ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ
Γιάννη Αμανατίδη
« Έχετε ανοίξει το κουτί της Πανδώρας στο χώρο της εκπαίδευσης. Δεν υπάρχει ελπίδα όσο εφαρμόζεται αυτή η πολιτική »
Παρέμβαση στη συνεδρίαση της 07/03/2013 της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Συνέχιση της ενημέρωσης από τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο, σχετικά με την επικείμενη πρόταση έκδοσης π.δ. αναφορικά με την «Αναδιάρθρωση των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης – Σχέδιο ΑΘΗΝΑ»», έκανε ο βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ, Γιάννης Αμανατίδης. Παρατίθεται το πλήρες κείμενο της ομιλίας:
«Κύριοι Υπουργοί, υπάρχει πρόβλημά. Αν αυτό που λέτε στο «Σχέδιο-ΑΘΗΝΑ», ότι δεν επιβάλλεται από το Μνημόνιο, άλλα επιβάλλεται από τις στρεβλώσεις και τις παθογένειες δεκαετιών και ότι οι αλλαγές στα Πανεπιστήμια και στα Τ.Ε.Ι. δεν προέκυψαν λόγω κρίσης και ότι θεραπεύετε πολλά χρόνια προβλήματα, αλλά ταυτόχρονα, εγγυάται το Σχέδιο την αναπτυξιακή πορεία της χώρας στον ευρωπαϊκό χώρο, τότε φαίνεται ότι η πλειοψηφία των Βουλευτών δεν το εγκρίνει. Ακόμη και οι Βουλευτές που είπαν ότι συμφωνούν με το «Σχέδιο- ΑΘΗΝΑ», είχαν να πουν και τα «αλλά». Μάλιστα, αυτοί που συμφωνούσαν έβαλαν και τα περισσότερα «αλλά».
Που βρίσκεται η αλήθεια; Είναι γεγονός ότι στρεβλώσεις υπήρξαν στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Όμως, θεωρώ ότι το «Σχέδιο- ΑΘΗΝΑ» έρχεται να εξυπηρετήσει 2 κατευθύνσεις: Η εκπαιδευτική πολιτική, κύριοι συνάδελφοι, δεν είναι ξεκομμένη. Η εκπαιδευτική πολιτική καθορίζεται εδώ και χρόνια και έχει μια συνέχεια. Πιστεύω, λοιπόν, ότι το «Σχέδιο ΑΘΗΝΑ» και η εισήγηση του, εναρμονίζεται με τις κατευθυντήριες γραμμές του ΟΟΣΑ, που περιλαμβάνονται στη μελέτη «Strong Performers and Successful Performer in Education», που έχει κριτήρια τη συγχώνευση, το κλείσιμο τμημάτων με χαμηλούς δείκτες εγγραφών και αποφοίτων, μείωση του αριθμού των εισακτέων για διαφοροποίηση των όρων εισαγωγής σε Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι., αλλά και αλλαγή της λειτουργίας των Τ.Ε.Ι. σε Κέντρα Δια Βίου Μάθησης και Κατάρτισης με τοπικά και περιφερειακά χαρακτηριστικά και χρηματοδότηση των ιδρυμάτων μέσω κριτηρίων αποτελεσματικότητας.
