Με ένα σχεδιάγραμμα που συγκρίνει το «πριν» και το «μετά» στις δομές λειτουργίας της εκπαίδευσης, αναμένεται ο να απαντήσει στις σφοδρές αντιδράσεις της αντιπολίτευσης επί του που συζητείται σήμερα στη βουλή. Τι αλλάζει για τις απουσίες των μαθητών εθνικών ομάδων, τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται στα ιδιωτικά ΙΕΚ, αλλά και στη λειτουργία των φροντιστηρίων μέσης εκπαίδευσης

Εν μέσω σφοδρών αντιδράσεων και σε ιδιαίτερα υψηλούς τόνους αναμένεται να ξεκινήσει σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, η συζήτηση για το νέο σχέδιο νόμου που αφορά στις δομικές και λειτουργικές αλλαγές σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες. Το νομοσχέδιο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση τον περασμένο Μάρτιο και ήταν περίπου 100 σελίδες, ενώ πλέον, με την προσθήκη πληθώρας ρυθμίσεων για ποικίλα θέματα εκπαίδευσης, ξεπερνά τις 200.

Την ίδια στιγμή, η κατάθεση του Σχεδίου Νόμου μετά τις 21.00 το βράδυ της Παρασκευής, με τη μορφή του «Επείγοντος» προκάλεσε αντιδράσεις σύσσωμης της αντιπολίτευσης. Η ΝΔ κάνει λόγο για «ευτελισμό της κοινοβουλευτικής διαδικασίας», με την τομεάρχη της ΝΔ Νίκη Κεραμέως να καταγγέλλει το υπουργείο για άλωση της διοίκησης, για υδροκέφαλες δομές – απομακρυσμένες από τη σχολική μονάδα, αλλά και για ταυτόχρονη υποβάθμιση της ειδικής αγωγής. Από την πλευρά του, ο τομεάρχης Παιδείας του Ποταμιού Γιώργος Μαυρωτάς και το ΚΙΝ.ΑΛ επιδόθηκαν σε ξεχωριστές ανακοινώσεις, με τον Γ. Μαυρωτά να απειλεί ακόμη και με αποχή από τη σημερινή κοινοβουλευτική διαδικασία, σύμφωνα με το news247.gr.

Στη σκληρή κριτική που δέχεται ο υπουργός ωστόσο, απαντά ότι με το εν λόγω νομοσχέδιο «αναβαθμίζονται οι διαδικασίες υποστήριξης των σχολείων. Και η υποστήριξη των σχολείων δεν είναι μόνο σε γνωσιακά ζητήματα, αλλά είναι και σε ένα σύνολο άλλων θεμάτων που σε πολλές περιπτώσεις έχουν απόλυτη σχέση με την κοινωνία και τα προβλήματά της» (συνέντευξη στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΑ). Ταυτόχρονα, ο υπουργός καλεί τα κόμματα της αντιπολίτευσης να προσέλθουν στη συζήτηση στη Βουλή, με «συγκεκριμένες προτάσεις, εγκαταλείποντας τη συνήθη πρακτική να ζητούν μονίμως απόσυρση νόμων», ενώ στο σχόλιο της ΝΔ, ο Κ. Γαβρόγλου είπε χαρακτηριστικά ότι «προκαλεί θλίψη η αξιωματική αντιπολίτευση να μην έχει θέσεις και να καταφεύγει σε επαναστατικές κορώνες που ως μοναδικό στόχο έχουν να μην αλλάξει τίποτα στην εκπαίδευση».

Αν και πριν από τη δημόσια διαβούλευση, προηγήθηκε μακρύς διάλογος με τους αρμόδιους επιστημονικούς φορείς, δεν είναι λίγα τα άρθρα εκείνα που προκαλούν αντιδράσεις, όπως π.χ. η πριμοδότηση της συνέντευξης κατά την επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης, με τον αρμόδιο υπουργό πάντως να εμμένει στη ριζική αναβάθμισης των δομών λειτουργίας των σχολείων, αλλά και στο ότι πλέον «πυρήνας της αλλαγής θα είναι οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών. Αυτοί έχουν τον πρώτο λόγο, αλλά και την εμπειρία».

