: Όπως ανέφερε το Υπουργείο Παιδείας, στόχος είναι να γίνουν οι ΝΕΟΙ έναν με δύο μήνες νωρίτερα σε σχέση με πέρσι.

O ΠΑΣΑΔ είχε συνάντηση με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας κ. Κόπτση, παρουσία άμεσων συνεργατών του ίδιου, αλλά και από το γραφείο της Υπουργού.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΠΑΣΑΔ:

Ως ΠΑΣΑΔ καταθέσαμε πίνακες με τα κενά που συνεχίζουν να υφίστανται μετά τους του περσινού καλοκαιριού και θα πολλαπλασιαστούν μετά τις φετινές συνταξιοδοτήσεις που αναμένεται να είναι περισσότερες από πέρσι. Υπενθυμίσαμε πως από το σύνολο των περσινών συνταξιοδοτήσεων έχουν περισσέψει περίπου 5.000 που δεν μετατράπηκαν, ως όφειλαν, σε μόνιμους . Αν αυτοί δε γίνουν το φετινό καλοκαίρι, τότε είτε θα χαθούν, είτε θα μεταφερθούν σε άλλο Υπουργείο. Ζητήσαμε σε αυτούς να προστεθούν και οι φετινές συνταξιοδοτήσεις (ή έστω μέρος αυτών) με βάση τον κανόνα 1:1.

Η απάντηση που μας δόθηκε είναι πως από το Υπουργείο γίνονται ΣΟΒΑΡΕΣ προσπάθειες να γίνουν και φέτος μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση, τόσο στην Ειδική, όσο και στη Γενική, τονίζοντας πως γνωρίζουν τα παραπάνω ζητήματα και στοχεύουν στην πραγματοποίηση ενός ΓΕΝΝΑΙΟΥ, όπως χαρακτηριστικά είπαν, αριθμού διορισμών. Αν και εφόσον αυτό συμβεί, στόχος είναι να γίνουν έναν με δύο μήνες νωρίτερα σε σχέση με πέρσι. Επισημάνθηκε αρκετές φορές και με έμφαση πως εργάζονται προς αυτή την κατεύθυνση, χωρίς,ωστόσο, να δεσμευθούν. Σκοπός του Υπουργείου Παιδείας είναι να καθιερωθούν οι διορισμοί κάθε χρόνο από εδώ και στο εξής, ώστε οι αναπληρωτές να καλύπτουν μόνο έκτακτες ανάγκες.

Στην ερώτησή μας για τους πίνακες από τους οποίους θα πραγματοποιηθούν οι πιθανοί επερχόμενοι διορισμοί, μας διευκρινίστηκε ότι αν τελικά υλοποιηθούν, αυτό θα συμβεί από οριστικούς πίνακες Γενικής και Ειδικής Αγωγής, αφού μόνιμοι διορισμοί πραγματοποιούνται μόνο από πίνακες που έχει ελέγξει και καταρτίσει ο ΑΣΕΠ.

 Νέοι πίνακες Ειδικής Αγωγής

Σε συνέχεια του επίσημου ερωτήματος που είχαμε -πρώτοι- στείλει ως ΠΑΣΑΔ στο Υπουργείο από τις 20/12/2021, καταθέσαμε τον προβληματισμό μας σχετικά με την έγκαιρη έκδοση της προκήρυξης της Ειδικής Αγωγής, ώστε να υπάρξουν νέοι πίνακες κατάταξης, εφόσον οι τωρινοί έχουν ισχύ μέχρι τις 31/08/2022. Τονίσαμε ότι η καθυστέρηση της νέας προκήρυξης θα εντείνει τις αδικίες, αποκλείοντας συναδέλφους με όλα τα απαραίτητα προσόντα.

Όπως ενημερωθήκαμε, έχει σταλεί αίτημα από το Υπουργείο στις 22/12/2021 προς τον για την έκδοση νέας προκήρυξης για την Ειδική Αγωγή. Ωστόσο, ο ΑΣΕΠ δεν έχει απαντήσει ακόμα στο αίτημα αυτό, πιθανώς λόγω του φόρτου εργασίας για τις υπόλοιπες προκηρύξεις του Δημοσίου που ήδη «τρέχουν».

Στο υπουργείο αισιοδοξούν πως η διαδικασία κατάρτισης, έστω προσωρινών πινάκων, θα έχει ολοκληρωθεί πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, ωστόσο αυτό αφορά, πλέον, αποκλειστικά τον ΑΣΕΠ. Αν αυτό δεν καταστεί δυνατό, μας ενημέρωσαν ότι θα ακολουθήσει νομοθετική ρύθμιση για την παράταση ισχύος των τωρινών πινάκων.

Αλλαγές στον τρόπο μοριοδότησης

Η τελευταία μας ερώτηση αφορούσε σε πιθανές αλλαγές του τρόπου μοριοδότησης επερχόμενων προκηρύξεων κατάταξης. Παρά το γεγονός πως φαίνεται να υπάρχει η διάθεση να επανεξεταστεί το σύστημα κατάταξης και μοριοδότησης, αυτές οι αλλαγές δεν θα αφορούν τις επικείμενες προκηρύξεις, αλλά εξετάζονται σε βάθος χρόνου.

