Τα Αρχαία Ελληνικά περιορίζονται στο Γυμνάσιο, «πληρώνοντας» την προσπάθεια του υπ. Παιδείας για εξοικονόμηση προσωπικού. Ειλημμένη απόφαση του υπ. Παιδείας, Νίκου Φίλη, είναι να μειωθεί κατά τρεις ώρες το εβδομαδιαίο πρόγραμμα του Γυμνασίου. Οι τρεις αυτές ώρες θα εξοικονομηθούν από την ερευνητική εργασία και μία ώρα Αρχαίων, ενώ μαχαίρι θα μπει και σε μία ακόμη ώρα βασικού μαθήματος στην Α΄ και Β΄ Γυμνασίου.
Το «πάγωμα» των διορισμών μονίμων και η μείωση των προσλήψεων αναπληρωτών για το 2016-2017 σε συνδυασμό με την άρνηση του κ. Φίλη σε νέα αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών (ύστερα από εκείνη κατά δύο ώρες το 2013), «επιβάλλουν» τον κύριο κορμό των αλλαγών που προωθούνται στο Γυμνάσιο από την επόμενη σχολική χρονιά. Ενδεικτικά, υπολογίζεται ότι λόγω της μείωσης των ωρών θα «εξοικονομηθούν» περίπου 2.000 θέσεις καθηγητών.
Διαβάστε : Ποιά μαθήματα “κόβονται” στο Γυμνάσιο
Από την άλλη, ήδη έχει αξιοποιηθεί για προσλήψεις το 80% των κονδυλίων ΕΣΠΑ 2014-2020, ενώ ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων υπ. Παιδείας, Σάββας Φωτιάδης, εκτιμά ότι το 2016-17 θα προσληφθούν περίπου 7.000 λιγότεροι αναπληρωτές σε σχέση με το τρέχον, κατά το οποίο έφθασαν τις 22.000.
Οσα οριστικοποιήθηκαν
Ειδικότερα, με βάση την αρχική εξαγγελία για μείωση της ύλης και λιγότερες εξετάσεις, η ηγεσία του υπ. Παιδείας έχει οριστικοποιήσει τις περισσότερες αλλαγές στο Γυμνάσιο. Ετσι:
• Οι 35 διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως σήμερα, θα μειωθούν σε 32. Η μείωση των τριών ωρών θα γίνει και από βασικά μαθήματα στα οποία υπάρχουν οι περισσότερες ελλείψεις προσωπικού και θα συνοδευτεί με περικοπή της διδασκόμενης και εξεταζόμενης ύλης, συνολικά 20% με 30%.
• Οι βιωματικες δράσεις – ερευνητική εργασία (project) -με μία ώρα διδασκαλίας την εβδομάδα σε Α΄ και Β΄ Γυμνασίου και 2 σε Γ΄- θα πάψει να είναι αυτόνομο μάθημα και η φιλοσοφία της θα εισαχθεί στα υπόλοιπα μαθήματα. Ερώτημα είναι πώς θα χωρέσει το project στη στενή ύλη κάθε μαθήματος, με τους εκπαιδευτικούς να θεωρούν ότι θα αλλοιωθεί ο χαρακτήρας του project που έδινε τη δυνατότητα στους μαθητές να καταπιάνονται με θέματα, όπως η άθληση, τα social media κ.λπ. Επίσης, έδινε την ευκαιρία στους μαθητές να συντάσσουν εργασίες αντί να παπαγαλίζουν την ύλη για να εξετασθούν στο τέλος κάθε τριμήνου.
• Η τρίτη ώρα θα προκύψει από περικοπή της διδασκαλίας των Αρχαίων από το πρωτότυπο. Σήμερα, η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα από το πρωτότυπο διδάσκεται 3 ώρες εβδομαδιαίως ανά τάξη (ανθολόγιο κειμένων) και 2 ώρες από μετάφραση (Ομηρος, Ηρόδοτος, Ευριπίδης, Φιλοσοφικά Κείμενα), ενώ η Νέα Ελληνική Γλώσσα μόνο 2 ώρες.
• Οι εξετάσεις θα περιορισθούν, καθώς το σχολικό έτος θα χωρισθεί σε δύο τετράμηνα αντί για τρία τρίμηνα. Εξετάσεις θα γίνονται στο τέλος κάθε τετραμήνου. Πρόθεση του υπουργείου είναι να αυξηθεί ο διδακτικός χρόνος, κάτι που δεν είναι εύκολο, καθώς ο προγραμματισμός του Γυμνασίου εξαρτάται από τις ανάγκες (σε αίθουσες, ημέρες, προσωπικό για επιτηρητές, βαθμολόγηση κ.λπ.) των πανελλαδικών.
• Οι εξετάσεις θα γίνονται μόνο σε 4-5 μαθήματα από 13 σήμερα. Μεταξύ όσων δεν θα εξετάζονται θα είναι τα Θρησκευτικά και η Πληροφορική. Αυτή η διάκριση οδηγεί σε κατηγοριοποίηση των μαθημάτων σε κύρια (στα οποία οι μαθητές θα εστιάζουν και λόγω των εξετάσεων) και δευτερεύοντα. Κάτι το οποίο, όπως ανέφερε στην «Κ» ο Νικηφόρος Κωνσταντίνου, μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ, θα προκαλέσει αντιδράσεις.
• Στα μαθήματα που δεν θα εξετάζονται στο τέλος κάθε τετραμήνου, θα εφαρμοσθεί πιλοτικά η περιγραφική αξιολόγηση κάθε μαθητή. Η περιγραφική αξιολόγηση θα επεκταθεί σε όλα τα μαθήματα από το 2017-18.
• Τελικά, παρά τη σύσταση του ΟΟΣΑ λόγω των αντιδράσεων των συνδικαλιστών του ΣΥΡΙΖΑ δεν θα προχωρήσει η ενοποίηση των τεχνικών ειδικοτήτων λόγω των οποίων το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα «κατάφερε» ένα παγκόσμιο ρεκόρ. Διαθέτει τις περισσότερες ειδικότητες εκπαιδευτικών στον κόσμο, 117 μαζί με τις υποειδικότητες.