Την ίδια στιγμή, αξίζει να αναφερθεί ότι στο σχέδιο νόμου περιλαμβάνεται και το πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας, περί κατάργησης της αξιολόγησης, αλλά και η έναρξη της διαδικασίας αυτοαξιολόγησης των σχολικών μονάδων και αξιολόγησης των περίπου 20.000 στελεχών της εκπαίδευσης.

 

Γίνεται επίσης σαφές ότι, το Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ), θα αποτελείται από Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου όλων των ειδικοτήτων, με σκοπό την υλοποίηση της εκπαιδευτικής πολιτικής, την οργάνωση της επιμόρφωσης και την παιδαγωγική καθοδήγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών. Ιδρύονται 24 ΠΕΚΕΣ και στελεχώνονται σε αριθμό ανάλογα το μέγεθος της Περιφερειακής Διεύθυνσης. Στην Περιφέρεια Αττικής ιδρύονται 6, στην Κεντρική Μακεδονία 4 και από 2 σε κάθε μια από τις 3 νησιωτικές Περιφέρειες. Οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου λειτουργούν και παρεμβαίνουν ομαδικά αλλά και ατομικά καθότι έχουν συγκεκριμένο αριθμό σχολείων υπό την καθοδήγησή τους.

Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα υπήρχαν δύο Προϊστάμενοι Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, ένας για Α/θμια και ένας για Β/θμια, καθώς και ένα Περιφερειακό Επιμορφωτικό Κέντρο, επιφορτισμένα με τον ίδιο ρόλο του .

Σε επίπεδο διεύθυνσης νομού, θα λειτουργούν: Ένα Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης () που αποτελεί τη μετεξέλιξη του ΚΕΔΔΥ και στόχο έχει να υποστηρίξει τα σχολεία σε θέματα δυσκολιών μάθησης, συμπεριφοράς, κοινωνικής ένταξης, σχολικής διαρροής, ψυχοσυναισθηματικών αναγκών, ένταξης μαθητών με αναπηρία, σχολικού εκφοβισμού και επαγγελματικού προσανατολισμού. Ένα Κέντρο Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΚΕΑ) που αποτελεί τη μετεξέλιξη του ΚΠΕ. Πέραν της υλοποίησης προγραμμάτων στο χώρο του, θα υποστηρίζει τα σχολεία της Διεύθυνσης για την ανάπτυξη των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων (περιβάλλον, υγεία, πολιτισμός). Τέλος, σε κάθε Διεύθυνση ΠΕ & ΔΕ τοποθετούνται με απόσπαση από ένας εκπαιδευτικός Πληροφορικής για την τεχνική υποστήριξη των σχολείων και από ένας εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής για την υποστήριξη των αθλητικών δραστηριοτήτων, με εξαίρεση τις μεγάλες Διευθύνσεις, όπου αποσπώνται από δύο εκπαιδευτικοί.
Τι άλλο αλλάζει με το νομοσχέδιο

Αξίζει πάντως να αναφερθεί ότι το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει πληθώρα διατάξεων, από την αύξηση των απουσιών για τους μαθητές εθνικών ομάδων, μέχρι και τα τσουχτερά πρόστιμα έως 50.000 ευρώ σε ιδιωτικά κολέγια, ΙΕΚ και Κέντρα Διά Βίου Μάθησης που δεν πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές λειτουργίας. Στις «ποινές» αναφέρεται ακόμη και η οριστική διακοπή λειτουργίας και σφράγιση εγκατάστασης για περιπτώσεις, όπως παροχή υπηρεσιών χωρίς άδεια ή παραπλάνηση πολιτών για τις παρεχόμενες υπηρεσίες.

Αυστηρότερο θα είναι και το πλαίσιο λειτουργίας των φροντιστηρίων μέσης εκπαίδευσης, καθώς οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να δηλώνουν online στο ΥΠΠΕΘ τόσο το αναλυτικό τους πρόγραμμα, όσο και τον αριθμό τμημάτων, μαθητών και εκπαιδευτικών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025