Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) έχει παρουσιάσει σχέδιο αλλαγών στο λύκειο, βάσει του οποίου οι μαθητές στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου θα εστιάζουν στα κρίσιμα μαθήματα για την εισαγωγή σε κάποια σχολή ΑΕΙ.
Απόστολος Λακασάς
Θα διδάσκονται περισσότερες ώρες τα μαθήματα αυτά –για παράδειγμα, Αρχαία και Ιστορία οι ενδιαφερόμενοι για τις σχολές ανθρωπιστικών επιστημών, Μαθηματικά και Φυσική αυτοί των θετικών– ενώ το εβδομαδιαίο πρόγραμμα θα περιλαμβάνει τη Γυμναστική και τα Θρησκευτικά· οι υπέρμαχοι των Θρησκευτικών θα έπρεπε να προβληματισθούν για το μειωμένο ενδιαφέρον που δείχνουν τα παιδιά στο μάθημα, αλλά εκείνοι στρουθοκαμηλίζουν αρκούμενοι στο ότι απλώς υπάρχει στο πρόγραμμα. Στο τέλος της Γ΄ Λυκείου οι μαθητές, μέσω πανελλαδικών εξετάσεων, θα λαμβάνουν το εθνικό απολυτήριο.
Η ιδέα του ΙΕΠ ενστερνίζεται τη φιλοσοφία του International Baccalaureate. Η πρόταση έχει θετικά σημεία, καθώς αμβλύνει τις παθογένειες που προκαλούνται λόγω του οξύτατου ανταγωνισμού των υποψηφίων. Αλλά δεν τις εξαλείφει. Για παράδειγμα, οι μαθητές θα προετοιμάζονται στο σχολείο περισσότερες ώρες στα κρίσιμα μαθήματα, αλλά με δεδομένο ότι κάποιου είδους πανελλαδικές εξετάσεις θα υπάρχουν (και ο ανταγωνισμός για τις σχολές θα είναι μεγάλος), είναι βέβαιο ότι τα φροντιστήρια θα βρουν τρόπο να επιβιώσουν και στο νέο σύστημα.
Επίσης, εθνικό απολυτήριο σημαίνει ότι ο βαθμός του θα υπολογίζεται για την εισαγωγή στα ΑΕΙ. Τη δεκαετία του ’80, όταν μετρούσε ο βαθμός των τριών τάξεων, ανθούσε το φροντιστήριο των καθηγητών λυκείου σε μαθητές τους.
Τρίτο προς επίλυση ζήτημα στο επόμενο εξεταστικό σύστημα είναι σε πόσες σχολές θα μπορούν να εισαχθούν οι υποψήφιοι. Με το ισχύον σύστημα ένας υποψήφιος μπορεί να δηλώσει και πάνω από εκατό, ουσιαστικά ανομοιογενείς, σχολές. Πόσοι από τους σημερινούς φοιτητές Κοινωνιολογίας, Θεολογίας, Δασοπονίας ή Γεωγραφίας, ονειρεύτηκαν το αντικείμενο των σπουδών τους; Πολλοί εξ αυτών βρέθηκαν εκεί γιατί δεν έπιασαν άλλους στόχους. Είναι παραγωγικό αυτό;
Οι σπουδές είναι ένας εκ των στόχων ζωής, και οι νέοι πρέπει να τις ακολουθούν επειδή το θέλουν και όχι επειδή εκεί τους έριξε η βαθμολογική μοίρα. Και φυσικά, όχι επειδή τα πανεπιστήμια πρέπει να γεμίσουν…