Επίσης, συνάδει απόλυτα με το αναπτυξιακό μοντέλο Διακομιστικών Κέντρων Τουρισμός- Λιανεμπόριο, που σημαίνει κυρίως, ζήτηση μεσαίου επίπεδου επαγγελμάτων και μείωση των πανεπιστημιακών αποφοίτων. Έτσι, το ιδεολόγημα της αριστείας αφορά ένα πολύ μικρό αριθμό αποφοίτων εκ των πραγμάτων. Αυτή η κατεύθυνση υπηρετεί ακριβώς, την πολιτική του Μνημονίου. Όταν το Μνημόνιο 3 και μάλιστα το επικαιροποιημένο Μεσοπρόθεσμο προβλέπει ακόμη περισσότερες περικοπές της τάξης των 40 εκατομμυρίων Ευρώ, από που νομίζατε κυρίες και κύριοι της συγκυβέρνησης ότι θα γίνουν περικοπές; Από τον αέρα; Από τα Πανεπιστήμια θα γίνουν. Δεν μπορώ να καταλάβω τους συναδέλφους από τη Ν.Δ. και το ΠΑ.ΣΟ.Κ. και όσους ψήφισαν το Μνημόνιο, το πώς έρχονται να πουν και να ζητούν διάφορα, αφού ψήφισαν τις περικοπές. Τι ζητάτε, δηλαδή;
Πιστεύω ότι τα κριτήρια, τα οποία βάζετε, κύριοι Υπουργοί, όπως η βάση του 10 και το εκπαιδευτικό προσωπικό δεν είναι εγγενή κριτήρια. Δηλαδή, χρησιμοποιούνται, έχουν μέσα τους μια μεθοδολογική αυθαιρεσία, που έχει μια πολιτική σκοπιμότητα. Δεν είναι εγγενή κριτήρια, αλλά προκύπτουν από την εφαρμογή των πολιτικών που εφαρμόσατε τόσα χρόνια οι κυβερνώντες. Και δεν είναι διακομματική η ευθύνη. Η ευθύνη είναι δικομματική, του δικομματισμού που κυβερνούσε όλα αυτά τα χρόνια. Η χρεοκοπία δηλαδή του συστήματος της εισαγωγής στα Α.Ε.Ι., η φυσιογνωμία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης απενοχοποιείται, λέγοντας και βάζοντας κριτήριο την βάση του 10. Όπως και το εκπαιδευτικό προσωπικό, που είναι λίγο στα Τ.Ε.Ι. ή στα Πανεπιστήμια και μάλιστα το 70% περίπου είναι έκτακτο, δεν οφείλεται ούτε στους εκπαιδευτικούς, ούτε στους φοιτητές. Οφείλεται σε μια πολιτική, που δεν διόριζε, που δεν έδινε χρήματα για την Παιδεία, γιατί τη θεωρεί αντιπαραγωγική. Και θα σας παραθέσω ένα στοιχείο. Γιατί δεν εφαρμόζετε, αυτό που η Έκθεση της 19ης Ιουλίου 2012 σχετικά με την «Εκπαίδευση, την Κατάρτιση και την Στρατηγική- Ευρώπη 2020» προτείνει στα μέλη; Δηλαδή, να αφαιρεθούν οι επενδύσεις για την εκπαίδευση και την κατάρτιση από τον υπολογισμό του εθνικού ελλείμματος στο πλαίσιο του δημοσιονομικού συμφώνου, καθώς θεωρούνται βασικοί παράγοντες προώθησης μιας υγιούς ανάκαμψης, σύμφωνα με τους στόχους της Ε.Ε.
Επίσης κύριοι Υπουργοί, κύριοι συνάδελφοι, χρησιμοποιείτε ως επιχείρημα για να καταργηθούν τμήματα την φοιτητική διαρροή. Έχει εξετάσει κανείς γιατί υπάρχει αυτή η διαρροή; Δεν οφείλεται στο ότι δεν υπάρχει εκπαιδευτικό προσωπικό; Δεν οφείλεται στο ότι δεν υπάρχουν κτίρια, υποδομές, εργαστήρια, λέσχες, φοιτητικές εστίες; Δεν οφείλεται στην κρίση; Επειδή έχουν δρομολογηθεί αυτά, σημαίνει ότι εμείς το χρησιμοποιούμε ως κριτήριο για να κλείσουμε το συγκεκριμένο τμήμα;
Η Παιδεία χρειάζεται ενίσχυση. Η «ΑΘΗΝΑ», η παιδεία μας αυτή τη στιγμή, κραυγάζει «βοήθεια». Κύριε Υπουργέ, ανοίξατε το κουτί της Πανδώρας και έχετε βγάλει όλα τα άσχημα πράγματα από μέσα. Πιστεύω ότι την τελευταία στιγμή -και εμείς εκεί θα δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις- δεν θα κλείσουν μέσα την ελπίδα. Εμείς ως ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ θα δώσουμε ό,τι καλύτερο έχουμε, μαζί με την ακαδημαϊκή κοινότητα και τους γονείς, έτσι ώστε να ξανακλείσουμε όλα τα άσχημα μέσα στο κουτί, να ενισχύσουμε την Ανώτατη Παιδεία για να διατηρήσουμε ζωντανή την ελπίδα. Δεν υπάρχει ελπίδα όσο εφαρμόζεται αυτή η πολιτική.
