Του Ιάσονα Φωτήλα, Βουλευτή Αχαίας (Ποταμιού)
Με έκπληξη ακούσαμε τις πρώτες εξαγγελίες του Υπουργού Παιδείας όσον αφορά στον ευαίσθητο χώρο της αρμοδιότητάς του. Εάν οι εξαγγελίες αυτές δεν προερχόντουσαν από έναν τόσο αξιόλογο επιστήμονα, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως απαράδεκτες, χωρίς κανέναν σχεδιασμό.
Η νέα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και ειδικά ο Υπουργός Παιδείας κατάφεραν (γιατί περί κατορθώματος πρόκειται) να τα κάνουν «μούσκεμα» στο χώρο της Παιδείας μέσα σε λίγες μόνο ημέρες.
Κορύφωσή τους η στοχοποίηση των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (ΠΠΣ), ένας θεσμός που με την αναβάθμισή του το 2011 (νόμος 3966) έδωσε την ευκαιρία σε χιλιάδες παιδιά από όλες τις κοινωνικές τάξεις και εθνότητες να έχουν υψηλής ποιότητας εκπαίδευση.
Η άποψη ότι τα παιδιά αυτά προέρχονται από τα εύπορα κοινωνικά στρώματα είναι εντελώς λανθασμένη.
Όπως λανθασμένη είναι και η «δήλωση» ότι η αριστεία είναι «ρετσινιά».
Ή η «υποστήριξη» ότι είναι «χιτλερική πρακτική»!!! η αναζήτηση αρίστων μέσω εξετάσεων για την εισαγωγή στα εν λόγω σχολεία, εξαγγέλλοντας την επαναφορά της κλήρωσης για την εισαγωγή!
Η απαξίωση και η επιστροφή σε στρεβλές αντιλήψεις εξισωτισμού- μετριότητας συνάντησαν την έλλειψη οποιουδήποτε διαλόγου και διαβούλευσης με την εκπαιδευτική κοινότητα. Τις δηλώσεις αυτές ακολούθησε όπως ήταν επόμενο η παραίτηση της Διοικούσας Επιτροπής των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ), καθώς και άγχος στους μαθητές που προετοιμάζονταν για τις εξετάσεις του Ιουνίου και στους γονείς τους, αλλά και γενικότερα στον εκπαιδευτικό και πολιτικό κόσμο.
Μετά τον σάλο που προκλήθηκε, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ανέκρουσε μερικώς πρύμνα (ευτυχώς) και έσπευσε να δηλώσει ότι δεν θα καταργηθούν οι εξετάσεις τουλάχιστον για φέτος (αν και ο υφυπουργός Παιδείας εμμένει στην κατάργησή τους) ενώ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να συνεχιστεί η λειτουργία των σχολείων με άλλη(;) μορφή.
Καθοριστικό ρόλο στη στροφή αυτή πιστεύω είχε και η πίεση που ασκήθηκε από τον επικεφαλής του Ποταμιού Σταύρου Θεοδωράκη στην συνάντησή του με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, όπου ο τελευταίος δεσμεύτηκε να επανεξετάσει το ζήτημα μέσω ενός ευρύτερου διαλόγου, όπως έπρεπε να είχε γίνει δηλαδή από την αρχή.
Υποστηρίζω πως τα 68 σχολεία του δικτύου των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων πρέπει όχι απλώς να συνεχίσουν την λειτουργία τους, αλλά να επεκταθούν. Προσφέρουν υψηλής ποιότητας εκπαίδευση από εκπαιδευτικούς ειδικά αξιολογημένους σε μαθητές από όλες τις κοινωνικές ομάδες καταρρίπτοντας όλες τις ιδεοληψίες περί «ταξικών σχολείων».
Σε περίπτωση αναστολής της λειτουργίας τους οι μόνοι που θα ωφεληθούν θα είναι οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων που θέλουν να παρέχουν με ακριβά δίδακτρα την γνώση.
Χρειαζόμαστε όμως ποιοτικά δημόσια σχολεία με συμμετοχή των ίδιων των εκπαιδευτικών στην διαμόρφωσή τους (ήταν ένα από τα παράπονά τους ότι δεν ερωτώντο όταν επρόκειτο να μετατραπεί το σχολείο τους σε Πρότυπο).
Εμείς στο Ποτάμι σταθερά θα πιέσουμε προς αυτή την κατεύθυνση.
Η ποιοτική δημόσια εκπαίδευση άλλωστε μειώνει τις κοινωνικές ανισότητες όχι η κατάργησή της.