H πρόταση της ΟΙΕΛΕ για την καταπολέμηση της κατ’ ιδίαν διδασκαλίας (homeschooling) λόγω των ακραίων θρησκευτικών και πολιτικών αντιλήψεων γονέων

Η ανακοίνωση ΟΙΕΛΕ:

Μεγάλη έκταση έχει λάβει στα ΜΜΕ η υπόθεση των περίφημων «παλαιοχριστιανών» που αποφασίζουν να θέσουν τα παιδιά τους έξω από το επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα, για να τα διδάξουν τις δικές τους «αρχές και αξίες». Η ΟΙΕΛΕ με πρόσφατη ανακοίνωσή της υπενθύμισε την περίπτωση εύπορης οικογένειας των Αθηνών, όπως αποκαλύφθηκε σε ντοκιμαντέρ με τίτλο «ΙΧΘΥΣ», που αποφάσισε να αποσύρει τα 4 παιδιά της από το σχολείο και να προχωρήσει σε κατ’ ιδίαν διδασκαλία στο σπίτι (homeschooling), λόγω της «έλλειψης εμπιστοσύνης» των γονέων στην εκπαίδευση. Την περίοδο εκείνη είχαν επικοινωνήσει με τον τότε Πρόεδρο της Ομοσπονδίας Μιχάλη Κουρουτό άνθρωποι που γνωρίζουν το τοπίο των παραθρησκευτικών οργανώσεων, αλλά και πρώην μέλη αυτών, αναφέροντας ότι ο αριθμός των παιδιών που διδάσκονται στο σπίτι λόγω των αντιλήψεων των γονέων τους είναι πολύ μεγαλύτερος.

Το φαινόμενο αυτό δεν είναι μόνο ελληνικό, αλλά εντείνεται στο δυτικό κόσμο την τελευταία εικοσαετία, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, και συνδέεται άμεσα με την άνοδο της ριζοσπαστικής ακροδεξιάς και ακραίων φονταμενταλιστικών θρησκευτικών ομάδων. Μάλιστα στην Αμερική η HLSDA (Ένωση για την Νομική Προστασία της κατ’ Οίκον Διδασκαλίας) είναι πλέον ένα από τα πιο επιδραστικά lobby της χώρας, συνδεόμενο με υπερσυντηρητικούς ευαγγελικούς κύκλους και την Ακροδεξιά. Στόχος όλων αυτών των ομάδων δεν είναι απλώς η επιβολή του ελεύθερου homeschooling, αλλά κυρίως η κατάργηση της δημόσιας εκπαίδευσης ως φορέα «αντιχριστιανικών», «κοσμικών» ή «ανήθικων» αντιλήψεων. Η αναφορά της ΟΙΕΛΕ στο πρόβλημα του homeschooling και στη διασύνδεσή του με ακραίες ομάδες έτυχε μεγάλης απήχησης στα ΜΜΕ. (Εδώ μια από τις συνεντεύξεις του Προέδρου της ΟΙΕΛΕ σε τηλεοπτικό σταθμό για το ζήτημα).

Επειδή «το προνοείν και προλαμβάνειν κρείττον εστί του θεραπεύειν», η Ομοσπονδία μας δημόσια καταθέτει την πρόταση για αυστηρό έλεγχο του φαινομένου. Η κατ’ ιδίαν διδασκαλία για λόγους «πεποιθήσεων» έχει δραματικές επιπτώσεις στα παιδιά (ανάπτυξη κοινωνικού ρατσισμού και καλλιέργεια επικίνδυνων αντιλήψεων, έλλειψη κοινωνικοποίησης, γονεϊκός αυταρχισμός). Επίσης, πίσω από το homeschooling των φανατικών κρύβονται πρακτικές διαφθοράς. Τόσο στην παροχή παράνομων τίτλων σπουδών, καθώς τα παιδιά, αν και δεν έχουν θέματα σωματικής ή ψυχικής νόσου, φοιτούν στο σπίτι και παίρνουν απολυτήρια με διάφορες μεθοδεύσεις, όσο και στην έκδοση γνωματεύσεων που πιστοποιούν «νόσο». Ως προς το πρώτο ζήτημα, η έκδοση παράνομων τίτλων σπουδών δεν είναι νέο φαινόμενο, τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Γνωρίζουμε πως διεφθαρμένοι δημόσιοι λειτουργοί έχουν «κυκλοφορήσει» πλαστά απολυτήρια δημόσιων σχολείων, ώστε κάποιοι να τα χρησιμοποιήσουν για να προσληφθούν σε εργασία. Επίσης, είναι γνωστή η υπόθεση των χιλιάδων παράνομων τίτλων σπουδών που εξέδιδαν ιδιωτικά ΤΕΕ την περίοδο 1998-2005, με αποτέλεσμα πάνω από 1500 απόφοιτοί τους να «υπηρετούν» σήμερα στη δημόσια υγεία. Στην περίπτωση της οικογένειας που αναφέρεται στο ντοκινμαντέρ «ΙΧΘΥΣ», καταγράφεται η παραδοχή της μητέρας ότι υπήρξε συνεργασία με κάποιο ιδιωτικό σχολείο που (παρανόμως) χορήγησε τίτλο στα 4 παιδιά. Ως προς το δεύτερο ζήτημα, δεν είναι άγνωστη στην ελληνική κοινωνία η ύπαρξη κυκλωμάτων που εκδίδουν ψευδείς διαγνώσεις.

Γνωρίζουμε ότι κάθε χρόνο κατατίθενται δεκάδες αιτήσεις για κατ’ ιδίαν διδασκαλίας και θεωρούμε πως το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να λάβει αυστηρά μέτρα εποπτείας. Προτείνουμε:

Τον εξονυχιστικό έλεγχο κάθε περίπτωσης κατ’ ιδίαν διδασκαλίας που κατατίθεται στις υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και την αυστηρή εποπτεία της διαδικασίας του homeschooling που διεξάγεται σε συνεργασία με δημόσια και ιδιωτικά σχολεία.
Την δημιουργία ανεξάρτητης επιτροπής που δεν θα ελέγχει απλώς τα πιστοποιητικά των παιδιών, όπως γίνεται σήμερα, αλλά θα εξετάζει η ίδια τους μαθητές για σωματική ή ψυχική νόσο, όπως συμβαίνει με τις επιτροπές που ελέγχουν τις ασθένειες των εργαζόμενων ή τα ποσοστά αναπηρίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025