Νίκος Φίλης: «Ξηλώνεται με μια κίνηση το μεταπολιτευτικό, δημοκρατικό, συνταγματικό κεκτημένο. Επιστροφή στην πολιτική Αρβανιτόπουλου – Σαμαρά και τρόικας»

Ο Νίκος Φίλης μίλησε στην Ολομέλεια, ως εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ στο σχέδιο νόμου της κυβέρνησης για την ιδιωτική εκπαίδευση:

Για ποιο λόγο η κυβέρνηση αποφάσισε να φέρει το νομοσχέδιο για την ιδιωτική εκπαίδευση εσπευσμένα, έξω τον προγραμματισμό που είχε ανακοινώσει και έξω από τις πιεστικές ανάγκες της επικαιρότητας, που απαιτεί σοβαρή ενασχόληση με ένα πράγμα, το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων τον Σεπτέμβριο;

Γιατί εξοφλεί προεκλογικά γραμμάτια! Είναι γραμμένα στη Διαύγεια τα ποσά που έχουν δώσει ιδιοκτήτες ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων στον προεκλογικό αγώνα της Νέας Δημοκρατίας. Και τώρα -να η αντιπαροχή!

Με μια κίνηση η σημερινή ΝΔ μετακινείται στον ακραίο νεοφιλελευθερισμό και στο χώρο της εκπαίδευσης. Ξηλώνει το μεταπολιτευτικό, δημοκρατικό, συνταγματικό κεκτημένο όπως κατοχυρώνεται στο άρθρο 16 του Συντάγματος, που ήταν έμπνευση -και γραφή- του Ευάγγελου Παπανούτσου. Ταυτόχρονα ξηλώνει τη νομοθεσία Ράλλη, επί κυβέρνησης Καραμανλή· τη νομοθεσία Ευθυμίου – Γκεσούλη, επί κυβέρνησης Σημίτη. Ακόμα και τη νομοθεσία Γιαννάκου. Και φυσικά, τους νόμους του ΣΥΡΙΖΑ για την εκπαίδευση. Θλιβερό να βλέπει κανείς ως κατάληξη αυτής της ιστορικής εξέλιξης, μια υπουργό μεσίτρια των συμφερόντων των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων.

Και τι επαναφέρει στη θέση εκείνων που ξηλώνει; Τη νομοθεσία που ψηφίστηκε κατ’ υπόδειξη της τρόικας από την κυβέρνηση Σαμαρά, με υπουργό τον Αρβανιτόπουλο. Μια νομοθεσία μνημονιακή, διαλυτική, εργοδοτική, που κυρίως ικανοποιούσε τα βασικά αιτήματα των ιδιοκτητών των σχολείων.

Κατοχυρώνει σήμερα τις αναιτιολόγητες απολύσεις εκπαιδευτικών, ακόμα και στο μέσο της χρονιάς. Σε ποιες περιπτώσεις άραγε; Μήπως όταν δεν «συμμορφώνονται προς τας υποδείξεις» για καλύτερο βαθμό; Έχουν υπάρξει ουκ ολίγες καταγγελίες παλιότερα για τέτοια ζητήματα! Κατοχυρώνει επίσης το μειωμένο ωράριο και τις μειωμένες αποδοχές!

Ουσιαστικά υποβαθμίζει τον εκπαιδευτικό και το ρόλο του. Και ταυτόχρονα υποβαθμίζει το ίδιο το ιδιωτικό σχολείο. Γιατί με δασκάλους και καθηγητές χωρίς επαγγελματική ασφάλεια και αξιοπρέπεια σχολείο δεν υπάρχει. Με τον εκπαιδευτικό καταδιωκόμενο και φοβισμένο απέναντι στις εντολές του σχολάρχη, μάθημα δεν γίνεται. Το γνωρίζουμε αυτό στη διαδρομή δεκαετιών, όταν με αγώνες κατακτήθηκε ένα καλύτερο σχολείο στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.

Κι αυτά δυστυχώς δεν αφορούν μόνο τους μαθητές των ιδιωτικών σχολείων. Ο βαθμός του απολυτηρίου παίζει ρόλο στην επιτυχία στις πανελλήνιες εξετάσεις. Όταν η κρατική εποπτεία εξανεμίζεται, όταν η ασφάλεια του ιδιωτικού καθηγητή καταρρακώνεται, τότε υπεισέρχεται ένα στοιχείο αθέμιτου ανταγωνισμού, που πλήττει τους μαθητές πρωτίστως των δημοσίων σχολείων.

Η κυβέρνηση νομοθετεί πρόχειρα. Χωρίς να λαμβάνει υπόψη τη διαβούλευση. Διπλασιάζοντας την τελευταία στιγμή τα άρθρα που φέρνει προς ψήφιση.

Παρέλαβε από τον ΣΥΡΙΖΑ ένα σημαντικό έργο στην εκπαίδευση. Φέραμε τη Δημοκρατία στο σχολείο. Ακυρώσαμε διαθεσιμότητα και απολύσεις με την υπογραφή του τότε υπουργού διοικητικής -κατ’ όνομα- «ανασυγκρότησης», Κυριάκου Μητσοτάκη.

Δώσαμε μάχη για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης σε συνθήκες μνημονιακών καταναγκασμών. Προβλέψαμε και ψηφίσαμε τα κονδύλια για να γίνουν πρώτη φορά μετά από 10 ολόκληρα χρόνια προσλήψεις 15.000 μονίμων εκπαιδευτικών, το ένα τρίτο στην Ειδική Αγωγή. Η ΝΔ το μόνο που έκανε ένα χρόνο τώρα είναι να τις καθυστερεί για να τις παρουσιάσει ως δικές της. Θαρρείς και δεν ξέρουν οι εκπαιδευτικοί!

Αυτή την πορεία επιχειρεί η κυβέρνηση να αναστρέψει και να ακυρώσει. Θέλει τα σχολεία των voucher, δημοσίων και ιδιωτικών. Δεν θα της περάσει. Οι εκπαιδευτικοί θα ακυρώσουν στους δρόμους τα σχέδιά της και η επόμενη κυβέρνηση θα τα καταργήσει. Ο αγώνας που δίνουμε είναι για ένα αναβαθμισμένο, δημοκρατικό, δημόσιο σχολείο, ένα σχολείο για όλους τους Έλληνες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025