Γ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης – Το Υπουργείο Παιδείας υλοποιεί και φέτος σε όλα τα Γυμνάσια τον θεσμό της με τίτλο “Σώμα και ταυτότητα” στις ενότητες α) Διατροφή και ποιότητα ζωής β) Πρόληψη του εθισμού και των εξαρτήσεων γ) Έμφυλες ταυτότητες. Στους θεματικούς αυτούς άξονες προστίθεται φέτος και το θέμα της Κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας.

Η εγκύκλιος έχει πάλι όλο το «πακέτο»:

Αναστάτωση του ωρολογίου προγράμματος. Υποχρεωτική συμμετοχή εκπαιδευτικών. Ομάδα συντονισμού. Φόρμα συμπλήρωσης σχεδίου υλοποίησης. Ερωτηματολόγια υποβολής στο ΙΕΠ για αποτίμηση υλοποίησης

Δηλαδή, γραφειοκρατία, αύξηση και εντατικοποίηση των ωρών απασχόλησης που συνδέεται με την πρόσφατη «συμφωνία» του υπουργού με τους θεσμούς για την 30ωρη ! παραμονή -τιμωρία μας στο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί επιβαρύνονται με πρόσθετα γραφειοκρατικά και διοικητικά καθήκοντα σε βάρος του παιδαγωγικού και διδακτικού έργου τους, νέες αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα σε μία σχολική χρονιά που το μόνιμο και σταθερό προσωπικό μειώνεται και ένα μεγάλο τμήμα των εκπαιδευτικών εργάζεται σε 2, 3 ή και περισσότερα σχολεία.

Τυποποίηση δράσεων με μετρήσιμους δείκτες, Καταγραφή αποτελεσμάτων μέσω της πλατφόρμας του ΙΕΠ, οργάνου στενά συνδεδεμένου με δομές της αξιολόγησης.

Δηλαδή, μέσω των δράσεων όπως η Θεματική Εβδομάδα θα γίνεται η αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και αργότερα των εκπαιδευτικών.

Εμπλοκή φορέων, ερευνητικών κέντρων, κυβερνητικών και μη κυβερνητικών οργανώσεων.

Δηλαδή, οργανώσεις με ιδιωτικά συμφέρονται θα μπορούν να έχουν λόγο στο περιεχόμενο και στη χρηματοδότηση δράσεων εντός του δημόσιου σχολείου μέσω και την «αυτονομίας» των σχολείων στην εξεύρεση πόρων.

Το πρώτο που έχουμε να παρατηρήσουμε είναι ότι τα θέματα αυτά αναπτύσσονται στα πλαίσια των μαθημάτων της οικιακής οικονομίας (που ο πρ. υπουργός κ. Φίλης όρισε ως «ήσσονος σημασίας») και της Βιολογίας στα οποία ….μειώθηκε ο χρόνος που τα αναλογεί στο ωρολόγιο πρόγραμμα . Το Υπουργείο έρχεται να στριμώξει μέσα σε μια εβδομάδα, μια σειρά θέματα που θα μπορούσαν να προσεγγίζονται μέσα από διακριτά μαθήματα καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Ο υπουργός δικαιολόγησε την συζήτηση αυτών των θεμάτων εκτός μαθήματος με το «επιχείρημα» ότι αυτό είναι …βαρετό !!!

Ούτε βέβαια έγινε κάποιο βήμα για την μόνιμη εισαγωγή της σεξουαλικής αγωγής στα σχολεία όπως εξαγγέλθηκε.

Θετική είναι η ανταπόκριση στο αίτημα για εισαγωγή της κυκλοφοριακής αγωγής, την στιγμή που η χώρα μας είναι πρωταθλήτρια στα τροχαία εγκλήματα, βασική αιτία θανάτου στις νεαρές ηλικίες, αλλά δεν θα ήταν καλύτερα να ενταχθεί στην Πολιτική αγωγή σαν βασικό θέμα; Την επόμενη χρονιά αν οι θεματικές ενότητες αλλάξουν, θα σταματήσει η ενασχόληση με τα θέματα αυτά;;

Πλήθος παρόμοιων προγραμμάτων και δραστηριοτήτων για τα θέματα αυτά και πολλά άλλα πραγματοποιούνται ήδη στα σχολεία μας με πρωτοβουλία και ευθύνη των εκπαιδευτικών. Αντί το υπουργείο να ενισχύσει αυτές τις προσπάθειες, κατήργησε την συμπλήρωση ωραρίου με τα προγράμματα και απαξιώνει τους συναδέλφους

Περισσεύει λοιπόν η υποκρισία από την μεριά του υπουργείου που ενώ εντοπίζει σωστά την σημασία παρόμοιων θεμάτων για την εφηβική ηλικία τα αποκόπτει ουσιαστικά από την βασική τους διδασκαλία και τα μετατρέπει σε «πρόγραμμα». Ενθουσιασμένο μάλλον από την «επιτυχία» της λογικής της «μέρας» π.χ. του αθλητισμού , τη στιγμή που το μάθημα της Φ.Α. υποβαθμίζεται και ασφυκτιά από την υποχρηματοδότηση και την έλλειψη υποδομών, περνάει τώρα στην «ιδέα» της …εβδομάδας. Διαφαίνεται καθαρά πλέον η αντίληψη της «χυλοποίησης» των μαθημάτων, να απαξιώνουμε και μετατρέπουμε σιγά –σιγά τα μαθήματα σε άθροισμα προγραμμάτων (ΕΣΠΑ) στο όνομα μάλιστα της «ολιστικής» αντίληψης της γνώσης!

