Το 2016 αναμένεται να είναι ένα ιδιαίτερα δύσκολο έτος για την παιδεία μας. Το βασικό πρόβλημα φυσικά είναι η κρατική υποχρηματοδότηση. Τα αποτελέσματα της υποχρηματοδότησης αυτής τα βλέπουμε σε όλα τα επίπεδα της παιδείας:
- Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση την τελευταία εξαετία, ενώ συνταξιοδοτήθηκαν περισσότεροι από 12.000 εκπαιδευτικοί, προσελήφθησαν μόνο 1.650.
- Αντίστοιχη είναι η κατάσταση και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
- Οι προϋπολογισμοί των πανεπιστημίων μειώθηκαν έως και 75%.
Δυστυχώς, και στον προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2016 η κατάσταση δεν μεταβάλλεται ουσιωδώς:
Το σύνολο των προβλεπόμενων εξόδων του Υπουργείου Παιδείας από τον Τακτικό Προϋπολογισμό μειώνεται κατά περίπου 1,31%.
- Μεγάλη είναι η μείωση των δαπανών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση για το 2016, ήτοι περίπου 4,5%.
- Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αυξάνονται λίγο οι προβλεπόμενες κρατικές δαπάνες, κατά περίπου 1,14%.
- Στην Ανώτατη Εκπαίδευση, που αργοσβήνει από οικονομική ασφυξία, οι προβλεπόμενες κρατικές δαπάνες μειώνονται κατά περίπου 4,34%.
Σε αυτές τις δύσκολες και για την παιδεία μας οικονομικές περιστάσεις η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ εμφανίζεται μουδιασμένη και αδύναμη να αντιδράσει. Από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων της μέχρι και σήμερα πάγια τακτική της υπήρξε ή η άλογη περικοπή ασήμαντων χρηματικών ποσών, χωρίς καμία αξιολόγηση ή η υιοθέτηση πρακτικών, που με συγχωρείτε, θα τις χαρακτηρίσω «πρακτικές μπαταχτσή» ή η λήψη παράλογων ιδεοληπτικών μέτρων.
Υπάρχουν δύο λύσεις και πρέπει να συνδυαστούν:
- Η πρώτη είναι η αύξηση της χρηματοδότησης για την παιδεία μας με κάθε μέσο, μέσω περιστολής άλλου τύπου δαπανών και το λέω ολοκάθαρα. Είμαστε στην παιδεία στο 2,5% σε σχέση με το ΑΕΠ, ενώ στον ΟΟΣΑ το πρότυπο είναι στα 5%. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ θα μπορούσε να μην διαθέτει τόσα εκατομμύρια ευρώ για αμφίβολης ποιότητας εξοπλισμούς, που ξεσηκώνουν το κοινό αίσθημα.
- Η δεύτερη λύση είναι να συνειδητοποιήσουμε την πραγματικότητα, διότι δυστυχώς η άθλια οικονομική κατάσταση επιβάλλει αλλαγή νοοτροπιών και απόψεων.