Και το «αλλά» το δικό μου είναι το εξής: Ακούστε αυτά που λένε οι Σύγκλητοι, τα Πανεπιστήμια και τα Τ.Ε.Ι. και κάντε μια σύνθεση. Μιλήστε με την ακαδημαϊκή κοινότητα. Για τα Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης δείτε το σχεδιασμό που μιλάει για δικές του εσωτερικές συγχωνεύσεις.
Και υπάρχει ένα κοινωνικό κριτήριο μόνο που θα βάλω. Και δεν θα το βάλω τοπικά και θα καταλάβετε το γιατί. Υπάρχουν τμήματα όπου δεν ισχύει η αρχή της μεταβατικότητας ενώ οι φοιτητές μετακινούνται σε διαφορετικές περιφέρειες. Το Τμήμα Διακοσμητικής Σερρών μεταφέρεται στην Αθήνα και το Τμήμα Ιχθυοκαλλιέργειας μετακινείται από τα Μουδανιά στο Μεσολόγγι και μάλιστα οι φοιτητές του τμήματος έχουν ξεκινήσει ήδη απεργία πείνας. Βάλτε τουλάχιστον, εάν δεν τα διατηρήσετε ως έχουν, την αρχή της μεταβατικότητας να ισχύσει και σε αυτά τα τμήματα. Νομίζω, ότι η λύση είναι η συνολική ανατροπή της μνημονιακής πολιτικής που εξαρθρώνει και δεν αναδιαρθρώνει την ανωτάτη εκπαίδευση._»
Στην Ελλάδα των ληγμένων τροφίμων που πρέπει να καταναλώσουμε, των ενεχυροδανειστηρίων, των μισθωτών και των συνταξιούχων που ο μισθός τους και η σύνταξή τους δεν φτάνει για το πρώτο πενθήμερο, των αστέγων, των παιδιών που λιποθυμούν, η Κυβέρνηση αυτή δεν πρέπει να έχει κανένα μέλλον. Οι εργαζόμενοι και ο λαός μας με τους αγώνες τους δεν θα επιτρέψουν τη συνέχιση αυτής της πολιτικής.
Κύριοι της Κυβέρνησης και της Συγκυβέρνησης, όσο πιο γρήγορα φύγετε, τόσο πιο λίγες θα είναι και οι καταστροφικές συνέπειες για τη χώρα μας. Σε αυτό θα συμβάλουμε σαν ΣΥΡΙΖΑ-Ενωτικό Κοινωνικό Μέτωπο με όλες μας τις δυνάμεις και μέσα και έξω από τη Βουλή.
Στην Ελλάδα των ληγμένων τροφίμων που πρέπει να καταναλώσουμε, των ενεχυροδανειστηρίων, των μισθωτών και των συνταξιούχων που ο μισθός τους και η σύνταξή τους δεν φτάνει για το πρώτο πενθήμερο, των αστέγων, των παιδιών που λιποθυμούν, η Κυβέρνηση αυτή δεν πρέπει να έχει κανένα μέλλον. Οι εργαζόμενοι και ο λαός μας με τους αγώνες τους δεν θα επιτρέψουν τη συνέχιση αυτής της πολιτικής.
Κύριοι της Κυβέρνησης και της Συγκυβέρνησης, όσο πιο γρήγορα φύγετε, τόσο πιο λίγες θα είναι και οι καταστροφικές συνέπειες για τη χώρα μας. Σε αυτό θα συμβάλουμε σαν ΣΥΡΙΖΑ-Ενωτικό Κοινωνικό Μέτωπο με όλες μας τις δυνάμεις και μέσα και έξω από τη Βουλή.
Το γραφείο τύπου
του Βουλευτή Α΄ Θεσσαλονίκης ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ
Γιάννη Αμανατίδη