| | «Στις λύσεις ας έχουμε διαφορετικές απόψεις, αλλά τουλάχιστον ας συμφωνήσουμε στο πρόβλημα», σημειώνει ο υπουργός Παιδείας αναφορικά με τη στάση της αντιπολίτευσης στην επίλυση των ζητημάτων του σχολείου

Οι συνέργειες , η νέα αρχιτεκτονική της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και η νέα Γ’ βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνέντευξης του υπουργού Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου στην Τηλεόραση BEST.

Συγκεκριμένα, για τη συγχώνευση Πανεπιστημίου και ΤΕΙ Πελοποννήσου, ο Κ.Γαβρόγλου ανέφερε ότι «εδώ και δύο χρόνια έχουμε βάλει στο τραπέζι των συζητήσεων το θέμα του μέλλοντος της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα. Έχουν γίνει εκτεταμένες συζητήσεις και έχουμε καταλήξει σε πολλά μέρη όπου έχουμε προχωρήσει και τις αντίστοιχες νομοθετικές ρυθμίσεις».

«Τώρα ήρθε η σειρά της Πελοποννήσου. Έχουν γίνει πολύ θετικές διαβουλεύσεις. Η νέα αρχιτεκτονική των πανεπιστημίων απαρτίζεται από τέσσερις άξονες: Πρώτον είναι η δημιουργία εντελώς καινούργιων τμημάτων με νέα γνωστικά αντικείμενα. Το δεύτερο είναι οι συνέργειες ανάμεσα στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Είμαστε η πρώτη κυβέρνηση που πήρε στα σοβαρά και τις δύο πλευρές της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Το τρίτο είναι η ίδρυση των πανεπιστημιακών ερευνητικών κέντρων με τα αντίστοιχα ερευνητικά ινστιτούτα και το τέταρτο είναι τα διετή προγράμματα σπουδών, όπου τα παιδιά των ΕΠΑΛ θα πηγαίνουν χωρίς εξετάσεις, δηλαδή θα μπαίνουν με το πτυχίο τους, και θα παίρνουν επαγγελματικά πιστοποιητικά ευρωπαϊκών προσόντων. Το σχέδιο για την Πελοπόννησο συμπεριλαμβάνει όλα όσα σας είπα», πρόσθεσε ο ίδιος.

Παράλληλα, ο υπουργός Παιδείας πρόσθεσε ότι «μέχρι τώρα το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης καθορίζονταν από τοπικούς παράγοντες. Δεν το προσωποποιώ. Ήτανε μία πολιτική κουλτούρα που έλεγε «έχω έναν γνωστό στο υπουργείο να μου κάνει ένα τμήμα εκεί», μετά έφευγε ο υπουργός και δεν έδινα θέσεις ούτε χρηματοδότηση. Εμείς θεωρούμε ότι αυτού του τύπου η συζήτηση και ο προγραμματισμός πρέπει να γίνει από την ακαδημαϊκή κοινότητα σε συνεργασία με το υπουργείο. Δεν μπορεί να έχουν την ευθύνη του προγραμματισμού του μέλλοντος της ανώτατης εκπαίδευσης οι τοπικοί παράγοντες».

«Εμείς κάναμε μια εξαντλητική συζήτηση με την ακαδημαϊκή κοινότητα. Το υπουργείο δεν μπορεί να δεχθεί όλα όσα λέει η ακαδημαϊκή κοινότητα, αλλά πάνω από το 75%-80% των προτάσεων έχει ενσωματωθεί στο νομοσχέδιο. Το ίδιο έγινε και στα υπόλοιπα μέρη της Ελλάδος».

Όσον αφορά στις ενστάσεις που διατυπώνονται σε σχέση με το νέο , ο Κώστας Γαβρόγλου υπογράμμισε ότιι «ο σχεδιασμός της Ανώτατης Εκπαίδευσης δεν γίνεται με βάση της περιφέρειες. Σήμερα η Λαμία, η οποία είναι στη Στερεά Ελλάδα, είναι μέρος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Τα Ψαχνά της Εύβοιας είναι μέρος του Πανεπιστημίου Αθηνών. Αυτές ήταν παλιές λογικές. Σε κανένα μέρος της Ευρώπης δεν γίνονται αυτά τα πράγματα. Άρα το αν υπάρχουν τρία τμήματα του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας, που είναι στην Πάτρα, δεν αποτελεί ένα στοιχείο ας πούμε πανικού. Δεν σημαίνει ότι όποιος δεν είναι στην Περιφέρεια Πελοποννήσου είναι κακός, δεν μας ανήκει, πάει να μας υπονομεύσει και πάει λέγοντας».

