Εν μια νυκτί, εκπαιδευτικοί και βουλευτές είδαν ένα «νέο» νομοσχέδιο από αυτό που είχε δημοσιοποιηθεί πριν από δύο μήνες στη διαβούλευση, με την πολιτική ηγεσία –όπως σημειώνει σήμερα ο Ελεύθερος Τύπος- να καταργεί όχι μόνο την αξιολόγηση εκπαιδευτικών αλλά χωρίς προειδοποίηση και μια σειρά διαδικασιών που εξασφάλιζαν τη διαφάνεια.
Αναλυτικά ό σα γράφει η εφημερίδα:
«Τέλος στη μαγνητοφώνηση των συνεντεύξεων για την επιλογή στελεχών όπως οι διευθυντές σχολείων αποφάσισε το υπουργείο Παιδείας, σβήνοντας από το νομοσχέδιο μια διαδικασία που αποτελούσε μια δικλείδα ασφαλείας για τον υποψήφιο.
Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας πριμοδοτεί στο 1/3 των συνολικών μορίων τη συνέντευξη, εις βάρος των τυπικών του προσόντων (μεταπτυχιακά, προϋπηρεσία) με δυνατότητα να αποκλειστεί ο υποψήφιος ασχέτως όλων των άλλων κριτηρίων αν το συμβούλιο επιλογής της συνέντευξης κρίνει ομόφωνα ότι είναι ακατάλληλος.
Αλλαγή ρότας…
Υπενθυμίζεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ στο παρελθόν είχε «αφορίσει» ως «αμαρτωλή» τη διαδικασία της συνέντευξης.
Ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Τάσος Κουράκης την είχε εξορίσει από τις διαδικασίες επιλογής διευθυντών σχολείων το 2015, ενώ ο τέως υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης ναι μεν την είχε επαναφέρει το 2016 για την επιλογή διευθυντών εκπαίδευσης, είχε όμως προβλέψει τη μαγνητοσκόπηση της διαδικασίας.
Ο Κώστας Γαβρόγλου δημοσιοποίησε δύο προσχέδια του εν λόγω νομοσχεδίου στις 15 Μαρτίου και στις 24 Απριλίου, όπου στο άρθρο για την κρίση στελεχών, η συνέντευξη λάμβανε μοριοδότηση 10 μόρια και η εν λόγω παράγραφος όριζε: «Η συνέντευξη ενώπιον του συμβουλίου επιλογής μαγνητοφωνείται για να διασφαλίζεται η διαφάνεια».
Το βράδυ της περασμένης Παρασκευής, το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή με τη μορφή του επείγοντος έφερε σημαντικές αλλαγές από την προηγούμενη εκδοχή του. Ειδικότερα, η μοριοδότηση της συνέντευξης αυξήθηκε στα 14 μόρια, λαμβάνοντας πλέον το 1/3 του ανώτατου αριθμού συνολικών μορίων που μπορεί να λάβει κάποιος υποψήφιος, ενώ η πρόταση που αναφέρει ότι η συνέντευξη μαγνητοφωνείται έχει σβηστεί. Στον αντίποδα, η παράγραφος κάνει λόγο για πρακτικό που θα συντάξει το συμβούλιο επιλογής.
Οι εκπαιδευτικοί κάνουν λόγο για εμπαιγμό, σημειώνοντας ότι δεν είχαν ειδοποιηθεί για τις αλλαγές, ενώ καταγγέλλουν τις πρακτικές του υπουργείου, το οποίο με fast track διαδικασίες προωθεί τόσο σημαντικές αλλαγές.
Σημεία τριβής
Ενα νομοσχέδιο μαμούθ κατέθεσε το υπουργείο Παιδείας το οποίο περιλαμβάνει από διατάξεις για τις δομές εκπαίδευσης και την αξιολόγηση των στελεχών μέχρι εκτενέστατα άρθρα που αλλάζουν τη δομή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και την Αρχή Διασφάλισης για την Ποιότητα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Μεταξύ άλλων, τα σημεία που έχουν προκαλέσει αντιδράσεις:
Κατάργηση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στα σχολεία: οι εκπαιδευτικοί θα είναι οι μόνοι που θα αξιολογούν χωρίς να αξιολογούνται. Το νομοσχέδιο ορίζει αυτοαξιολόγηση σχολείου και αξιολόγηση όλων των στελεχών εκπαίδευσης, που καταγράφονται στους 20.000, σε ένα μοντέλο αξιολόγησης όπου ο αξιολογητής είναι αξιολογούμενος. Εκτός από τους εκπαιδευτικούς. Δηλαδή οι διευθυντές σχολείων θα αξιολογούνται από τους υφισταμένους τους οι οποίοι είναι οι εκπαιδευτικοί, αλλά αυτοί δεν υπάγονται σε κανένα πλαίσιο αξιολόγησης.
«Κόφτης» στις θητείες των στελεχών εκπαίδευσης: Το νομοσχέδιο φέρνει «κόφτη» στη δυνατότητα διεκδίκησης θέσης ευθύνης στα στελέχη εκπαίδευσης που έχουν δύο συναπτές θητείες σε μια θέση. Εξαίρεση αποτελούν μόνο οι διευθυντές σχολείων, οι οποίοι δεν έχουν δικαίωμα να δηλώσουν υποψηφιότητα στο ίδιο σχολείο, αλλά σε άλλο. Οι επικριτές αυτής της διάταξης σημειώνουν ότι πρακτικά αποκλείονται όλα τα εν ενεργεία στελέχη εκπαίδευσης τα οποία «φωτογραφίζονται» στη διάταξη, καθώς το νομοσχέδιο κάνει λόγο για αναδρομικότητα.
Τι ακριβώς γίνεται με τη Διαύγεια και το Υπουργείο Παιδείας; Μετά τις καταγγελίες για απόκρυψη των ονομάτων στις αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε Διευθύνσεις (δημοσίευμα «Ε.Τ.», 2 Ιουνίου), μία παράγραφος στο νομοσχέδιο προκαλεί νέα ερωτήματα. Ειδικότερα, το άρθρο με τίτλο για «θέματα ΑΕΙ» καταργεί τη δημοσιοποίηση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως αποσπάσεων εκπαιδευτικών.
Μάλιστα, στην αιτιολογική έκθεση το υπουργείο Παιδείας δεν δίνει καμία εξήγηση για την απόφαση να μη δημοσιοποιούνται συγκεκριμένες αποσπάσεις εκπαιδευτικών, ούτε γιατί γίνεται αυτή η διάκριση ανάλογα το φορέα απόσπασης.
«Πυρά» από αντιπολίτευση
Για ευτελισμό της κοινοβουλευτικής διαδικασίας κάνει λόγο η τομεάρχης της Νέας Δημοκρατίας Νίκη Κεραμέως καταγγέλλοντας το υπουργείο Παιδείας για άλωση της διοίκησης και υποβάθμιση της ειδικής αγωγής. Ο τομεάρχης Παιδείας του Ποταμιού Γιώργος Μαυρωτάς και το ΚΙΝΑΛ σε ανακοινώσεις του ψέγουν τη διαδικασία του επείγοντος, με τον πρώτο να προειδοποιεί ακόμα και για αποχή από την κοινοβουλευτική διαδικασία».