Το αίσθημα ανησυχίας και απογοήτευσης συνολικά στην εκπαιδευτική κοινότητα του Νομού Πρέβεζας, που έχει προκαλέσει η ουσιαστικά μονομερής πράξη επιβολής, όσον αφορά τον ορισμό σχολικής μονάδας για τη λειτουργία Πρότυπου/Πειραματικού Γυμνασίου στον Νομό Πρέβεζας, καταγγέλλει ο Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία Νομού Πρέβεζας Κώστας Μπάρκας, με Ερώτηση που κατέθεσε προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Συγκεκριμένα, στην Ερώτησή του ο κ. Μπάρκας αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι «η δημιουργία ενός Πρότυπου/Πειραματικού σχολείου αλλάζει τον εκπαιδευτικό χάρτη μιας περιοχής και δεν μπορεί να γίνει με βιασύνη και προχειρότητα, μόνο και μόνο για να εξυπηρετήσει πολιτικές σκοπιμότητες, διότι επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την εργασιακή και υπηρεσιακή κατάσταση των διδασκόντων μιας ευρύτερης περιοχής, καθώς και τους όρους με τους οποίους παρέχεται η δημόσια εκπαίδευση στην εν λόγω περιοχή.
Ειδικότερα, με βάση την ΥΑ 222631/Δ6/2021 – ΦΕΚ 776/Β/26-2-2021 Χαρακτηρισμός δημόσιων σχολικών μονάδων ως Πρότυπων ή Πειραματικών Σχολείων, οι Σύλλογοι Διδασκόντων καλούνται να προτείνουν αν επιθυμούν τη μετατροπή του σχολείου τους σε Πρότυπο ή Πειραματικό, καθώς κρίνονται ως οι πλέον αρμόδιοι για την απόφαση μιας τέτοιας μετατροπής. Ο Νομοθέτης δηλαδή αναγνωρίζει τη σπουδαιότητα της εκπαιδευτικής κοινότητας, μέσω του Συλλόγου Διδασκόντων, για τη λήψη μιας τέτοιας απόφασης.
Παράλληλα, η υπάρχουσα Νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα στον κατά τόπους Διευθυντή Εκπαίδευσης (Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας), χωρίς όμως να τον υποχρεώνει, ως μονοπρόσωπο όργανο διοίκησης, να προτείνει τη λειτουργία δημόσιας σχολικής μονάδας ως «Πειραματικό Σχολείο», χωρίς τη σύμφωνη απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων. Αντ΄ αυτού, στην περίπτωση επιλογής της σχολικής μονάδας για τη λειτουργία Πρότυπου/Πειραματικού Γυμνασίου στον Νομό Πρέβεζας, πρώτον, δεν υπήρξε καμία διαβούλευση με τη σχολική κοινότητα, τους Συλλόγους Διδασκόντων, αλλά και τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων. Δεύτερον, το σύνολο των Συλλόγων Διδασκόντων στα Γυμνάσια του Νομού Πρέβεζας είναι αντίθετα στη λειτουργία
Πρότυπου/Πειραματικού Γυμνασίου στη μονάδα τους. Εντούτοις και με υπόψη τα παραπάνω δεδομένα, έχουν έρθει στη δημοσιότητα καταγγελίες, ότι στις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου έχει καταφθάσει πρόταση για τη λειτουργία του Πρώτου Γυμνασίου Πρέβεζας ως Πρότυπου/Πειραματικού Γυμνασίου για τον Νομό Πρέβεζας. Χωρίς να έχει κοινοποιηθεί τόσο στην εκπαιδευτική, όσο και στην ευρύτερη κοινότητα, που την αφορά άμεσα η συγκεκριμένη εξέλιξη, η σχετική πρόταση ούτε το σκεπτικό αυτής.».
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, ο κ. Μπάρκας καλεί την Υπουργό Παιδείας να απαντήσει, πρώτον, αν προτίθεται, για τη μετατροπή ενός σχολείου σε Πρότυπου/Πειραματικό, να λάβει υπόψη την γνώμη του Συλλόγου των Διδασκόντων. Δεύτερον, αν είναι συμβατή με όρους χρηστής διοίκησης η αποστολή εν κρυπτώ, χωρίς τη διαβούλευση ή έστω την ενημέρωση και την κοινοποίησή της στον αρμόδιο Σύλλογο Διδασκόντων και στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα, της πρότασης για τη λειτουργία του Πρώτου Γυμνασίου Πρέβεζας ως Πρότυπου/Πειραματικού Γυμνασίου για τον Νομό Πρέβεζας.
Να σημειωθεί, ότι ανάλογη αντίδραση υπάρχει και στον χώρο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς το σύνολο των Συλλόγων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης είναι αντίθετο στην πρόταση για τη δημιουργία Πρότυπου/Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου στο Καναλλάκι. Μια εξέλιξη για την οποία ενεργοποιούνται ήδη διαδικασίες Κοινοβουλευτικού Ελέγχου του κ. Μπάρκα προς την Υπουργό Παιδείας.
Ακολουθεί αναλυτικά η Ερώτηση του κ. Μπάρκα.
