Το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Ιστορική Έρευνα, Διδακτική και Νέες Τεχνολογίες» του Ιονίου Πανεπιστημίου και η Επιστημονική Ένωση «Νέα Παιδεία» προκηρύσσουν Πανελλήνιο Μαθητικό και Φοιτητικό Διαγωνισμό Ιστορικού Ντοκιμαντέρ με θέμα «Προσεγγίζουμε κριτικά το παρελθόν».

Ο διαγωνισμός αφορά:

  • Τους μαθητές του Γυμνασίου, της Α, Β΄ και Γ΄ Γενικού και Εσπερινού Λυκείου και ΕΠΑΛ, τους μαθητές τωνΣχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας της Ελλάδας και της Κύπρου, καθώς και σχολείων της Ομογένειας.
  • Τους προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές των ιστορικών και των άλλων τμημάτων κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών, των ελληνικών και κυπριακών πανεπιστημίων

Θεματικό πεδίο του διαγωνισμού είναι η Σύγχρονη Ελληνική, Ευρωπαϊκή και Παγκόσμια Ιστορία και ειδικότερα:

  • ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΤΙΚΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ο 20ος αιώνας, ο αιώνας των αντιφάσεων.
  • ΓΙΑ ΤΑ ΦΟΙΤΗΤΙΚΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ: Η Ελλάδα της κρίσης – από το παρελθόν στο παρόν

Τεχνικές Προδιαγραφές

  • Το μαθητικό ή φοιτητικό ντοκιμαντέρ θα έχει θέμα προσδιορισμένο με σαφήνεια και ενταγμένο σε χρονικό πλαίσιο.
  • Θα είναι πρωτότυπη δημιουργία ειδικά για το διαγωνισμό και δεν θα έχει προβληθεί ή παρουσιαστεί όλο ή μέρος του πριν τον διαγωνισμό.
  • Θα έχει διάρκεια 10’ το ανώτερο το μαθητικό και 15’ το φοιτητικό.
  • Θα σταλεί σε μορφή αρχείου avi ή mp4.
  • Στους τίτλους τέλους πρέπει να αναγράφονται όλοι οι συντελεστές, καθώς και οι πηγές από τις οποίες αντλήθηκε το σύνολο του υλικού.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι διοργανωτές του διαγωνισμού δηλώνουν ότι:

  • Θα παράσχουν επιστημονική βοήθεια με ειδική βιβλιογραφία και βασικές πηγές άντλησης κινηματογραφικού υλικού. Η σχετική ανακοίνωση έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του περιοδικού www.neapaideia-glossa.gr και ανανεώνεται συνεχώς.
  • Δε θα παράσχουν τεχνική βοήθεια. Για το μοντάζ μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να χρησιμοποιήσουν πολλά προγράμματα όπως το πρόγραμμα Movie Maker, στο οποίο έχουν δωρεάν πρόσβαση από τη σουίτα Windows Essentials.

Στόχοι

Το ιστορικό ντοκιμαντέρ παρουσιάζει πληροφορίες σχετικά με ένα γεγονός, πρόσωπο, τόπο ή ιδέα από το παρελθόν μέσα από μια παρουσίαση συγκεκριμένου χρόνου. Κατά τη δημιουργία του αξιοποιούνται έγγραφα, εικόνες, φωτογραφίες, πραγματικές σκηνές από το προς μελέτη θέμα και συνεντεύξεις ειδικών.

Στο πλαίσιο της βιωματικότητας, της διαθεματικότητας και της ομαδοσυνεργατικής μάθησης, που προβλέπονται και από το ισχύον Αναλυτικό Πρόγραμμα για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αλλά και της ερευνητικής δημιουργικής τεκμηρίωσης και έκφρασης από τους φοιτητές, η ομαδική δημιουργία ενός ιστορικού ντοκιμαντέρ βοηθά τους μαθητές και τους φοιτητές να προσεγγίσουν κριτικά το ιστορικό γεγονός και την αφήγησή του, εντάσσοντάς το ταυτόχρονα στην ευρύτερη ιστορική περίοδο της Σύγχρονης Ελληνικής, Ευρωπαϊκής και Παγκόσμιας Ιστορίας.

Με την αξιοποίηση κάποιων από τα σημαντικότερα αρχεία οπτικοακουστικού υλικού, από όπου θα αντλήσουν το υλικό της εργασίας τους, οι μαθητές και οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με την έρευνα στα ποικίλα ιστορικά (έντυπα και ηλεκτρονικά) αρχεία, θα κατανοήσουν και θα ερμηνεύσουν το ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο μιας περιόδου, με τις βασικές πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές αλλά και ατομικές-ανθρώπινες παραμέτρους του, καθώς και τις ποικίλες ιδιαιτερότητες των ιστορικών συνθηκών και της συμπεριφοράς των προσώπων.

Κατά τη διάρκεια τελικής φάσης της δημιουργίας, οι μαθητές και οι φοιτητές θα έλθουν σε επαφή με την τέχνη του κινηματογράφου (σενάριο, ντεκουπάζ, πλάνα, μουσική επένδυση, αφήγηση, μοντάζ) και θα προβληματιστούν για τη σχέση της κινηματογραφικής δημιουργίας και της Ιστορίας. Επίσης, θα εκφράσουν δημιουργικά τις καλλιτεχνικές τους τάσεις και θα ανακαλύψουν αντίστοιχα ενδιαφέροντα.

Περισσότερες πληροφορίες στην του Ιονίου Πανεπιστημίου.