ΑΓΝΟΙΑ ΝΟΜΟΥ Ή ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΠΟΔΟΜΗΣΗΣ
ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ;
Το Υπουργείο Παιδείας απέστειλε πριν λίγες μέρες έγγραφο (αρ.πρωτ.50351/Δ3-24/3/2016) στις διευθύνσεις εκπαίδευσης και στα ΚΕΔΔΥ με οδηγίες σχετικά με την ίδρυση Τ.Ε. Στο έγγραφο αυτό συνεχίζει και διευρύνει την πρακτική διάλυσης των δημόσιων δομών Ειδικής Αγωγής. Οι οδηγίες ακολούθησαν την ψηφισμένη διάταξη που αλλάζει τη φυσιογνωμία των Τμημάτων Ένταξης, παρά τις «φιλότιμες» προσπάθειες των στελεχών του υπουργείου να μας πείσουν για το αντίθετο.
Προσηλωμένο στην υλοποίηση του μνημονίου, των περικοπών στην εκπαίδευση, στην εφαρμογή των οδηγιών του ΟΟΣΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης., προχωρά στην κατάργηση των δεύτερων Τμημάτων Ένταξης σε όσα σχολεία λειτουργούν, τη στιγμή που αίτημα του εκπαιδευτικού και γονεϊκού κινήματος είναι η ίδρυση Τμημάτων Ένταξης σε κάθε σχολική μονάδα και ταυτόχρονα η ίδρυση δεύτερων τμημάτων σε όσα σχολεία υπάρχει ανάγκη ώστε να καλυφθούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες. Αυτό που δεν τόλμησαν οι προηγούμενες μνημονιακές κυβερνήσεις, να καταργήσουν τα Τμήματα Ένταξης στα συγχωνευμένα σχολεία, το υλοποιεί η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Τα τμήματα αυτά διατηρήθηκαν όχι εκ παραδρομής, όπως αναφέρει το πολιτικό προσωπικό του υπουργείου, αλλά κάτω από την πίεση του εκπαιδευτικού κινήματος, όπως ακριβώς διατηρήθηκε και το σύνολο των οργανικών θέσεων των δασκάλων αλλά και των ειδικοτήτων. Θα θυμίσουμε ότι και πριν τα κύματα συγχωνεύσεων (ΦΕΚ 1397/10-10-2005) είχαμε ίδρυση δεύτερων Τμημάτων Ένταξης στα σχολεία της χώρας.
Στην περίοδο της κρίσης, οι ελαττωμένες θεραπείες των μαθητών με αναπηρίες, οι κουτσουρεμένοι μισθοί, η ανασφάλιστη, ελαστική μαύρη εργασία, η ανεργία, η φτώχια και εξαθλίωση, δεν υπάρχουν εκ παραδρομής, αλλά είναι αποτέλεσμα των αντιλαϊκών μνημονιακών πολιτικών. Η κατάργηση τω Τμημάτων Ένταξης θα στερήσει από εκατοντάδες μαθητές το δικαίωμα στη δημόσια, δωρεάν ειδική εκπαίδευση και υποστήριξη. Τα μορφωτικά και κοινωνικά δικαιώματα των μαθητών με αναπηρία συνεχίζουν να καταπατούνται και να καταστρατηγούνται. Αλήθεια από ποια νομοθεσία προκύπτει η κατάργησή τους; Μήπως από τους εφαρμοστικούς μνημονιακούς νόμους;
Το συγκεκριμένο έγγραφο καθορίζει ως κριτήριο για την ίδρυση Τμήματος Ένταξης την ύπαρξη τριών διαγνώσεων με πρόταση για φοίτηση του μαθητή σε Τ.Ε. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την υπάρχουσα νομοθεσία, ΑΓΝΟΙΑ ΤΗΣ ΟΠΟΙΑΣ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ, αφού σύμφωνα με τους νόμους 3699/2008 και 4186/2013 τα ΙΠΔ συνιστούν αναγνωρισμένο διαγνωστικό και αξιολογικό φορέα και οι διαγνώσεις τους γίνονται δεκτές από τα σχολεία. Πόσο μάλλον που η υπογράφουσα το έγγραφο έχει εμπειρία από τον τρόπο λειτουργίας των ΚΕΔΔΥ και της αντίστοιχης νομοθεσίας, αφού έχει υπηρετήσει επί μακρόν σε αυτή τη δομή.