Αθήνα, 05/04/2021
Ερώτηση
Προς τον κ. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
Θέμα: «Εν κρυπτώ και παραβύστω η επιλογή Πρότυπου/Πειραματικού Γυμνασίου για τον Νομό Πρέβεζας»
Αίσθημα ανησυχίας και απογοήτευσης συνολικά στην εκπαιδευτική κοινότητα του Νομού Πρέβεζας, έχει προκαλέσει η ουσιαστικά μονομερής πράξη επιβολής, όσον αφορά τον ορισμό σχολικής μονάδας για τη λειτουργία Πρότυπου/Πειραματικού Γυμνασίου στον Νομό Πρέβεζας. Είναι παγκοίνως αποδεκτό, ότι η δημιουργία ενός πειραματικού σχολείου αλλάζει τον εκπαιδευτικό χάρτη μιας περιοχής και δεν μπορεί να γίνει με βιασύνη και προχειρότητα, μόνο και μόνο για να εξυπηρετήσει πολιτικές σκοπιμότητες, διότι επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την εργασιακή και υπηρεσιακή κατάσταση των διδασκόντων μιας ευρύτερης περιοχής, καθώς και τους όρους με τους οποίους παρέχεται η δημόσια εκπαίδευση στην εν λόγω περιοχή.
Ειδικότερα, με βάση την ΥΑ 222631/Δ6/2021 – ΦΕΚ 776/Β/26-2-2021 “Χαρακτηρισμός δημόσιων σχολικών μονάδων ως Πρότυπων ή Πειραματικών Σχολείων”, οι Σύλλογοι Διδασκόντων καλούνται να προτείνουν αν επιθυμούν τη μετατροπή του σχολείου τους σε Πρότυπο ή Πειραματικό, καθώς κρίνονται ως οι πλέον αρμόδιοι για την απόφαση μιας τέτοιας μετατροπής. Ο Νομοθέτης δηλαδή αναγνωρίζει τη σπουδαιότητα της εκπαιδευτικής κοινότητας, μέσω του Συλλόγου Διδασκόντων, για τη λήψη μιας τέτοιας απόφασης, μετατροπής μιας σχολικής μονάδας σε πειραματική, που αλλάζει τον εκπαιδευτικό χάρτη σε μια περιοχή. Παράλληλα, η υπάρχουσα Νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα στον κατά τόπους Διευθυντή Εκπαίδευσης (Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας), χωρίς όμως να τον υποχρεώνει, ως μονοπρόσωπο όργανο διοίκησης, να προτείνει τη λειτουργία δημόσιας σχολικής μονάδας ως «Πειραματικό Σχολείο», χωρίς τη σύμφωνη απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων.
Αντ΄ αυτού, στην περίπτωση επιλογής της σχολικής μονάδας για τη λειτουργία Πρότυπου/Πειραματικού Γυμνασίου στον Νομό Πρέβεζας, πρώτον, δεν υπήρξε καμία διαβούλευση με τη σχολική κοινότητα, τους Συλλόγους Διδασκόντων, αλλά και τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων. Δεύτερον, το σύνολο των Συλλόγων Διδασκόντων στα Γυμνάσια του Νομού Πρέβεζας είναι αντίθετα στη λειτουργία Πρότυπου/Πειραματικού Γυμνασίου στη μονάδα τους. Εντούτοις και με υπόψη τα παραπάνω δεδομένα, έχουν έρθει στη δημοσιότητα καταγγελίες, ότι στις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου έχει καταφθάσει πρόταση για τη λειτουργία του Πρώτου Γυμνασίου Πρέβεζας ως Πρότυπου/Πειραματικού Γυμνασίου για τον Νομό Πρέβεζας. Χωρίς να έχει κοινοποιηθεί τόσο στην εκπαιδευτική, όσο και στην ευρύτερη κοινότητα, που την αφορά άμεσα η συγκεκριμένη εξέλιξη, η σχετική πρόταση ούτε το σκεπτικό αυτής.
Επειδή, η μετατροπή μιας σχολικής μονάδας σε πειραματικό σχολείο, αλλάζει τον εκπαιδευτικό χάρτη μιας περιοχής, την εργασιακή κατάσταση διδασκόντων και τους όρους παροχής της δημόσιας εκπαίδευσης σε μια περιοχή, ως εκ τούτου, απαιτείται η διαβούλευση και η συναίνεση των Συλλόγων Διδασκόντων και της τοπικής κοινωνίας,
Επειδή, η εφαρμογή νέων εκπαιδευτικών μεθόδων πρέπει να έχει τη δυνατότητα μεταφοράς στο σύνολο των μαθητών, χωρίς να δημιουργεί βασική εκπαίδευση δύο ταχυτήτων,
Ερωτάται η κ. Υπουργός:
– Προτίθεται, για τη μετατροπή ενός σχολείου σε Πρότυπο/Πειραματικό, να λάβει υπόψη την γνώμη του Συλλόγου των Διδασκόντων;
– Είναι συμβατή με όρους χρηστής διοίκησης η αποστολή εν κρυπτώ, χωρίς τη διαβούλευση ή έστω την ενημέρωση και την κοινοποίησή της στον αρμόδιο Σύλλογο Διδασκόντων και στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα, της πρότασης για τη λειτουργία του Πρώτου Γυμνασίου Πρέβεζας ως Πρότυπου/Πειραματικού Γυμνασίου για τον Νομό Πρέβεζας;