Συνάδελφοι, όλοι ανεξαιρέτως οι αναπληρωτές βιώνουμε με αγανάκτηση την αναστάτωση που φέρνουν οι τεράστιες αλλαγές που δρομολόγησε μέσα στις γιορτές, λίγο πριν μπει το 2019, το Υπουργείο για τα εργασιακά μας.

Φαίνεται πως το σύστημα προσλήψεων με το οποίο πορευόμασταν οι αναπληρωτές μέχρι σήμερα, θα αποτελέσει παρελθόν, απόρροια συμμόρφωσης σε σχετική απόφαση του ΣτΕ, που το έκρινε συνταγματικά ανεκτό έως την τρέχουσα σχολική χρονιά (ΣτΕ Α1882/2017). Οι αλλαγές που φέρνει το νέο ενιαίο σύστημα διορισμών/προσλήψεων που παρουσιάστηκε από το υπουργείο, αποτελεί ωστόσο ξεκάθαρα και χωρίς μισόλογα υποβάθμιση της προϋπηρεσίας, άρα και των κόπων όσων στήριξαν και στηρίζουν όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης το δημόσιο σχολείο.

Στον αγώνα αλλαγής των έως τώρα δεδομένων προς όφελος της προϋπηρεσίας οφείλουμε να λάβουμε υπόψη τα εξής δεδομένα τα οποία και παραθέτουμε:

Στο Άρθρο 103 παρ. 7 του Συντάγματος αναφέρεται ότι η πρόσληψη υπαλλήλων στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα γίνεται με 2 τρόπους: α) είτε με διαγωνισμό (γραπτό) ΑΣΕΠ είτε β) με επιλογή σύμφωνα με προκαθορισμένα αντικειμενικά κριτήρια υπό την εποπτεία ανεξάρτητης αρχής (ΑΣΕΠ).

Ακολουθώντας την περίπτωση (β) προσλήψεων στο δημόσιο, υπάρχει η διεκδίκηση συλλόγων αναπληρωτών και συνδικαλιστικών παρατάξεων να νομοθετηθεί ο μόνιμος διορισμός αναπληρωτών με βάση το πτυχίο και την προϋπηρεσία ακυρώνοντας τα υπόλοιπα κριτήρια.

Ωστόσο, τα δεδομένα σήμερα είναι πιο σύνθετα. Κι αυτό διότι μια σειρά δικαστικών απόφασεων του ΣτΕ με βασική την 527/2015 έχει θεωρηθεί πως βάζει φρένο στους μόνιμους διορισμούς αναπληρωτών με αποκλειστικό κριτήριο την προϋπηρεσία, όπως επιτρεπόταν παλαιότερα.

Το ΣτΕ σαφώς δεν νομοθετεί, αλλά με ένα πλήθος αποφάσεων που σχετίζονται με τα εργασιακά μας, έπειτα από προσφυγές, έχει δημιουργήσει ένα σύνθετο πλέγμα, με όρια που δεν μπορούν να παραβλεφθούν (άρθρο 95 παρ. 5 του Συντάγματος).

Επειδή όμως δεν είμαστε νομικοί ή συνταγματολόγοι, για να έχουμε ξεκάθαρη εικόνα, καταθέσαμε ως ΠΣΑΕΠ αίτημα στη ΔΟΕ προς το νομικό της τμήμα α) να τεκμηριώσει σε όλους εμάς τους αναπληρωτές αν με βάση τα σημερινά δεδομένα είναι νομικά και συνταγματικά εφικτό να δρομολογηθεί σύστημα διορισμών με σύστημα κατάταξης βάσει μόνο της προϋπηρεσίας ώστε να σταθούμε όλοι με αυτό β) εάν πράγματι υπάρχει η δυνατότητα αυτή, τότε να συνταχθεί και να κατατεθεί η πρόταση άμεσα στο υπουργείο για να υπάρξει εμπεριστατωμένο αντίβαρο σε σχέση με το προσοντολόγιο χωρίς γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ που παρουσίασε υπουργείο ή το προσοντολόγιο με γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ που είναι νομοθετημένο (Ν.3848) χωρίς να έχει εφαρμοστεί από το 2010.

Σε κάθε περίπτωση, ως ΠΣΑΕΠ, απορρίπτουμε το προσχέδιο που παρουσιάστηκε που υποβαθμίζει την προϋπηρεσία ενώ την ίδια στιγμή υπερμοριοδοτεί τα ακαδημαϊκά. Διεκδικούμε την αναγνώριση όλης της προϋπηρεσίας και την εξάντληση των ορίων στήριξης αυτής, με τη ΔΟΕ να πρέπει επιτέλους να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Ειδικότερα στην ΕΑΕ, να προσμετράται η προϋπηρεσία που έχει προσφερθεί ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ σε δομές ΕΑΕ, στον οικείο κλάδο, όπως επισημαίνει και ο Π.Ε.Σ.Ε.Α. Τέλος, αναφορικά με τα δυσπρόσιτα, ήταν αναμενόμενο πως δεν θα μετράνε στο μόνιμο διορισμό, αλλά χωρίς μόνιμους διορισμούς στον προϋπολογισμό για τη Γενική Αγωγή, οι συνάδελφοι ΚΑΙ θα συνεχίσουν ως αναπληρωτές ΚΑΙ θα δουν τα μόρια τους να χάνονται, γεγονός που δημιουργεί αδικίες.

Συνάδερφοι είναι μια κρίσιμη ώρα για τον κλάδο , μια ώρα που η ανθρωποφαγία, στην οποία επιχειρεί να μας βάλει το υπουργείο, κυριαρχεί και που

ο καθένας πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του ατομικά και συλλογικά. Ο ΠΣΑΕΠ θα δώσει την μάχη όπως κάνει από την μέρα της ίδρυσης του,γνωρίζοντας πως οι αναπληρωτές δεν μπορούν να ανεχθούν άλλα καθώς το ποτήρι ξεχείλισε.

Τέλος να μην ξεχνάμε το πάγιο αίτημα του κλάδου: Μαζικοί μόνιμοι διορισμοί τώρα σε γενική και ειδική αγωγή σε όλες τις πραγματικές ανάγκες του δημόσιου σχολείου

Το ΔΣ του ΠΣΑΕΠ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025