Επιπλέον, ο ίδιος πρόσθεσε ότι είχε συνάντηση «με τους συναδέλφους του τμήματος Πληροφορικής και με τον πρύτανη του Ιδρύματος. Νομίζουμε ότι υπάρχει μία πρόταση που το πανεπιστήμιο θα τη συζητήσει μέσα από τις δικές τους διαδικασίες. Εγώ σέβομαι τις διαδικασίες του πανεπιστημίου. Δεν θέλω να παρέμβω. Περιμένω να μου πουν τι συζήτησαν και τι απόφαση πήραν. Η απόφαση της Συγκλήτου, κατά τη γνώμη μας, δεν βοηθάει όπως είναι διατυπωμένη. Η δική μας πρόταση έχουμε την αίσθηση ότι ουσιαστικά ακυρώνει αυτήν την απόφαση και ζητάμε να μας πουν τη θέση τους για την πρόταση που έχουμε κάνει».

Ως προς το χρονοδιάγραμμα για τη νέα αρχιτεκτονική, ο υπουργός Παιδείας πρόσθεσε ότι «έχουμε μια τεράστια εμπειρία από άλλα πανεπιστήμια σε άλλε πόλεις. Αξιοποιούμε αυτή την εμπειρία. Όλα αυτά θα τα αποφασίσουν οι Σύγκλητοι. Εμείς θέτουμε τα χρονοδιαγράμματα. Αν υπάρχουν και οι όποιες δυσκολίες που δεν έχουμε προβλέψει εντάξει. Εδώ είμαστε για να κάνουμε τις όποιες αλλαγές. Το λέω γιατί στα δύο σκέλη της ανώτατης εκπαίδευσης τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, παρόλο που είναι ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα από το 2002, δεν έδωσε κανένας την πρέπουσα σημασία. Εδώ λοιπόν υπάρχει μία δυνατότητα όσμωσης και αναβάθμισης μεγάλων ιδρυμάτων».

Νέο Λύκειο

«Ξέρετε ότι είμαστε η μόνη χώρα που δεν έχει Γ’ Λυκείου; Η είναι μόνο στα χαρτιά, δεν υπάρχει. Ειδικά τώρα. Όλοι κάτι παζάρια κάνουν με τις απουσίες και δεν πατάνε και σε όλη τη διάρκεια. Τα παιδιά δέχονται αυτό που δέχονται οι γονείς τους, δηλαδή ότι στο πανεπιστήμιο σε βάζει το φροντιστήριο και τα ιδιαίτερα και όχι το σχολείο. Εμείς δεν μπορούμε να το δεχθούμε αυτό. Αυτή η ανυπαρξία της Γ’ λυκείου σαν καρκίνωμα τρώει και τη Β’ Λυκείου. Δεν πρέπει να προφυλάξουμε τη δημόσια εκπαίδευση από τέτοια εκφυλιστικά φαινόμενα;

» Για αυτό εμείς λέμε τέσσερα μαθήματα 6 ώρες το κάθε μάθημα να έχει μία άνεση ο δάσκαλος να κάνει τη δουλειά του μέσα στην τάξη, να μη χρειάζεται να τρέχει σαν αλλόφρων από το ένα φροντιστήριο και το ένα ιδιαίτερο στο άλλο και να μπορέσει η Γ’ Λυκείου να αποκτήσει αυτόν τον χαρακτήρα που έχει σ’ όλα τα μέρη του κόσμου, που είναι μία τάξη ανάμεσα στο τέλος των εγκυκλίων σπουδών και την αρχή του πανεπιστημίου, δηλαδή ένα προπαρασκευαστικό έτος. Αυτή είναι η λογική μας.

» Άρα δεν είναι γιατί αλλάζουν το σύστημα αλλά ποια προβλήματα πας να λύσεις. Γι’ αυτό κι εμείς πιέζουμε την αντιπολίτευση να μας πει αν συμφωνεί με τη διαπίστωση του προβλήματος. Στις λύσεις ας έχουμε διαφορετικές απόψεις, αλλά τουλάχιστον ας συμφωνήσουμε στο πρόβλημα. Η αντιπολίτευση αρνείται να δεσμευτεί στο ποιο θεωρεί η ίδια ότι είναι το πρόβλημα σήμερα στο σχολείο ώστε να μπορέσουμε να το λύσουμε».

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025