Το τελευταίο διάστημα διάφοροι λαϊκιστές δημοσιογράφοι εξαπολύουν αήθεις επιθέσεις εναντίον των εκπαιδευτικών και τους στοχοποιούν για τα προβλήματα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης παραμορφώνοντας την πραγματικότητα και καλλιεργώντας τον κοινωνικό αυτοματισμό.
ΕΛΜΕ Λευκάδας
Το Υπουργείο Παιδείας από την ημέρα που ανεστάλη η λειτουργία των σχολείων, λειτουργώντας επικοινωνιακά, παρουσίασε μια ωραιοποιημένη εικόνα στην κοινή γνώμη προβάλλοντας πως είναι έτοιμο να προχωρήσει στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στην πραγματικότητα, όμως, ήταν ανέτοιμο, γιατί με ευθύνη της τωρινής αλλά και των προηγούμενων κυβερνήσεων ουδέποτε επιμορφώθηκε σε μεγάλη κλίμακα το ανθρώπινο δυναμικό του στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση ούτε εξασφαλίστηκαν οι απαιτούμενες υλικοτεχνικές υποδομές και τα απαιτούμενα δίκτυα υψηλών ταχυτήτων για ένα τόσο ευρείας κλίμακας εγχείρημα.
Το Σάββατο 14/3 η Υπουργός Παιδείας σε συνεντεύξεις της ενημέρωνε το κοινό για την έναρξη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από τη Δευτέρα 16/3, δημιουργώντας υπέρμετρες προσδοκίες σε γονείς και μαθητές. Στη Λευκάδα, η αρχική επιμόρφωση των Ομάδων Υποστήριξης (διευθυντής, υποδιευθυντής, καθηγητής πληροφορικής) των Λυκείων στη σύγχρονη τηλεκπαίδευση πραγματοποιήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας την Πέμπτη 19/3 με στόχο να διαχυθεί αυτή η επιμόρφωση στους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς των σχολείων και να ξεκινήσει η εξ αποστάσεως σύγχρονη εκπαίδευση στα Λύκεια από τη Δευτέρα 23/3. Η αντίστοιχη αρχική επιμόρφωση των Ομάδων Υποστήριξης των Γυμνασίων της Λευκάδας από το Υπουργείο Παιδείας πραγματοποιήθηκε την επόμενη Πέμπτη 26/3 με στόχο να ξεκινήσει η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και στα Γυμνάσια από τη Δευτέρα 30/3. Βλέπουμε, δηλαδή, ότι ο ίδιος ο σχεδιασμός του Υπουργείου, που δεν θα μπορούσε εκ των πραγμάτων να προχωρήσει πιο γρήγορα, δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες που το ίδιο δημιούργησε με την ασάφεια των ανακοινώσεών του για την έναρξη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Όσον αφορά την ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, οι πλατφόρμες e-class και e-me του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, που παρέχει το Υπουργείο Παιδείας, όπως έχουμε διαπιστώσει όλοι μας, γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί, μπλοκάρουν διαρκώς και δεν επιτρέπουν την απρόσκοπτη αξιοποίησή τους. Αυτό οφείλεται στην χρόνια αδιαφορία για την ενίσχυση και αναβάθμιση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου. Την Παρασκευή 27/3 έγιναν εργασίες αναβάθμισης του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου που πρόσκαιρα φάνηκε να βελτιώνουν την κατάσταση. Όμως, τις επόμενες μέρες οι πλατφόρμες ασύγχρονης εκπαίδευσης εξακολουθούν να «σέρνονται».
Από την άλλη, τις τελευταίες εβδομάδες, ένας ολόκληρος κλάδος, χιλιάδες εκπαιδευτικοί, με ανεπαρκή εργαλεία στα χέρια τους, προσπαθούν, καρφωμένοι ολόκληρη τη μέρα μπροστά σε έναν υπολογιστή και παραμελώντας τις οικογένειές τους, να υλοποιήσουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Διευθυντές, υποδιευθυντές, καθηγητές πληροφορικής και οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί καταβάλλουν μια τιτάνια προσπάθεια να στηρίξουν τους μαθητές σε αυτή τη δύσκολη περίοδο έχοντας ελλιπή εργαλεία στα χέρια τους.