Θα επανέλθουμε με νεότερη ενημέρωση για τα υπόλοιπα θέματα που θίξαμε στη συνάντηση και αφορούν το σύνολο των ζητημάτων που αντιμετωπίζουμε οι αναπληρωτές.

 

Μακρή: Πρόθεση να δοθεί βαρύτητα στα κοινωνικά κριτήρια

Απάντηση σε ερώτηση του βουλευτή κ. Καλλιάνου σχετικά με τους διορισμούς έδωσε η υφυπουργός παιδείας, Ζέττα Μακρή.

H ερώτηση

Από το 2010, με ευθύνη του κράτους, οι πολύτεκνοι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν πολλαπλά προβλήματα κάθε χρόνο με την πρόσληψή τους ως αναπληρωτές αλλά και με τον μόνιμο διορισμό τους. Παρά τον σημαντικό αριθμό μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών κατά το καλοκαίρι του 2021, το πρόβλημα των αδιόριστων πολυτέκνων εκπαιδευτικών της κλειστής λίστας του 2010 δεν επιλύθηκε, αντίθετα έγινε οξύτερο, ενώ η επίλυσή του απαιτεί νομοθετική ρύθμιση.

Οι πολύτεκνοι εκπαιδευτικοί είναι συμπολίτες μας που έχουν αποδείξει επί σειρά ετών την παιδαγωγική και επιστημονική τους επάρκεια, καθώς και την προσήλωσή τους στη δημόσια εκπαίδευση έχοντας βρεθεί και διδάξει σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Από την άλλη πλευρά, αποτελούν οικογενειάρχες με σημαντικές υποχρεώσεις, που ως πολύτεκνοι χρήζουν της φροντίδας της πολιτείας. Της ίδιας πολιτείας που σε πολλές ανάλογες περιπτώσεις έχει επιδείξει την αρμόζουσα ευαισθησία και έχει επιλύσει αντίστοιχα προβλήματα. Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται η κυρία Υπουργός: Προτίθεται να μεριμνήσει για την κατάθεση νομοθετικής ρύθμισης που να επιλύει με τρόπο δίκαιο και αντικειμενικό το οξύ και μακροχρόνιο πρόβλημα διορισμού των πολυτέκνων εκπαιδευτικών;

Η απάντηση

Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, κοινωνικά κριτήρια λαμβάνονται υπόψιν για την κατάρτιση των αξιολογικών πινάκων από τους οποίους τοποθετούνται οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί σε σχολικές μονάδες. Ειδικότερα, ορίζεται ότι μοριοδοτούνται τα κοινωνικά κριτήρια μεταξύ των οποίων και ο αριθμός των τέκνων, ως εξής [Ν.4589/2019 (ΦΕΚ Α΄13, 29.01.2019, άρθρο 57, παρ.γ)] :

«…Κοινωνικά κριτήρια: «αα) Αριθμός τέκνων: τρεις (3) μονάδες για κάθε τέκνο ανήλικο για το οποίο ο υποψήφιος έχει τη γονική μέριμνα και επιμέλεια ή άγαμο και δεν έχει συμπληρώσει το εικοστό τρίτο (23ο) έτος της ηλικίας ή σπουδάζει σε Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή ομοταγές ίδρυμα της αλλοδαπής ή εκπληρώνει τη στρατιωτική του υποχρέωση και δεν έχει συμπληρώσει το εικοστό πέμπτο (25ο) έτος της ηλικίας του».

Σύμφωνα με τον ίδιο νόμο, τα ανωτέρω που αφορούν τον αξιολογικό Πίνακα Α΄ Εκπαιδευτικών Γενικής Εκπαίδευσης ισχύουν και για την ειδική αγωγή (άρ.58, παρ.1, περ. γ.) και για το Ε.Β.Π. και Ε.Ε.Π. (άρ.60, παρ.1, περ.γ). Υπό το συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο, έχουν εκδοθεί μέχρι σήμερα οι κατωτέρω προκηρύξεις του ΑΣΕΠ, στις οποίες προβλέπεται η μοριοδότηση των τέκνων των υποψηφίων: α) Για την Ειδική Αγωγή και Εκπ/ση, η υπʾ αριθμ. 3ΕΑ/2019 Προκήρυξη (ΦΕΚ 12/ τ. Προκ. ΑΣΕΠ/24-4-2019) για τους υποψήφιους εκπ/κούς Α/θμιας και Β/θμιας των κλάδων κατηγορίας ΠΕ, η υπʾαριθμ. 4ΕΑ/2019 Προκήρυξη (ΦΕΚ 18/ τ. Προκ. ΑΣΕΠ/21-05-2019) για τους υποψηφίους των κλάδων κατηγορίας ΤΕ και η υπʾ αριθμ. 5ΕΑ/2019 (ΦΕΚ 19/ τ. Προκ. ΑΣΕΠ/21-05-2019) για τους υποψηφίους των κλάδων κατηγορίας ΔΕ. β) Για τη Γενική Εκπαίδευση, η υπʾ αριθμ. 1ΓΕ/2019 Προκήρυξη (ΦΕΚ 45/ τ. Προκ. ΑΣΕΠ/24-12-2019) για τους υποψήφιους εκπ/κούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας, κλάδου ΠΕ79, κατηγορίας Π.Ε. και η υπʾ αριθμ. 2ΓΕ/2019 Προκήρυξη (ΦΕΚ 46/ τ. Προκ. ΑΣΕΠ/24-12-2019) για τους υποψήφιους εκπ/κούς Δευτεροβάθμιας Γενικής Εκπαίδευσης, κατηγορίας Π.Ε. Για τους υποψηφίους των κλάδων κατηγορίας ΤΕ, η υπ’ αριθμ. 1ΓΤ/2020 Προκήρυξη (ΦΕΚ 3/τ.Προκ. ΑΣΕΠ/7-2-2020)και για τους υποψηφίους των κλάδων κατηγορίας ΔΕ, η υπ’ αριθμ. 2ΓΔ/2020 Προκήρυξη (ΦΕΚ 2/τ. Προκ. ΑΣΕΠ/5-2-2020).

