Εθνικός διάλογος για την Παιδεία. Ο σχεδιασμός, οι υπεύθυνοι και οι επιτροπές
Ολα έτοιμα στο υπουργείο Παιδείας, για να ξεκινήσει ο εθνικός διάλογος για την Παιδεία.
Υστερα από πυρετώδη προετοιμασία, αλλά και μελέτη όλων των (αποτυχημένων) προηγούμενων διαλόγων για το πολυβασανισμένο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας κατέληξε σ’ ένα τριμερές σχήμα που περιλαμβάνει μια επιτροπή προσωπικοτήτων, την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή και το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας.
Στόχος, να διασφαλιστεί μια αποτελεσματική και γρήγορη διαδικασία διαβούλευσης.
Την ίδια στιγμή, οι προσωπικότητες που τίθενται στις κεφαλές αυτών των οργάνων δείχνουν ξεκάθαρα προθέσεις και στόχους σε όλα τα μέτωπα: πολιτικό, ιδεολογικό, εσωκομματικό.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο εθνικός διάλογος, που αναμένεται να κηρυχθεί επισήμως την ερχόμενη εβδομάδα, θα διεξαχθεί υπό την αιγίδα τριών οργάνων. Αυτά είναι:
● Η Επιτροπή Διαλόγου, την οποία θα συγκροτήσουν προσωπικότητες από τον ακαδημαϊκό, αλλά και τον ευρύτερο εκπαιδευτικό χώρο. Επικεφαλής της επιτροπής ο καθηγητής, ιστορικός, Αντώνης Λιάκος.
● Η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στο πλαίσιο της οποίας θα διεξαχθεί ο διάλογος ανάμεσα στα κόμματα. Πρόεδρός της πρόσφατα διορίστηκε ο καθηγητής Κώστας Γαβρόγλου.
● Το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας (ΕΣΥΠ) που θα ανασυσταθεί, για να αναλάβει τον διάλογο ανάμεσα στους φορείς (ομοσπονδίες, σωματεία κ.ά.). Πρόεδρος αναμένεται να προταθεί ο καθηγητής Νίκος Θεοτοκάς.
Δείγμα προθέσεων
Είναι αρκετά σαφείς οι βλέψεις του υπουργείου Παιδείας, όπως τουλάχιστον προκύπτει από τον τεχνικό σχεδιασμό, αλλά ακόμη περισσότερο από τα επιτελικά πρόσωπα που επιλέχθηκαν, για να αναλάβουν το εγχείρημα.
Η διαβούλευση χωρίζεται σε τρεις τομείς, ώστε να μην μπει στη χοάνη ενός και μόνο υπερ-οργάνου με δεκάδες υποεπιτροπές, όπου θα ξεκινήσει μια ατέρμονη διαδικασία εκφώνησης και κατάθεσης εισηγήσεων.
Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα αντιμετώπισης των όποιων εμποδίων με άμεσο τρόπο.
Την ίδια στιγμή, η επιλογή των προσώπων δείχνει τις προθέσεις και ως προς την ουσία της διαβούλευσης, ενώ φαίνεται να είναι και μια προσπάθεια ισορροπίας δυνάμεων εντός ΣΥΡΙΖΑ.
Τώρα, αν μετατραπεί σε ισορροπία τρόμου θα φανεί γρήγορα. Σαφώς πάντως ο στόχος είναι διττός: Αφενός να καταδειχτεί ευθύς εξαρχής το πολιτικό «άνοιγμα» κι έτσι να αποφευχθούν σοβαρές εξωτερικές-αντιπολιτευτικές αντιδράσεις.
Αφετέρου να αντιμετωπιστούν όσο γίνεται πιο ομαλά οι εσωτερικές αντιδράσεις, κυρίως από το πιο ριζοσπαστικό κομμάτι της κυβερνητικής παράταξης.
Οι επιτροπές
■ Η Επιτροπή Διαλόγου, που ως μια άλλη επιτροπή σοφών φαίνεται να αναλαμβάνει τον στρατηγικό ρόλο, έχει επικεφαλής τον καθηγητή Αντώνη Λιάκο.
Γνωστός και γνήσιος εκπρόσωπος των λεγόμενων «εκσυγχρονιστών», υπήρξε εις εκ των γνωστών ως «1.000» καθηγητών που προσυπέγραψαν τον νόμο Γιαννάκου και την παράλληλη απόπειρα αναθεώρησης του άρθρου 16, ώστε να ανοίξει ο δρόμος στην ιδιωτική ανώτατη εκπαίδευση.
Ηταν σφοδρές τότε οι συγκρούσεις της πανεπιστημιακής κοινότητας με την κυβέρνηση και οι 1.000 τάχθηκαν στο πλευρό τής τότε υπουργού που προκάλεσε τις τελευταίες μεγάλες κινητοποιήσεις της πανεπιστημιακής και φοιτητικής κοινότητας.
Ηταν πολύ ισχυρή τότε η ΠΟΣΔΕΠ (ανώτατο συνδικαλιστικό όργανο των πανεπιστημιακών) και ακόμα ισχυρότερο το φοιτητικό κίνημα.