Αυτή είναι η κατάσταση. Οι εκπαιδευτικοί από την πρώτη μέρα αναστολής της λειτουργίας των σχολείων προσπαθούμε με κάθε μέσο, ακόμα και με τηλέφωνο, email, skype, κ.λπ., να ανοίξουμε διαύλους επικοινωνίας με τους μαθητές μας. Το διάστημα αναστολής των σχολείων είναι πολύ μεγάλο και αντιλαμβανόμαστε όλοι πως πρέπει να προσπαθήσουμε να καλύψουμε όσο είναι δυνατόν το παιδαγωγικό και ψυχολογικό κενό που δημιουργεί στα παιδιά η απουσία σχολικής ζωής παρέχοντάς τους ερεθίσματα ώστε να έχουν δημιουργικές προσλαμβάνουσες στην αποπνικτική ατμόσφαιρα των ημερών. Ας πάψει λοιπόν το Υπουργείο να χειρίζεται επικοινωνιακά το θέμα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και ας στηρίξει ουσιαστικά το όλο εγχείρημα εξασφαλίζοντας τα απαραίτητα υλικά μέσα σε όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς (Η/Υ, κάμερες, μικρόφωνα, προγράμματα, δωρεάν συνδέσεις υψηλών ταχυτήτων).
Βέβαια, οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε πως η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία και πως έστω και ένας μαθητής να μην έχει πρόσβαση σε αυτή εγείρεται θέμα άνισης μεταχείρισης των παιδιών που πλήττει την ισονομία των πολιτών.
Επίσης, πρέπει να εκφράσουμε τους φόβους μας μήπως η εξ αποστάσεως εκπαίδευση χρησιμοποιηθεί στο μέλλον για να πλήξει τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών αντικαθιστώντας την άμεση και ζωντανή διδασκαλία σε διάφορα ορεινά και νησιωτικά μέρη της χώρας.
Απευθυνόμενοι στο υπουργείο και στον τύπο θα θέλαμε επίσης να πούμε πως δεν είμαστε σε διακοπές ούτε εμείς ,ούτε οι μαθητές, ούτε κανένας εργαζόμενος. Βρισκόμαστε όπως όλοι σε καραντίνα, σε περιορισμό των ατομικών ελευθεριών, εισπράττουμε συνεχώς εικόνες και πληροφορίες που μας γεμίζουν φόβο, υπάρχουν άνθρωποι που νοσούν και όλα αυτά κάτω από το βάρος της αβεβαιότητας για την επόμενη μέρα.
Από αυτή την κατάσταση υγειονομικής έκτακτης ανάγκης και βιοπολιτικού περιορισμού διαφόρων ελευθεριών θα πρέπει να βγούμε δυνατοί. Να μην εθιστούμε στα πρόσκαιρα μέτρα έκτακτης ανάγκης. Ιδιαίτερα οι νεότερες γενιές να μην τα θεωρήσουν ως μία κανονικότητα, ως φυσιολογικά. Η επόμενη μέρα θα είναι πολύ δύσκολη. Οι ισχυρές οικονομικές ελίτ και τα κέντρα εξουσίας θα προσπαθήσουν, με τη μέθοδο του δόγματος του σοκ, να αφαιρέσουν μόνιμα τα ήδη πληγωμένα εργασιακά δικαιώματα και να περιορίσουν συνδικαλιστικές και άλλες ελευθερίες διευρύνοντας τις κοινωνικές ανισότητες. Οι εργαζόμενοι, οι άνεργοι και οι συνταξιούχοι, με κοινωνική αλληλεγγύη και αυτοπεποίθηση, πρέπει να αντισταθούμε στη νεοφιλελεύθερη δυστοπία που έρχεται.