Μετά την πρωτοφανή αποφασιστικότητα και τη μαχητικότητα του εκπαιδευτικού κινήματος για να μην προχωρήσει η αυτοαξιολόγηση, το υπουργείο Παιδείας παίζει το τελευταίο του χαρτί. Με νέα εγκύκλιο υποχρεώνει τον διευθυντή να ορίσει ο ίδιος τη σύνθεση των ομάδων εργασίας για την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων
→Γνωμοδότηση της νομικής συμβούλου της ΔΟΕ κρίνει την εγκύκλιο του υπουργού παράνομη, καθώς το αρμόδιο όργανο για τη συγκρότηση των ομάδων αξιολόγησης είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων, ενώ ο διευθυντής είναι το όργανο της εκτέλεσης των αποφάσεων
→Εξώδικη δήλωση–διαμαρτυρία προς τον υπουργό Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλο έστειλε το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ
Του Χρήστου Κάτσικα
Την ήττα και τον φόβο του ομολογεί το υπουργείο Παιδείας με τη νέα εγκύκλιο υπ’ αριθμ. 44375/Γ1/24-3-2014 για την αυτοαξιολόγηση των εκπαιδευτικών, μέσω της οποίας προσπαθεί να υποχρεώσει τον διευθυντή της σχολικής μονάδας μέχρι τις 4/4/2014 να ορίσει ο ίδιος τη σύνθεση, τον αριθμό και τις συγκεκριμένες αρμοδιότητες των ομάδων εργασίας.
Είναι απολύτως φανερό ότι το σχέδιό του να προχωρήσει την αυτοαξιολόγηση και την αξιολόγηση βρέθηκε αντιμέτωπο με την πρωτοφανή αποφασιστικότητα και τη μαχητικότητα του εκπαιδευτικού κινήματος!
Σύμφωνα με τις αποφάσεις της έκτακτης Γενικής Συνέλευσης του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. «Ο Αριστοτέλης», η μαζικότητα των αρνήσεων συγκρότησης ομάδων εργασίας από χιλιάδες συλλόγους διδασκόντων, ο εξευτελισμός και η γελοιοποίηση του υπουργείου και των προθύμων στελεχών του στα σεμινάρια της ντροπής από τους χιλιάδες συγκεντρωμένους το οδηγούν να παίξει το τελευταίο του χαρτί, τον αυταρχισμό και τον δεσποτισμό! Ουσιαστικά το υπουργείο κήρυξε επιστράτευση για τους εκπαιδευτικούς!
Το πραγματικό πρόσωπο
Η νέα εγκύκλιος αποκαλύπτει το πραγματικό πρόσωπο της αξιολόγησης. Ο ίδιος υπουργός που πέρσι επιστράτευσε τους καθηγητές, επιστρατεύει φέτος τους διευθυντές των σχολείων επιχειρώντας με τη βία να επιβάλει το νομοθετικό έκτρωμα, το οποίο θεμελιώνει τον επαγγελματικό αφανισμό των εκπαιδευτικών και οδηγεί στη διάλυση του δημόσιου σχολείου.
Η εγκύκλιος αυτή εγείρει μέγιστο ζήτημα αντιδημοκρατικής εκτροπής. Η ανάθεση, με την εντολή μιας εγκυκλίου, οδηγεί σε άκρως επικίνδυνα μονοπάτια την όποια δημοκρατική λειτουργία του σχολείου, ανατρέπει τον ρόλο του συλλόγου διδασκόντων και τη θέση του εκπαιδευτικού σ’ αυτόν.
Είναι μνημείο αντιδημοκρατικής οπισθοδρόμησης που μεταβάλλει άρδην το τοπίο στη διοίκηση της εκπαίδευσης και ως τέτοιας σημασίας χρειάζεται να αντιμετωπιστεί από το εκπαιδευτικό κίνημα αλλά και όλους όσοι εξακολουθούν να οραματίζονται την παιδαγωγική ελευθερία ενός δημοκρατικού σχολείου.
Σύμφωνα με τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ), η επιχειρούμενη αυτοαξιολόγηση/αξιολόγηση-χειραγώγηση αποτελεί την αιχμή του δόρατος της κυβερνητικής επίθεσης απέναντι στη δημόσια εκπαίδευση. Με «εργαλείο» τις διάφορες μορφές αξιολόγησης το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση επιχειρούν:
*Να καθηλώσουν μισθολογικά τους εκπαιδευτικούς, αφού συνδέουν την αξιολόγηση με το ενιαίο μισθολόγιο-βαθμολόγιο και τις ποσοστώσεις του.
*Να υποτάξουν τους εκπαιδευτικούς, να ελέγξουν και να χειραγωγήσουν τη μαθησιακή διαδικασία, μετατρέποντάς την σε ένα σύνολο προκατασκευασμένων, τυποποιημένων και ποσοτικών κριτηρίων.
*Να κατηγοριοποιήσουν τα σχολεία.
