της διαφορετικότητας, όπου οι μαθητές αποκτούν δεξιότητες ενσυναίσθησης και κοινωνικής συνείδησης. Παράλληλα, οι μαθητές με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες απολαμβάνουν το αγαθό της παιδείας, εκφράζουν τη γνώμη τους, διεκδικούν, συμμετέχουν και προετοιμάζονται για την ομαλή μετάβασή τους και την ένταξή τους σε μια δημοκρατική κοινωνία, δίχως αποκλεισμούς και διακρίσεις.