Ολοήμερα σχολεία χωρίς:
- Τους κατάλληλους αύλειους και κοινόχρηστους χώρους.
- Τις κατάλληλα εξοπλισμένες αίθουσες γενικής και ειδικής διδασκαλίας με τα αντίστοιχα εργαστήρια.
- Χώρους για δημιουργία βιβλιοθήκης – αναγνωστηρίου και κέντρου πληροφοριακού υλικού.
- Χώρους εστίασης και σίτισης, χαλάρωσης και ψυχαγωγίας, άθλησης και παροχής ιατρικής φροντίδας.
- Επαρκείς χώρους για γραφεία προσωπικού και διεύθυνσης.
- Προσωπικό μέριμνας και υποστήριξης (τραπεζοκόμο, μάγειρα, φύλακα, νοσοκόμο, γραμματέα, βιβλιοθηκονόμο, παιδίατρο, σχολικό ψυχολόγο, διαιτολόγο κτλ).
κ. υπουργέ, ονειρευόμαστε και οραματιζόμαστε σχολεία που να λειτουργούν από το πρωί έως αργά το απόγευμα ακόμη και το Σάββατο, αλλά πρώτα χρειάζονται οι κατάλληλες και σύγχρονες κτιριακές εγκαταστάσεις, τις οποίες τα σχολειά μας δεν τις διαθέτουν. Θέλουμε σχολειά, που οι μαθητές να μην θέλουν να πάνε στα σπίτια τους!
Στην πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία, ο υπουργός παιδείας ανακοίνωσε την καθιέρωση 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης (8 έτη πρωτοβάθμια και άλλα 6 έτη δευτεροβάθμια). Η συνεδρίαση πραγματοποιήθηκε υπό την προεδρία του καθηγητή Αντώνη Λιάκου, παρουσία του κ Φίλη και της αναπληρώτριας υπουργού Σίας Αναγνωστοπούλου.
Ο κ. Φίλης, ανακοίνωσε ακόμη:
- την αναμόρφωση της ειδικής αγωγής, μέσω του συστήματος της συνεκπαίδευσης,
- την καθιέρωση του ολοήμερου δημοτικού σχολείου παντού,
- την αλλαγή της δομής του λυκείου και της συνακόλουθης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση,
- την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου,
- τις αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα και στο περιεχόμενο σπουδών του γενικού και του επαγγελματικού λυκείου,
- ένα νέο στρατηγικό σχεδιασμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της κατάρτισης,
- τον τολμηρό ανασχεδιασμό πανεπιστημίων, σχολών και τμημάτων,
- τη δημοκρατική ρύθμιση των μεταπτυχιακών σπουδών και άλλα ζητήματα.
«Στόχος μας δεν είναι να δημιουργήσουμε άλλον έναν κατάλογο αιτημάτων, αλλά να δημιουργήσουμε τις πορϋποθέσεις για μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στη χώρα μας, που θα είναι έργο πνοής», ανέφερε σε δηλώσεις του ο κ. Φίλης και υπογράμμισε την ανάγκη να γίνει διάλογος με κοινωνική και πολιτική συνεννόηση και συναίνεση, καθώς «η εκπαίδευση είναι μια προτεραιότητα προκειμένου να βγούμε από την κρίση».
Νωρίτερα, στην εισαγωγική του εισήγηση στην Επιτροπή, ο υπουργός τόνισε ότι ο διάλογος έχει μόνο ένα προαπαιτούμενο, «η μεταρρύθμιση να ξαναποκτήσει την ιστορικά προσδιορισμένη έννοιά της, δηλαδή την ικανοποίηση της δημοκρατικής αξίωσης για ισότητα μέσω και του σχολείου» και προσέθεσε: «Επιδίωξη του Διαλόγου που ξεκινούμε, είναι, αξιοποιώντας όσα θετικά έχουν υπάρξει, καταργώντας τα αρνητικά και υπερβαίνοντας τις παθογένειες, να σχεδιάσουμε ένα νέο παράδειγμα σχολείου, ώστε από το σχολειό της κρίσης, να περάσουμε στο σχολειό της πολιτισμικής-δημοκρατικής ανάτασης και της γενικότερης ανάπτυξης».
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Αντώνης Λιάκος, στην εισήγησή του εξήγγειλε ότι «αρχίζοντας από το δημοτικό και το γυμνάσιο, στις πλέον πιο φτωχές και λαϊκές περιοχές, σε περιοχές με μεταναστευτικούς πληθυσμούς, ή στις απομακρυσμένες περιοχές, θα δημιουργήσουμε ένα δίκτυο πρότυπων δράσεων που θα μεταφέρει πολιτισμικούς πόρους στα παιδιά και τους γονείς και θα κάνει το σχολείο πολιτισμικό κέντρο με κυριολεκτικά ολοήμερη και εβδομαδιαία λειτουργία με μια πλούσια προσφορά δράσεων και προγραμμάτων. Θα δημιουργήσουμε μια ζώνη εκπαιδευτικής προτεραιότητας της οποίας στόχος θα είναι η καταπολέμηση των ανισοτήτων και των διακρίσεων με τη δημιουργία ενός δικτύου που θα μετατρέψει τα σχολεία σε εργαστήρια πολιτισμού. Εκεί, στις δύσκολες περιοχές, εκεί όπου υπάρχουν οι περισσότερες ανάγκες, εκεί θα δώσουμε τη δική μας μάχη αριστείας».