Ο τίτλος «νομοσχέδιο για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης», όπως το αποκάλεσε η εμπνεύστριά του είναι ψευδώνυμος, τόνισε από το βήμα της Βουλής ο Νίκος Φίλης, προσθέτονταςπως στην πραγματικότητα αυτό που επιδιώκει είναι να δημιουργήσει ένα σχολείο «φθηνό για το κράτος, ακριβό για την οικογένεια, τιμωρητικό για τους εκπαιδευτικούς, ανταγωνιστικό για τους μαθητές». Αυτό τόνισε ο εισηγητής της μείζονος αντιπολίτευσης Νίκος Φίλης στην πρώτη σχετική συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων που συζητά το νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση.
Το μοντέλο αυτό τύπου Θάτσερ, συνέχισε ο Ν. Φίλης, έχει χρεοκοπήσει σε άλλες χώρες και η υπουργός Παιδείας το φέρνει με το πολυνομοσχέδιό, προκαλώντας «ανακατωσούρα» όπως συνηθίζει, και μάλιστα εν μέσω πανδημίας και ερήμην των εκπαιδευτικών. Χαρακτήρισε τις κινητοποιήσεις των δασκάλων και καθηγητών ως μια «αντίσταση, μια κριτική αντίδραση σε αυτά που απεργάζεται το υπουργείο Παιδείας». Κάτι που φάνηκε και στη διαβούλευση, όπου η συντριπτική πλειοψηφία όσων το σχολίασαν, πάνω από 5.000 άτομα ήταν εναντίον. Για αυτό και προέβη σε ελιγμούς, αποσύροντας διατάξεις που κρατάει για αργότερα.
Ο Ν. Φίλης επέμεινε στην αρνητική αναστολή λειτουργίας των ολοήμερων δημοτικών σχολείων. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε νομοθετήσει την επέκταση του ολοήμερου σε όλη την Ελλάδα. Σχολείο ισότητας και δημοκρατίας, που έχει κατοχυρωθεί με προεδρικό διάταγμα. Η αναστολή λειτουργίας του ολοήμερου με μια… τηλεοπτική ανακοίνωση της υπουργού, εφόσον δεν υπάρχει νομοθέτηση, είναι παράνομη. Πέραν αυτού όμως, θέτει ουσιαστικό πρόβλημα στις οικογένειες και τους μαθητές. Ζητήσαμε απαντήσεις, λάβαμε μισόλογα. Όπως επίσης ο ΣΥΡΙΖΑ είχα κατοχυρώσει την υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή. Κόντρα τότε στις αντιδράσεις ΝΔ και ορισμένων από τους δημάρχους της. Είναι έργα του ΣΥΡΙΖΑ αυτά, έργα στήριξης των πιο φτωχών κοινωνικών στρωμάτων, και είμαστε περήφανοι για τη θεσμοθέτησή τους.
Διαβάσαμε χτες τον Τύπο, συνέχισε ο Ν. Φίλης, ότι η κα Κεραμέως δεν ήθελε να κλείσουν τα σχολεία και υποχρεώθηκε σε υποχώρηση μόνο μετά από παρέμβαση του πρωθυπουργού. Αυτά που λέει ότι «ακούμε τους ειδικούς», είναι για το «πόπολο»! Και θυμίζω, ο ΣΥΡΙΖΑ στάθηκε από την πρώτη στιγμή θετικός στο κλείσιμο, ως υγειονομικό μέτρο.
Συνοπτικά, ο Νίκος Φίλης αναφέρθηκε στις ακόλουθες πτυχές του νομοσχεδίου:
Αρνητική εξέλιξη τα αγγλικά στα νηπιαγωγεία. Όλοι οι παιδαγωγοί εξηγούν ότι δεν πρέπει τα παιδιά στο νηπιαγωγείο να μαθαίνουν άλλη από τη μητρική γλώσσα. Το ίδιο διατύπωσαν με ομόφωνη γνώμη τους τους οι πρόεδροι όλων των παιδαγωγικών τμημάτων της χώρας. Οι καθ’ ύλην ειδικοί. Τι συμβαίνει; Δεν θέλει τώρα να ακούει τους ειδικούς η κα Καραμέως, όπως επαναλαμβάνει μονότονα σε κάθε πέντε φράσεις της; Χρειάζεται μάλλον να θυμίσω, ότι όταν θεσμοθέτησα ως υπουργός τα αγγλικά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση από την πρώτη τάξη, η κα Γιαννάκου είχε ταχθεί ενάντια με το ίδιο επιχείρημα -όχι γλώσσα άλλη πλην μητρικής τόσο νωρίς. Βέβαια τότε οι ειδικοί είχαν εισηγηθεί ότι στην ηλικία των 6 ετών αυτό είναι αποδεκτό και προχώρησα.
Αντίθετα, η ΝΔ κατήργησε τη δεύτερη γλώσσα στα νηπιαγωγεία της μειονότητας στη Θράκη. Μέτρο θετικό που δυστυχώς έπεσε θύμα του εθνικιστικού παροξυσμού της ΝΔ. Το είχε κι αυτό θεσμοθετήσει ο ΣΥΡΙΖΑ. Βάλαμε ένα βοηθό πλάι στο νηπιαγωγό, που να ξέρει την τουρκική, για να μπορέσουμε να κερδίσουμε στην ουσία τα παιδιά της μειονότητας, που δεν καταλάβαιναν λέξη ελληνικά. Και όχι να τα απομονώνουμε, σπρώχνοντάς τα στις αγκάλες των ακραίων της μειονότητας. Αυτό κατήργησε η ΝΔ.
Εξέφρασε επίσης την πλήρη αντίθεση του με την θεσμοθέτηση της Τράπεζας Θεμάτων, που τη μία και μοναδική φορά που εφαρμόστηκε οδήγησε σε 25% αποτυχία και υποχρέωσε την κυβέρνηση Σαμαρά τότε να προσθέσει εξεταστική.
Για τα λατινικά vs κοινωνιολογία: Αναγκαία ασφαλώς τα λατινικά, είπε ο Ν. Φίλης, για ορισμένα τμήματα της φιλοσοφικής, όπως το Ιστορικό – Αρχαιολογικό. Η κοινωνιολογία όμωςπροσφέρει στα παιδιά μια ευρύτερη κατανόηση της κοινωνίας. Θυμάμαι τον κ. Άδωνι Γεωργιάδη που με άλλους ακραίους φώναζε ότι η κοινωνιολογία είναι… αριστερή επιστήμη. Μπούρδες! Δεν υπάρχουν αριστερές επιστήμες! Λες και η ανάγκη διαμόρφωσης ενός ελεύθερου πολίτη, όπως ορίζει το Σύνταγμα, δεν περνάει μέσα και από τέτοιες, ευρύτερου ορίζοντα, επιστήμες.