Με ανακοίνωση 787 λέξεων το υπουργείο Παιδείας απαντά στο δημοσίευμα της «Κ» του περασμένου Σαββάτου, στο οποίο παρουσιάζεται η αλλαγή στον τρόπο προαγωγής και απόλυσης των μαθητών του Γυμνασίου σε σχέση με όσα είχε υπογράψει ο υπουργός Νίκος Φίλης λίγο πριν την έναρξη του τρέχοντος σχολικού έτους και αναφέρεται ότι χαμηλώνει ο πήχης της προαγωγής και απόλυσης των μαθητών.
Ο κ. Φίλης ή αγνοεί τί ίσχυε έως σήμερα είτε στρεβλώνει την πραγματικότητα. Μεταξύ άλλων η ανακοίνωση του υπουργείου λέει: «Με τίτλο “Χαμηλώνει ο πήχυς στο γυμνάσιο” καταγγέλλεται η απόφαση του υπουργείου να μη μεταβάλει, αλλά να αφήσει ως έχουν αυτή τη στιγμή, τα κριτήρια προαγωγής-απόλυσης των μαθητών/τριών.
Δηλαδή, η επιλογή του Υπουργείου να διατηρήσει το σύστημα προαγωγής που ίσχυε επί ΝΔ-ΠΑΣΟΚ συνιστά υποβάθμιση του Γυμνασίου κατά την “Καθημερινή”, η οποία όμως δεν μπαίνει στον κόπο να απαντήσει στο ερώτημα: “Υποβάθμιση ως προς τι;”. Αφού, είναι γνωστό ότι και με το μέχρι πολύ πρόσφατα ισχύον Προεδρικό Διάταγμα δεν προβλέπονταν για κανένα μάθημα ελάχιστη βάση. Αν, δηλαδή, ο γενικός μέσος όρος των μαθητών/τριών ήταν 13, μπορούσαν να προαχθούν, άσχετα με το πόσο χαμηλό βαθμό είχαν σε κάποιο ή κάποια μαθήματα. Αυτά όλα αποφασίστηκε να εξακολουθήσουν να ισχύουν. Πρόκειται, για ρυθμίσεις που δεν είναι της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, είναι πολύ παλιές -απλώς τώρα τις θυμήθηκε η “Καθημερινή” προς άγραν αντιπολιτευτικών εντυπώσεων».
Ο κ. Φίλης διαστρεβλώνει την πραγματικότητα, σε δύο βασικά σημεία.
Πρώτον: Με βάση τις αλλαγές στο Γυμνάσιο που ανακοινώθηκαν, λίγο πριν την έναρξη της τρέχουσας σχολικής χρονιάς είχε σταλεί στα σχολεία εγκύκλιος (φέρει ημερομηνία 8/9/2016, έχει αριθμό πρωτοκόλλου 143329/Δ2 και υπογράφεται από τον υπουργό Νίκο Φίλη), η οποία στο θέμα της προαγωγής και απόλυσης των μαθητών όριζε τα εξής:
«Ο μαθητής κρίνεται άξιος προαγωγής ή απόλυσης,
• όταν έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 10 ή
• όταν έχει βαθμό ετήσιας επίδοσης σε καθένα από τα μαθήματα της πρώτης ομάδας (Ομάδα Α’) τουλάχιστον 8, και έχει συνολικό μέσο όρο βαθμών ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 12».
Την ομάδα Α’ αποτελούν η Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (κοινή εξέταση της Γλωσσικής Διδασκαλίας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας), τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Ιστορία, μαθήματα μόνο στα οποία οι μαθητές θα εξετάζονται γραπτώς στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Επίσης, με το νέο σύστημα που θα ισχύσει από φέτος στα πλαίσια των αλλαγών που αποφάσισε ο Ν. Φίλης, υπάρχουν τα μαθήματα της Β’ Ομάδας (Αρχαία Ελληνικά, Θρησκευτικά, Χημεία, Βιολογία, Γεωλογία-Γεωγραφία, Αγγλικά, δεύτερη ξένη γλώσσα, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Οικιακή Οικονομία) στα οποία οι μαθητές θα εξετάζονται με διαγωνίσματα ή εργασίες κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, και τα μαθήματα της ομάδας Γ’ (Τέχνες, Μουσική, Γυμναστική) στα οποία οι μαθητές δεν θα εξετάζονται καθόλου.
Η νέα εγκύκλιος που παρουσίασε η «Κ» (φέρει ημερομηνία 7/10/2016, έχει αριθμό πρωτοκόλλου 166077/Δ2 και υπογράφεται από τον υπουργό παιδείας Νίκο Φίλη) και ορίζει:
«Ο μαθητής κρίνεται άξιος προαγωγής ή απόλυσης,
• όταν έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 10 ή
• όταν έχει γενικό μέσο όρο βαθμών ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 13».
Στην ανακοίνωσή του ο κ. Φίλης δεν εξηγεί γιατί άλλαξε η εγκύκλιος. Είναι παιδαγωγικοί οι λόγοι ή απλώς γκάφα του υπουργείου; Το δεύτερο σημείο στρέβλωσης είναι το προηγούμενο σύστημα προαγωγής που ίσχυε έως τον Ιούνιο του 2016. Με βάση εγκύκλιο του Ιουνίου του 2012 (βασιζόμενη και στην εγκύκλιο Γ2/1293/2-5-1984) η προαγωγή /απόλυση γίνονταν :
«α. Όταν ο μαθητής έχει σε κάθε μάθημα των ομάδων Α και Β ετήσιο γενικό βαθμό τουλάχιστον δέκα (10). β. Όταν υστερεί σε ένα (1) μέχρι και τέσσερα (4) μαθήματα της Β ομάδας και έχει μέσο όρο όλων των μαθημάτων και των δυο ομάδων, τουλάχιστον πλήρες δέκα (10). γ. Όταν υστερεί σε ένα (1) μέχρι και τέσσερα (4) μαθήματα της Α ομάδας και έχει μέσο όρον όλων των μαθημάτων της Α ομάδας τουλάχιστον δεκατρία (13)».
Άρα, έως τώρα δεν προάγονταν οι μαθητές εάν δεν είχαν 13 στα 4 βασικά μαθήματα και όχι σε όλα όπως ορίζει τώρα το υπουργείο. Διαφορά πολύ σημαντική.
Τέλος, το υπουργείο λέει ότι «ανοικτό στην εποικοδομητική κριτική που γίνεται με παιδαγωγικά και επιστημονικά έγκυρα επιχειρήματα». Μένει να το αποδεικνύει στην πράξη.