Ολοκληρώθηκε την Πέμπτη, 11 Φεβρουαρίου, η συζήτηση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής με τα Προεδρεία των Πρυτάνεων Πανεπιστημίων, Προέδρων ΤΕΙ και του αντίστοιχου οργάνου των Ερευνητικών Κέντρων, ΠΟΣΔΕΠ, ΟΣΕΠ-ΤΕΙ, Ένωση Ελλήνων Ερευνητών, στο πλαίσιο του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία.
Στη χθεσινή (11 Φεβρουαρίου) συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων παρευρέθησαν φορείς και εκπρόσωποι από το χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και των Ερευνητικών Κέντρων. Πιο συγκεκριμένα, στη συνεδρίαση συμμετείχαν εκπρόσωποι της ΠΟΣΔΕΠ, της ΟΣΕΠ-ΤΕΙ, της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών, το Προεδρείο της Συνόδου των Πρυτάνεων, το Προεδρείο των Προέδρων των ΤΕΙ καθώς και Πρόεδροι Ερευνητικών Κέντρων.
Εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείαςτη συνεδρίαση παρακολούθησε η Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου, καθώς και ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας Γιάννης Παντής.
Στη διάρκεια της συνεδρίασης τέθηκε πληθώρα θεμάτων από τους εκπροσώπους της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και των Ερευνητικών Κέντρων. Πιο αναλυτικά, αναφέρθηκε η αναγκαίοτητα ύπαρξης ενός Ενιαίου Χώρου Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Έρευνας, ούτως ώστε να καταστεί εφικτή η διακτίνωση της γνώσης σε όλα τα πεδία παραγωγής και διάδοσής της. Σημειώθηκε, επίσης, η ανάγκη παύσης της «αιμορραγίας» του επιστημονικού προσωπικού της χώρας μέσω της φυγής των νέων επιστημόνων προς το εξωτερικό, η οποία θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσω της επένδυσης στην έρευνα και της πρόσληψης νέων επιστημόνων στο χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Η Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, Σία Αναγνωστοπούλου, ενημέρωσε τους βουλευτές και τους φορείς ότι το Υπουργείο θα προχωρήσει άμεσα σε προσλήψεις νέων επιστημόνων και ότι θα δόθουν υποτροφίες για έρευνα, ούτως ώστε να περιοριστεί το φαινόμενο του braindrain.
Η ανάγκη χρηματοδότησης απασχόλησε όλους τους φορείς και συζητήθηκε ευρύτατα μεταξύ φορέων και βουλευτών όλων των κομμάτων. Τα Προεδρεία της Συνόδου των Πρυτάνεων, της Συνόδου των Προέδρων των ΤΕΙ και της Συνόδου των Προέδρων των Ερευνητικών Κέντρων, καθώς και οι εκπρόσωποι της ΠΟΣΔΕΠ, της ΟΣΕΠ-ΤΕΙ, και της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών, εξέθεσαν αναλυτικότατα τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν και εξήγησαν τους λόγους για τους οποίους είναι αναγκαία για την εύρυθμη και ουσιαστική εκπαιδευτική λειτουργία η επαρκής χρηματοδότησή τους.
Επιπροσθέτως, στη σημερινή συνεδρίαση συζητήθηκε το θέμα των διδάκτρων στα μεταπτυχιακά των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, η ελεύθερη είσοδος στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, οι μετεγγραφές των φοιτητών, η ανάγκη αναθεώρησης του χάρτη των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ στην Ελλάδα, καθώς και η αποδοτικότητα ή μη του νόμου 4009/2011, γνωστού και ως «νόμου Διαμαντοπούλου» για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Τέλος, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου, Γιάννης Παντής, ανέφερε πώς η ιδιωτική πρωτοβουλία δε βρίσκεται σε θέση να αξιοποιήσει τα αποτελέσματα των ερευνών που διεξάγονται από τα Ερευνητικά Κέντρα και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Οδικός χάρτης και χρονοδιάγραμμα του «Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία»
Ο Διάλογος για την Παιδεία αναπτύσσεται τόσο στην Επιτροπή Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου (με την Ολομέλεια, τις υποεπιτροπές και τις ομάδες εργασίες) όσο και στην κοινωνία και τις εκπαιδευτικές κοινότητες, με συμμετοχή εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών και φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας. Παράλληλα με την Επιτροπή Διαλόγου, συζητήσεις διεξάγονται στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και τις επόμενες μέρες στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας προκειμένου να εμπλακούν στη διαδικασία του διαλόγου τα πολιτικά κόμματα, οι θεσμικοί παράγοντες και οι εκπαιδευτικοί, αντιστοίχως.