Δεν μπορούμε, ακόμα, να μη τονίσουμε την υποκρισία αλλά και προσπάθεια εξωραϊσμού της πραγματικότητας, όταν το Υπουργείο και το ΙΕΠ μιλάνε μέσα από το υποστηρικτικό υλικό για την προαγωγή της υγείας των μαθητών και τη σωστή διατροφή, την ώρα που παραμένουν τα φαινόμενα υποσιτισμού, την ώρα που ο αθλητισμός κοστίζει και έχει μετατραπεί σε πανάκριβη ατομική υπόθεση της κάθε οικογένειας. Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, η κυβέρνηση γυρίζει την πλάτη στο αίτημα του κλάδου για ένα γεύμα (υγιεινό) για όλα τα παιδιά με ευθύνη της πολιτείας.

Τα σχολεία υποχρεούνται να υλοποιήσουν όσα περιγράφονται στην εγκύκλιο χωρίς παιδαγωγική, διοικητική και οικονομική βοήθεια. Χωρίς καμία επιμόρφωση οι εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων καλούνται ξανά να προετοιμάσουν και να αναπτύξουν σε βάθος ζητήματα ευαίσθητα, που ενδεχομένως ο τρόπος προσέγγισης να προκαλέσει προβλήματα και αντιδράσεις εντός και εκτός σχολείου.

Θέλουμε προφανώς να παρεμβαίνουμε και αναδεικνύουμε τα ζητήματα που απασχολούν και προβληματίζουν τους νέους: διατροφικά προβλήματα, αντιμετώπιση κοινωνικών προβλημάτων που εμφανίζονται μέσα στο σχολείο, όπως το «bullying», τα ζητήματα των σχέσεων, την χρήση ουσιών από τους νέους μαθητές κ.α. Αλλά με τους όρους και τις προϋποθέσεις που αναφέραμε. Οι εκπαιδευτικοί εργάζονται καθημερινά μέσα και έξω από τις σχολικές αίθουσες με ζήλο και δημιουργική ανησυχία για τη μετάδοση της επιστημονικής αλήθειας, για την καλλιέργεια των ανθρωπιστικών αξιών, για την υπεράσπιση των ατομικών και συλλογικών δικαιωμάτων, για την διεκδίκηση μαζί με τους μαθητές ενός καλύτερου κόσμου.

Με βάση τα παραπάνω καλούμε τους συναδέλφους :

να εκφράσουν με κάθε τρόπο ψηφίσματα, πρακτικό συλλόγου κλπ. την αντίθεση τους στους στόχους και στην υποκρισία της θεματικής βδομάδας
να μην επιτρέψουμε να καλλιεργηθούν στους μαθητές μας αντιδραστικές και επικίνδυνες αντιλήψεις που αναπαράγουν την απάθεια, τον ανορθολογισμό, τον ατομισμό και την ανταγωνιστικότητα. Να συμβάλουμε, στην αγωνιστική διαπαιδαγώγηση της νεολαίας, να συζητήσουμε σε σωστή και επιστημονική βάση τα θέματα με τους μαθητές μας αλλά και με τους εργαζόμενους γονείς τους.
να μην αφήσουν να γίνουν τα σχολεία, τα παιδιά μας βορά των διαφόρων ΜΚΟ στο πλαίσιο της θεματικής βδομάδας.

Απαιτούμε :

Προαιρετική εφαρμογή της εγκυκλίου για τη Θεματική Εβδομάδα. Σε πολλά σχολεία η υλοποίηση του θεσμού έγινε μετά από την επίκληση της υποχρεωτικότητας και αφόρητες πιέσεις. Αμέσως μετά ο υπουργός ανακάλυψε … «πανηγύρι δημοκρατίας» !! Στους μαθητές μας μιλάμε ως εκπαιδευτικοί – παιδαγωγοί με την ευθύνη και το ρόλο που έχουμε και όχι από πειθαναγκασμό.
Αποσύνδεση από οποιαδήποτε διαδικασία αξιολόγησης : φόρμες ,δείκτες, «αποτίμηση» κλπ.

Υπάρχει απόφαση γενικής συνέλευσης της ΟΛΜΕ και της ΓΈΛΜΕ που καλύπτουν συνδικαλιστικά τους συνάδελφους και τους συλλόγους διδασκόντων, που δεν θα υλοποιήσουν ή θα αποφασίσουν να χειριστούν διαφορετικά από τις κατευθύνσεις της εγκυκλίου την οργάνωση των δραστηριοτήτων.

Το ΔΣ της Γ΄ΕΛΜΕ-Θ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025