Καταρτίσθηκαν δε οι αντίστοιχοι αξιολογικοί πίνακες με μοριοδότηση των κοινωνικών κριτηρίων ως αυτά εκτέθηκαν ανωτέρω. Βάσει των τελικών αξιολογικών Πινάκων κατάταξης της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης διενεργήθηκαν οι διορισμοί μονίμων εκπ/κών στην ΕΑΕ, για πρώτη φορά στην ιστορία (ΦΕΚ 1289 Γ΄). Επίσης, βάσει των τελικών αξιολογικών Πινάκων κατάταξης της Γενικής Εκπαίδευσης, που ανακοινώθηκαν από το ΑΣΕΠ (και σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 63 παρ. 6 του ν.4589/2019) έγιναν οι διορισμοί μονίμων εκπ/κών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΦΕΚ 1817/τ.Γ’/10.8.2021, ΦΕΚ 1818/τ.Γ’/10-8-2021, ΦΕΚ1819/τ.Γ’/10-8-2021, ΦΕΚ 3111/τ.Γ΄/20-12-2021 και ΦΕΚ 3110/τ.Γ΄/20-12-2021) και διενεργούνται και οι προσλήψεις αναπληρωτών για το σχολικό έτος 2021-2022.

Δεδηλωμένη πρόθεση της πολιτικής ηγεσίας είναι να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση και βαρύτητα στα κοινωνικά κριτήρια στο πλαίσιο μελλοντικής επανεξέτασης του συστήματος διορισμού των εκπαιδευτικών. Η εφαρμογή του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου ήταν απαραίτητη προκειμένου: α) να μην καθυστερήσουν οι μόνιμοι διορισμοί και β) να συνυπολογιστεί άμεσα η προϋπηρεσία χιλιάδων εκπαιδευτικών. Τέλος, σύμφωνα με το αριθμ. 230-312/31.19/14-01-2020 έγγραφο απόψεων του Γραφείου Νομικού Συμβούλου στο Υ.ΠΑΙ.Θ., το οποίο αφορά τη δυνατότητα διορισμού εκπαιδευτικών βάσει των πινάκων που συντάχθηκαν κατά τις διατάξεις της περ. α της παρ. 10 του άρθρου 9 του ν. 3848/2010 (Α΄71) και έχει γίνει δεκτό από την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων:

«Στην προκείμενη περίπτωση δεν τίθεται με τα υπόψη έγγραφα, ζήτημα σχετικό με την ερμηνεία ή την εφαρμογή συγκεκριμένων νομοθετικών διατάξεων και ειδικότερα, της διάταξης της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 10 του άρθρου 9 του ν. 3848/2010, η οποία άλλωστε, καταργήθηκε με την περίπτωση γ’ του άρθρου 67 του ν. 4589/2019. Όσον αφορά εξάλλου, την παράλειψη του νομοθέτη να προβλέψει την εξάντληση του ισχύοντος κατά τη θέσπιση της παραπάνω διάταξης, πίνακα πολύτεκνων εκπαιδευτικών, κρίθηκε με την 2424/2018 απόφαση του ΣτΕ, ότι δεν αντίκειται στη συνταγματική αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης καθόσον, όπως εκτίθεται στο σκεπτικό της απόφασης (σκ. 6): «ο νομοθέτης έχει την ευχέρεια, όχι όμως και την υποχρέωση να θεσπίζει μεταβατικές διατάξεις για την τακτοποίηση προϋφιστάμενων καταστάσεων, σε κάθε δε περίπτωση, δεν είναι υποχρεωμένος να διατηρεί μεταβατικώς το προϊσχύον καθεστώς, εωσότου ικανοποιηθούν πλήρως όσοι ενέπιπταν σε αυτό προ της μεταβολής του…»

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Πρόγραμμα Πανελληνίων 2025