Ο κ. Λιάκος τάσσεται και ως ιστορικός στην κατηγορία των εκσυγχρονιστών, υπό την έννοια της κατάρριψης των εθνικών μύθων και στερεοτύπων.
■ Η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων αναλαμβάνει το αμιγώς πολιτικό κομμάτι.
Η παρουσία του καθηγητή Κώστα Γαβρόγλου, ήδη, εκεί αποτελεί εγγύηση για τη σοβαρότητα και το κύρος του διαλόγου. Είναι εκπρόσωπος του πιο ριζοσπαστικού τμήματος του ΣΥΡΙΖΑ, σεβαστός θεωρητικός, εκ των αρχιτεκτόνων του νόμου-πλαίσιο του 1982 (συμμετείχε με την ιδιότητα του ακαδημαϊκού) και άφθαρτος.
■ Το ΕΣΥΠ είναι το γνωστό… κακής φήμης όργανο, που όσες φορές συνεκλήθη, άλλες τόσες απέτυχε στον στόχο του, αφού άρχιζε και τελείωνε ως όργανο επικοινωνιακού «ταρατατζούμ» της εκάστοτε κυβέρνησης.
Η παρουσία του καθηγητή Νίκου Θεοτοκά, παλιού στελέχους του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά όχι από τα πιο ριζοσπαστικά, μάλλον σηματοδοτεί την εξισορροπιστική διάθεση για τον διάλογο ανάμεσα στους φορείς. Είναι χαρακτηριστικό ότι είναι μέλος του Συμβουλίου του Παντείου.
Εκπαίδευση- σύστημα διορισμών διευθυντών
Και ψηφοφορία και συνέντευξη
Με ένα μικτό σύστημα, με το οποίο διατηρεί μεν τη μυστική ψηφοφορία, αλλά επαναφέρει τη συνέντευξη, ορίζεται ο νέος τρόπος επιλογής διευθυντών εκπαίδευσης, ο οποίος περιγράφεται στη σχετική νομοθετική ρύθμιση που κατατέθηκε χθες στη Βουλή.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στο κείμενο το οποίο εστάλη και στις ομοσπονδίες, προκειμένου να διατυπώσουν γνώμη ώς τις 24 Νοεμβρίου:
● Η συμβολή του υποψηφίου στο εκπαιδευτικό έργο, όπως προκύπτει από τις θέσεις στις οποίες έχει υπηρετήσει, καθώς και η προσωπικότητα και η γενική συγκρότηση του υποψηφίου αποτιμώνται: α) κατά τη μυστική ψηφοφορία του συλλόγου διδασκόντων (διευθυντών και υποδιευθυντών, προϊσταμένων κ.ο.κ.), β) με την προφορική συνέντευξη ενώπιον του αρμόδιου (πενταμελούς) συμβουλίου επιλογής που συγκροτείται σε επίπεδο περιφέρειας και αποτελείται από τον περιφερειακό διευθυντή, τον αναπληρωτή του, ένα μέλος ΔΕΠ Πανεπιστημίου, έναν σχολικό σύμβουλο και δύο αιρετούς.
● Τα μόρια για τη συνέντευξη είναι 15, ενώ για την ψηφοφορία είναι 12. Το δε ανώτατο όριο μορίων, 37 για διευθυντές μονάδων πρωτοβάθμιας, 35 για διευθυντές μονάδων δευτεροβάθμιας, 53 για διευθυντές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, 51 για διευθυντές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
● Κάθε υποψήφιος μπορεί να δηλώσει μέχρι δύο διευθύνσεις εντός της περιφέρειας που υπηρετεί. Η μία θα είναι της οργανικής θέσης του.
Αντισταθμιστική εκπαίδευση
Ξανά με ενισχυτική διδασκαλία και πρόσθετη διδακτική στήριξη
Μαζί με το νέο σύστημα επιλογής διευθυντών Εκπαίδευσης, κατατέθηκε και η ρύθμιση για την επαναφορά της αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, δηλαδή της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής στήριξης στα Γυμνάσια και τα Λύκεια.
Μετά τη διακοπή του πέρυσι, το πρόγραμμα ενίσχυσης των μαθητών επανέρχεται, προκειμένου να καλυφθούν γνωστικά κενά και να γίνει η εμβάθυνση στη διδασκόμενη ύλη.
Στόχος, οι μαθητές να ολοκληρώσουν απρόσκοπτα την υποχρεωτική εκπαίδευση, να βοηθηθούν στην προσπάθειά τους για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια, καθώς και να μειωθεί η μαθητική διαρροή.
Πρόκειται για μια κρίσιμη βοήθεια σε μια δύσκολη περίοδο για παιδιά που δεν μπορούν να έχουν εξωσχολική βοήθεια.
Οι εκπαιδευτικοί που θα εργαστούν στην αντισταθμιστική εκπαίδευση θα είναι από το μόνιμο προσωπικό ή αναπληρωτές πλήρους ωραρίου που δεν συμπληρώνουν το υποχρεωτικό ωράριο, αλλά και προσωρινοί αναπληρωτές και ωρομίσθιοι που θα προσληφθούν με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου.
Η συμμετοχή στην αντισταθμιστική εκπαίδευση θα μοριοδοτείται στο πλαίσιο της αξιολόγησης.