Παράλληλα, όπως προκύπτει από τη γνωμοδότηση της νομικής συμβούλου της ΔΟΕ, η εγκύκλιος του υπουργού είναι παράνομη, καθώς το αρμόδιο όργανο για τη συγκρότηση των ομάδων αξιολόγησης είναι ο Σύλλογος Διδασκόντων, ενώ ο διευθυντής είναι το όργανο της εκτέλεσης των αποφάσεων.
Εξάλλου, η ίδια η διαδικασία αυτοαξιολόγησης, όπως εκτίθεται στον νόμο, στις υπουργικές αποφάσεις και τις εγκυκλίους του υπουργείου, συνιστά αποτέλεσμα συνεργασίας των εκπαιδευτικών και όχι μονομερών αποφάσεων των διευθυντών των σχολείων.
Σε παράλληλη πορεία το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ καλεί όλους τους εκπαιδευτικούς «αυτή την ιδιαίτερη στιγμή, να ενισχύσουν τη συσπείρωσή τους και τις συλλογικές αντιστάσεις τους με όλους τους δυνατούς τρόπους (αποφάσεις συλλόγων, ψηφίσματα, μη συμμετοχή στις ομάδες εργασίας με δεδομένη τη μη υποχρεωτικότητα)».
Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ καλεί, επίσης, τους διευθυντές των σχολείων και τους σχολικούς συμβούλους «να μην αποδεχτούν τον ρόλο που τους επιβάλλει το ΥΠΑΙΘ –να μετατραπούν σε ομήρους και εκτελεστικά όργανα μιας πολιτικής που καρατομεί τα δικαιώματα και τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών και φτιάχνει σχολεία που παράγουν φτηνό εργατικό δυναμικό. Τους καλεί να στηριχτούν στις συλλογικές αποφάσεις και να συμπαραταχθούν με τον αγωνιζόμενο κλάδο για την απόκρουση αυτών των πολιτικών».
Χθες, εξάλλου, το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ έστειλε εξώδικη δήλωση–διαμαρτυρία προς τον υπουργό Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλο για το θέμα της αυτοαξιολόγησης, ζητώντας: «Την άμεση ανάκληση απασών των έως σήμερα παρανόμως εκδοθεισών εγκυκλίων όπως και τη μη έκδοση και εκτέλεση (εφεξής) κάθε παράνομης, κατά τα ανωτέρω αναλυτικά διαλαμβανόμενα, πράξης συναφούς προς τη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης (ΑΕΕ)».
«Με ποιους θα πάω και ποιους θα αφήσω…»
«Στις 14 Ιανουαρίου 2014 ο Σύλλογος των Καθηγητών του 3ου Γυμνασίου Αργοστολίου αποφάσισε: “Ο Σύλλογος των Διδασκόντων του 3ου Γυμνασίου Αργοστολίου δηλώνει ότι είναι αντίθετος με τη λεγόμενη αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων. Αν το ΥΠΑΙΘ ενδιαφέρεται πραγματικά για την ποιότητα της εκπαίδευσης και έχει στόχο να γίνει ο εκπαιδευτικός και το δημόσιο σχολείο καλύτερο, για να υπηρετήσει τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών, πρέπει να προχωρήσει άμεσα:
– στη μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα,
– στην επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών,
– στην κάλυψη όλων των κενών με μόνιμους διορισμούς,
– στην εξασφάλιση ασφαλών και σύγχρονων υποδομών,
– στην αύξηση των μισθών των εκπαιδευτικών, ώστε να ζουν αξιοπρεπώς από μία και μόνο δουλειά.
Τέλος, η πολιτεία πρέπει να κατανοήσει ότι δεν ευθύνεται ο εκπαιδευτικός για την εξαθλίωση της ελληνικής οικογένειας, βασικής παραμέτρου στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Με βάση την απόφαση του σωματείου μας και του κλάδου μας, δηλώνουμε την αντίθεσή μας στην ‘αυτοαξιολόγηση’ της σχολικής μονάδας και δεν συγκροτούμε τις ομάδες εργασίας”.
Στις 24 Μάρτη ο υπουργός Παιδείας αποφάσισε:
“…Σε περίπτωση που σύλλογος διδασκόντων δεν μπορεί να καταλήξει σε απόφαση συγκρότησης επαρκούς αριθμού ομάδων εργασίας ή συγκεκριμένης σύνθεσης ή κατανομής αρμοδιοτήτων (π.χ. τους δείκτες που θα επεξεργαστεί η κάθε ομάδα), τότε ο διευθυντής του σχολείου, σύμφωνα με το άρθρο 39, παρ. 15, ΦΕΚ 1340/2002, υποχρεούται να ορίσει τον αριθμό, τη σύνθεση και τις συγκεκριμένες αρμοδιότητες κάθε ομάδας…”
…Κι εγώ πρέπει να αποφασίσω με ποιους θα πάω και ποιους θ’ αφήσω…
Η απάντηση είναι: Με τον σύλλογο των καθηγητών».
Νικόλας Γαλιατσάτος,
Φυσικός, Γραμματέας ΕΛΜΕ Κεφαλονιάς – Ιθάκης,
Διευθυντής 3ου Γυμνασίου Αργοστολίου
Αργοστόλι, 30-3-2014