Τη στιγμή αυτή η διαδικασία του Διαλόγου διανύει την πρώτη φάση που αφορά την προετοιμασία των θέσεων. Στο πλαίσιο αυτό έχουν υποβληθεί δεκάδες συγκροτημένες προτάσεις στον διαδικτυακό κόμβο του Διαλόγου, ενώ άτυπα φόρουμ λειτουργούν και με πρωτοβουλία μέσων ηλεκτρονικής ή έντυπης ενημέρωσης, με συζητήσεις και αρθρογραφία σε θέματα παιδείας.
Στη συνέχεια, η δεύτερη φάση θα αφορά την προβολή θέσεων και την πρόσκληση για συζήτηση πάνω στις θέσεις αυτές. Σε εκείνη τη φάση, δηλαδή, ο Διάλογος θα είναι πλέον στοχευμένος και δομημένος, καθώς θα υπάρχουν συγκεκριμένες θέσεις και κριτική επ’ αυτών.
Χρονοδιάγραμμα
Μέχρι σήμερα:
Από τις 28 Δεκεμβρίου 2015, που πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση της Ολομέλειας της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, έχουν συγκροτηθεί οι υποεπιτροπές του Διαλόγου και οι Ομάδες Εργασίας, με βάση τις παρακάτω 11 θεματικές ενότητες: 1. Εθνικό Πλαίσιο Εκπαίδευσης (NationalCurriculum) και Αξιολόγηση-αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου και των εμπλεκομένων στη διαδικασία της εκπαίδευσης, 2. Υποχρεωτική Εκπαίδευση (Νηπιαγωγείο- Δημοτικό- Γυμνάσιο- Λύκειο) και διακυβέρνηση εκπαίδευσης, 3. Γενικό Λύκειο και πρόσβαση στα ΑΕΙ, 4. ΕΠΑΛ και Τεχνική- Επαγγελματική Εκπαίδευση, 5. Εκπαίδευση μαθητών ειδικών κοινωνικών ομάδων, 6. Αρχική εκπαίδευση εκπαιδευτικών και επιμόρφωση εκπαιδευτικών και στελεχών της εκπαίδευσης, 7. Κρίση, μεταναστευτικά ρεύματα και οι συνέπειες τους στο σχολείο- Η ανάπτυξη μιας δημοκρατικής κουλτούρας, 8. Ενιαίος χώρος ΑΕΙ- Έρευνας, αναμόρφωση του χάρτη των ΑΕΙ, Μεταπτυχιακά, 9. Ψηφιακή εκπαίδευση, 10. Τα οικονομικά της εκπαίδευσης: εξεύρεση πρόσθετων πόρων, εξοικονόμηση πόρων, προτάσεις, και 11. Αναβάθμιση της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στο σχολείο.
Κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου οι υποεπιτροπές συγκαλούνται, οργανώνουν το έργο τους και ανταλλάσσουν τις επεξεργασίες τους. Ταυτόχρονα, προχωρούν τις εργασίες τους και οι αντίστοιχες υποεπιτροπές που λειτουργούν στο πλαίσιο των άλλων πυλώνων του Διαλόγου (π.χ. σύγκλιση της υποεπιτροπής για την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση υπό την ευθύνη του ΙΕΠ).
Προγραμματισμός για το επόμενο διάστημα:
1-15 Φεβρουαρίου: Ταξινόμηση των προτάσεων που έχουν κατατεθεί στο διαδικτυακό κόμβο κατά θεματολογία που αντιστοιχεί στις επιτροπές. Τα υλικά προωθούνται στις αντίστοιχες υποεπιτροπές.
9 Φεβρουαρίου: Συνάντηση με φορείς εκπροσώπων δασκάλων και καθηγητών (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΟΙΕΛΕ) στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. (πραγματοποιήθηκε)
11 Φεβρουαρίου: Συνάντηση με τα Προεδρεία των Πρυτάνεων Πανεπιστημίων, Προέδρων ΤΕΙ και του αντίστοιχου οργάνου των Ερευνητικών Κέντρων, ΠΟΣΔΕΠ, ΟΣΕΠ-ΤΕΙ, Ένωση Ελλήνων Ερευνητών, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. (πραγματοποιήθηκε)
15-28 Φεβρουαρίου: Σταδιακό ανέβασμα στον δομημένο πλέον ιστοχώρο του Διαλόγου των προσωρινών επεξεργασιών των Επιτροπών, αλλά και κάθε νέας συμβολής που προκύπτει από ομάδες ειδικών ή μεμονωμένους συμμετέχοντες.