Η πρόταση αυτή βάζει στην ουσία εμπόδια στην ίδρυση Τμημάτων Ένταξης, αφού όλοι γνωρίζουν την τεράστια λίστα αναμονής που υπάρχει στα ΚΕΔΔΥ εξαιτίας της υποστελέχωσής τους και του μεγάλου αριθμού μαθητών που έχουν στην ευθύνη τους. Το υπουργείο παραλείπει να μας πει πότε θα τα ιδρύσει και με ποιους εκπαιδευτικούς θα τα στελεχώσει, εκτός αν στα σχέδια του περιλαμβάνονται νέες ευέλικτες μορφές εργασίας ή εφαρμογή «καλών πρακτικών» όπως η χρήση κουπονιών στην εκπαίδευση ή η μετακύληση του κόστους λειτουργίας τους στις πλάτες των γονιών με έμμεσο ή άμεσο τρόπο.
Η συγκεκριμένη οδηγία προς τις διευθύνσεις εκπαίδευσης και τα ΚΕΔΔΥ δεν αποτελεί «στιγμιαίο λάθος» του υπουργείου. Αποτελεί σχεδιασμό που υλοποιείται σε διαφορετικούς χρόνους και με διαφορετικές επιτροπές (με πολιτικό προσωπικό προηγούμενων κυβερνήσεων ως «δεξαμενή σκέψης») και βλέπει το φως της δημοσιότητας με «λαγούς» που θα απλώνονται και θα μαζεύονται ανάλογα με τις αντιδράσεις του εκπαιδευτικού κινήματος.
Το ίδιο διάστημα που κυκλοφορούν αυτές οι «φαεινές ιδέες» από τη διεύθυνση ειδικής αγωγής, άλλες επιτροπές στο υπουργείο επεξεργάζονται «καλές πρακτικές» για το χώρο της ειδικής εκπαίδευσης. Οι επιπτώσεις από την εφαρμογή των διατάξεων για αλλαγή της λειτουργίας των ΤΕ θα οδηγήσει μεγάλο αριθμό μαθητών με ειδικές ανάγκες εκτός δημόσιων εκπαιδευτικών δομών υποστήριξης. Η «δήθεν αποϊατρικοποίηση» του χώρου από διαγνώσεις δημόσιων ιατροπαιδαγωγικών κέντρων, αποτελεί στρατηγικό στόχο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, είναι οδηγία ΕΕ και ΟΟΣΑ και στοχεύει μακροπρόθεσμα όχι μόνο στην κατάργηση δικαιωμάτων των μαθητών από τον ασφαλιστικό τους φορέα (άρα και κέρδος για το κράτος) αλλά και πρόφαση για επέκταση της χρήσης κουπονιών στην εκπαίδευση ή πρακτικών που θα ιδιωτικοποιούν πλευρές της δημόσιας λειτουργίας των σχολείων. Άλλωστε το ίδιο δεν έκαναν προηγούμενες κυβερνήσεις (και συνεχίζει και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ) και στο χώρο της υγείας; Με πρόφαση το μεγάλο χρόνο αναμονής για ραντεβού λόγω της υποστελέχωσης των δημόσιων δομών υγείας, «έδωσαν την ευκαιρία» για λειτουργία απογευματινών ιατρείων στα δημόσια νοσοκομεία με πληρωμή.
Ο χώρος της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης αποτελεί πειραματικό εργαστήριο εφαρμογής νέων εργασιακών σχέσεων και ιδιωτικοποιήσεων. Οι ιδιωτικές παράλληλες στηρίξεις είναι περισσότερες από κάθε άλλη χρονιά ενώ στα ειδικά σχολεία εργάζονται εκτός από τους αναπληρωτές και εργαζόμενοι από τα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας.
Το υπουργείο παιδείας αποδεικνύει για άλλη μια φορά τις προθέσεις του και την αντίληψη που έχει για την ειδική αγωγή αλλά και για την εκπαίδευση συνολικότερα που δεν είναι άλλη από τη συνέχιση των περικοπών, τους μηδενικούς διορισμούς, την παγίωση ελαστικών σχέσεων εργασίας, την επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και την ιδιωτικοποίηση πλευρών της λειτουργίας του δημόσιου σχολείου.
Απαιτούμε να αποσυρθεί άμεσα το έγγραφο για κατάργηση Τ.Ε
Απαιτούμε ίδρυση ΤΕ σε κάθε σχολική μονάδα και ίδρυση δεύτερου Τ.Ε όπου οι διαγνώσεις μαθητών από δημόσιες υπηρεσίες το επιβάλλουν.
Απαιτούμε ΤΩΡΑ μόνιμους διορισμούς στην ειδική εκπαίδευση χωρίς όρους και προϋποθέσεις
ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥΣ ΘΑ ΑΝΑΤΡΑΠΟΥΝ!
ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΕΙΡΑ, ΕΧΟΥΜΕ ΤΗ ΔΥΝΑΜΗ, ΕΧΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΚΙΟ