Επιστολή έστειλε στην υπουργό παιδείας, η Ένωσης Ελλήνων Φυσικών σχετικά με τις αλλαγές που θα έρθουν από Σεπτέμβριο στα σχολεία.
H επιστολή
Αξιότιμη Υπουργέ, κα Νίκη Κεραμέως,
Ψηφίστηκε πρόσφατα ένας νόμος που η κ. Υπουργός δήλωσε ότι θα αλλάξει ριζικά το δημόσιο σχολείο.
Μια βασική αλλαγή που εξαγγέλθηκε είναι η αυτονομία της σχολικής μονάδος. Εδώ οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι μια σχολική μονάδα είναι δυνητικά αυτόνομη αν διαθέτει οικονομική αυτοτέλεια, πληρότητα σε εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό και την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή.
Το 2021 τα περισσότερα σχολεία δεν έχουν δυνατότητα να εξασφαλίσουν ικανοποιητικό εργασιακό περιβάλλον. Το αυτονόητο, ο καθηγητής να έχει δικό του γραφείο εργασίας, δεν υπάρχει στα περισσότερα σχολεία. Το απόλυτο εργαλείο σήμερα στην Εκπαίδευση, λόγω και των νέων δεδομένων που έχουν διαμορφωθεί με την πανδημία, είναι οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές .Όμως, υπάρχει μεγάλο έλλειμμα σε Η/Υ, ενώ οι περισσότεροι από τους διαθέσιμους πως χρήση θα χαρακτηρίζονταν τεχνολογικά ως … δεινόσαυροι. Σε συνδυασμό και με το εκνευριστικά αργό δίκτυο, τους καθίστανται σχεδόν άχρηστοι.
Ακούσαμε στη Βουλή αλλαγή φιλοσοφίας στο σχολείο, ένα σχολείο που θα εστιάζει πέρα από τη μετάδοση της γνώσης και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων. Τι εννοούμε ως δεξιότητες; Κριτική σκέψη, επίλυση προβλημάτων, ενσυναίσθηση, ομαδική δουλειά.
Όλα αυτά τα στοιχεία μπορεί και πρέπει να καλλιεργηθούν στο κάθε μάθημα διακριτά και σε συνδυασμό, που έχει ενταχθεί στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Η υιοθέτηση της ανακαλυπτικής μάθησης θα ανέπτυσσε όλες αυτές τις δεξιότητες, χωρίς επιπλέον επιβαρύνσεις στο πρόγραμμα. Δεν μπορεί να λέμε τον μαθητή ότι αυτές οι δεξιότητες αφορούν συγκεκριμένες δράσεις στο γυμνάσιο, ενώ στα υπόλοιπα μαθήματα συνεχίζουμε με τον παλιό κλασικό τρόπο διδασκαλίας.
Άρθρα πολλά στο νομοσχέδιο. Δεν είδαμε κάτι που να αντιμετωπίζει τη σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν οι εκπαιδευτικοί. Αναγκάζονται να μένουν στην υπηρεσία ως τα 67 τους. Αλήθεια φταίνε οι ίδιοι που διορίστηκαν σε μεγάλη ηλικία;
Είναι περισσότερο αναγκαίο από ποτέ να θεσπιστεί ότι ο εκπαιδευτικός με 30 χρόνια υπηρεσίας να βγαίνει στην σύνταξη με πλήρεις αποδοχές. Θα ανανεωθεί το προσωπικό και θα έχουν νόημα οι επιμορφώσεις, καθώς θα έχει πολλά χρόνια υπηρεσίας ο εκπαιδευτικός για να εφαρμόσει τις όποιες καινοτομίες και να προσφέρει στην εξέλιξη του εκπαιδευτικού συστήματος.
Το σχολείο πρέπει να γίνει χώρος μάθησης στον οποίο οι εκπαιδευόμενοι θα νοιώθουν ότι αποτελούν ζωτικό και αναπόσπαστο τμήμα του. Αυτό σημαίνει ότι θα διδάσκονται ύλη ανάλογη της ηλικίας και των ενδιαφερόντων τους. Δεν μπορεί να ζητείται από τον μαθητή να μελετά ενότητες που διδάσκονται στο πανεπιστήμιο, προκειμένου να δικαιολογηθούν οι αυξημένες ώρες διδασκαλίας κάποιων μαθημάτων. Η οριζόντια λογική στην Γ’ Λυκείου Προσανατολισμού, αρχικά 7ωρα και τώρα 6ωρα, δεν έχει κανένα επιστημονικό έρεισμα. Για να γεμίσουν αυτές οι ώρες σε ορισμένα μαθήματα επιστρατεύτηκαν ενότητες που διδάσκονται μέχρι και το τρίτο πανεπιστημιακό έτος (!), φυσικά σε άλλο επίπεδο. Η πρακτική αυτή σε τίποτα δεν καθιστά δεν καλύτερη την παρεχόμενη εκπαίδευση (η παιδεία έχει ξεχαστεί…), κι απλώς πρόκειται για ανορθολογική κατανομή των ωρών, που πιθανώς να εξυπηρετεί σκοπιμότητες.
Ο μαθητής και η μαθήτρια πρέπει να διδάσκονται την ύλη που μπορούν να αφομοιώσουν. Η μεταφορά ενοτήτων γνώσεων από την τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπου πραγματικά ανήκουν, στη δευτεροβάθμια, αφενός τους αναγκάζουν σε μηχανιστική αντιμετώπιση εκμάθησης τεχνικών παπαγαλίας, αφετέρου η ίδια η παιδεία εξαφανίζεται.
Τόσες αποτυχίες σε διεθνείς διαγωνισμούς, σε όλα σχεδόν τα επιστημονικά αντικείμενα, δεν προβληματίζουν το υπουργείο;
Τα ποσοστά αποτυχίας των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις (σε ποσοστά τραγικά κάτω από τη βάση σε όλα τα μαθήματα, παρά τις προσπάθειες για «στρωτά» θέματα) θα έπρεπε να έχουν σημάνει συναγερμό στο ΙΕΠ για επιβεβλημένες αλλαγές, τόσο στην ποιότητα όσο και στην ποσότητα της εξεταζόμενης ύλης. Δεν πρέπει να ενισχυθεί η διδασκαλία τους;
Ας στρέψουμε τις προσπάθειές μας προς τους μαθητές και πουθενά αλλού. Η Μέση Εκπαίδευση πρέπει να αντιμετωπίζεται ως χώρος κάλυψης των αναγκών των μαθητών και τίποτα περισσότερο.
Για το Δ.Σ. της Ε.Ε.Φ.
Η Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