16 Φεβρουαρίου: Συνάντηση με εμπειρογνώμονες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
18 Φεβρουαρίου: Συνάντηση με πρώην Υπουργούς Παιδείας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Φεβρουάριος- Απρίλιος: Με πρωτοβουλία των ίδιων των φορέων και με τη συμμετοχή μελών της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία ή ειδικών επιστημόνων, πραγματοποιούνται: ειδικές συνεδριάσεις στους συλλόγους διδασκόντων των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης/ συναντήσεις σε κάθε σχολική μονάδα ή σχολικό συγκρότημα με συμμετοχή εκπαιδευτικών, συλλόγων γονέων και κηδεμόνων και 15μελών συμβουλίων των μαθητών στα Λύκεια/ τοπικές συναντήσεις με συμμετοχή φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας, της τοπικής αυτοδιοίκησης και κοινωνικών φορέων σε περιοχές ανά την Περιφέρεια (ήδη πραγματοποιήθηκαν σε Δράμα και Θεσσαλονίκη).
Κατά το ίδιο διάστημα ολοκληρώνεται η διαδικασία ορισμού εκπροσώπων των φορέων για την ανασυγκρότηση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, προκειμένου να είναι σε θέση να δέχεται προς συζήτηση και επεξεργασία τις προτάσεις που θα μορφοποιούνται στις υποεπιτροπές και τις ομάδες εργασίας, ενώ το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα προχωρήσει στη σύνταξη στοχευμένων ερωτηματολογίων και τη διοργάνωση εκδήλωσης (στις αρχές Μάρτη) με συμμετοχή εμπειρογνωμόνων του εξωτερικού.
4 Μαρτίου: Συνάντηση ενημέρωσης με τους Μορφωτικούς Ακολούθους των χωρών της ΕΕ στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
5 Μαρτίου: Σύγκλιση της Ολομέλειας των Επιτροπών του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία. Συζήτηση για τα πρώτα συμπεράσματα.
1-19 Μαρτίου: Στοχευμένες συζητήσεις με εκπαιδευτικούς, γονείς, φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης ή ομάδες κοινού επί συγκεκριμένων ζητημάτων (θα συνεχιστούν και τον Απρίλιο).
8 και 15 Μαρτίου: Δύο συνεδριάσεις παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για τη σύνταξη του τελικού κειμένου του πρώτου κύκλου συζητήσεων στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
20-26 Μαρτίου: Εβδομάδα Παιδείας. Στο πλαίσιο της εβδομάδας παιδείας θα αναπτυχθούν πολύμορφες δράσεις και θα πραγματοποιηθεί διεθνές συνέδριο.
Σχετικές εγκύκλιοι θα αποσταλούν στα σχολεία προκειμένου να σχετιστεί ο εορτασμός της 25ης Μαρτίου με την Παιδεία (Η ιστορική πορεία του ελληνικού έθνους και η παιδεία). Η γνώμη των μαθητών για την εκπαιδευτική διαδικασία θα ζητηθεί μέσα από εκθέσεις με θέμα «Η εμπειρία σας από το σχολείο και πώς θα θέλατε να είναι». Στοιχεία από τις εκθέσεις αυτές μπορούν να αναδειχθούν στις ειδικές εκδηλώσεις του σχολείου για την ημέρα της 25ης Μαρτίου. Στη δημόσια συζήτηση θα αναδειχθεί η ιστορία των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων από την εποχή του Διαφωτισμού έως σήμερα, η διάσταση της εκπαίδευσης των Ελλήνων πριν και μετά την επανάσταση και άλλα συναφή θέματα.
23-24 Μαρτίου: Διεθνές συνέδριο για την Παιδεία με τη συμμετοχή εμπειρογνωμόνων από άλλες χώρες.
1-30 Μαρτίου: Μορφοποίηση των προτάσεων και κωδικοποίηση. Οι επιτροπές ετοιμάζουν τις κωδικοποιημένες προτάσεις για στοχευμένο διάλογο με το κοινό και την εκπαιδευτική κοινότητα.
22 Απριλίου: Σύγκληση της Ολομέλειας της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου.
25-27 Μαίου: Ημερίδα ή διημερίδα με εικαστικούς, αρχιτέκτονες, εκπροσώπους του τεχνικού επιμελητηρίου και ιδρυμάτων τέχνης για το σχολικό περιβάλλον και την αισθητική αναβάθμισή του.
Τελική συνέντευξη τύπου με τα συμπεράσματα του Διαλόγου.
Το πρόγραμμα αυτό θα αναπροσαρμόζεται συνεχώς με νέες δραστηριότητες.