Με βάση τις τροποποιήσεις που σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας, «κόβονται» μία ώρα Γυμναστικής και μία Ευέλικτης Ζώνης, ενώ κατά μία ώρα μειώνονται, μεταξύ άλλων, η διδασκαλία Μουσικής, Μελέτης Περιβάλλοντος, Θεατρικής Αγωγής και Πληροφορικής, δηλαδή μαθήματα που προωθούν τη δημιουργικότητα των παιδιών.
Οξεία πολιτική αντιπαράθεση προκαλούν οι αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Παιδείας στη λειτουργία των ολοήμερων δημοτικών σχολείων από την επόμενη σχολική χρονιά. Σύσσωμη η αντιπολίτευση επικρίνει τον υπουργό Νίκο Φίλη ότι στην πράξη καταργεί το ολοήμερο σχολείο Ενιαίου Αναμορφωμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος (ΕΑΕΠ), το οποίο ξεκίνησε από το 2011 πιλοτικά και είχε μεγάλη απήχηση στους γονείς. Η αντιπαράθεση αναμένεται να έχει νέα επεισόδια, διότι είναι πρόδηλο πως, μετά τα κλειστά σχολεία πέρυσι τον Σεπτέμβριο, τα μεγάλα προβλήματα στη δημόσια εκπαίδευση θα συνεχισθούν και την επόμενη σχολική χρονιά.
Ειδικότερα, με απόφασή του ο κ. Φίλης καταργεί από την επόμενη σχολική χρονιά το ολοήμερο σχολείο ΕΑΕΠ, που λειτουργεί από τις 2 μ.μ. έως τις 4 μ.μ. Το πρόγραμμα κάθε τάξης μειώνεται 5 διδακτικές ώρες την εβδομάδα, αφού θα ολοκληρώνεται στη 1.15 μ.μ. και όχι στις 2 μ.μ. Από όλες τις τάξεις «κόβεται» μία ώρα Γυμναστικής, Ευέλικτης Ζώνης και Αγγλικών. Επίσης, κατά μία ώρα μειώνονται, σε διάφορες τάξεις, η διδασκαλία Ελληνικών και Μουσικής, η Μελέτη Περιβάλλοντος, τα Θρησκευτικά, η Θεατρική Αγωγή και η Πληροφορική.
Με βάση την απόφαση Φίλη, όσοι μαθητές θα παραμένουν –εθελοντικά– στο σχολείο θα γευματίζουν (1.20 μ.μ.-2 μ.μ.), θα μελετούν τα μαθήματά τους (2.15 μ.μ.-3 μ.μ.), ενώ η ώρα 3.15 μ.μ. με 4 μ.μ. θα αφιερώνεται σε κάποια απασχόληση (Τέχνη, Πληροφορική κ.λπ.). Ωστόσο, τίθεται ένας όρος: για τη σύσταση ολοήμερου σχολείου απαιτείται ελάχιστος αριθμός 14 μαθητών, των οποίων και οι δύο γονείς πρέπει να εργάζονται, προσκομίζοντας τα σχετικά παραστατικά. Ο όρος αυτός θα περιορίσει τους δικαιούχους. Σε περίοδο υψηλής ανεργίας, με αυξημένα ποσοστά ευκαιριακής «αδήλωτης» εργασίας, πόσοι γονείς (και ιδίως σε γειτονιές με χαμηλά εισοδήματα) μπορούν να προσκομίσουν τα εν λόγω παραστατικά;
Η θέση της αντιπολίτευσης
Ο πρόεδρος της Ν.Δ. Κυριάκος Μητσοτάκης εστίασε στο θέμα, δηλώνοντας ότι «η κυβέρνηση στερεί ουσιαστικά από τα παιδιά της μέσης οικογένειας εργαζομένων τη δυνατότητα ενίσχυσης και εμπλουτισμού των μαθημάτων τους και των δεξιοτήτων τους». Στον κ. Φίλη επιτέθηκαν επίσης, με μπαράζ ανακοινώσεων, το ΚΚΕ, το ΠΑΣΟΚ και το Ποτάμι. Το υπουργείο Παιδείας υπεραμύνθηκε του «νέου ενιαίου τύπου ολοήμερου δημοτικού σχολείου», όπως το ονομάζει, επιχειρώντας να αντιστρέψει τις εντυπώσεις. Αλλωστε, ο τομέας της εκπαίδευσης έχει ιδιαίτερη πολιτική βαρύτητα, και λόγω της μεγάλης ευαισθησίας που η ελληνική οικογένεια έχει σε θέματα εκπαίδευσης των παιδιών. «Ο κ. Μητσοτάκης επιτίθεται στο ενιαίου τύπου ολοήμερο δημοτικό, διότι με τον θεσμό αναβαθμίζεται η δημόσια εκπαίδευση και μπαίνει φραγμός στα σχέδιά του να επεκτείνει την ιδιωτική εκπαίδευση σε βάρος της δημόσιας. Αμετανόητος νεοφιλελεύθερος, εκτίθεται για μία ακόμη φορά», απάντησε ο κ. Φίλης.
Το… κέρδος
Ωστόσο, τους λόγους για τους οποίους ο κ. Φίλης έλαβε στην απόφασή του «φωτίζουν» οι ανακοινώσεις των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών. Σύμφωνα με τη Διδασκαλική Ομοσπονδία, περίπου 3.000 θέσεις εκπαιδευτικών θα «κερδίσει» το υπουργείο από την κατάργηση του ΕΑΕΠ. Και αυτό διότι το πρόγραμμα κάθε τάξης μειώνεται κατά πέντε διδακτικές ώρες την εβδομάδα. Επίσης, το υπουργείο εξήντλησε φέτος μεγάλο μερίδιο από τις πιστώσεις που έχουν διατεθεί από το ΕΣΠΑ έως το 2020 για προσλήψεις αναπληρωτών. Ενδεικτικά, φέτος χρησιμοποίησε για προσλήψεις το 80% του ΕΣΠΑ 2014-20 (π.χ. για την ειδική αγωγή δόθηκαν 5.000 θέσεις έως το 2020 και μόνο φέτος αξιοποιήθηκαν 3.900). Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων υπουργείου Παιδείας, Σάββας Φωτιάδης, αποκάλυψε ότι για το επόμενο σχολικό έτος θα προσληφθούν περίπου 7.000 λιγότεροι αναπληρωτές σε σχέση με το τρέχον έτος, κατά το οποίο έφθασαν τις 22.000.
«Στη σημερινή συγκυρία και κρίση κανείς δεν θα είχε αντίρρηση για την εξοικονόμηση πόρων. Οχι όμως σε βάρος των μαθητών. Επιστρέφουμε στη συντηρητική παιδαγωγική. Στο νέο πρόγραμμα του ολοήμερου ανατρέπεται η λογική της εισαγωγής καινοτομιών, ανάπτυξης δεξιοτήτων και πιστοποίησης των γνώσεων (π.χ. στα Αγγλικά στο τέλος γυμνασίου)», παρατηρεί στην «Κ» ο Γιάννης Κουμέντος, πρώην περιφερειακός διευθυντής Αττικής. Και τονίζει: «Είναι άξιο απορίας γιατί, ενώ το υπ. Παιδείας θέλει να εξοικονομήσει πόρους, δεν το κάνει με ορθολογικό τρόπο. Δηλαδή, όχι με την κατάργηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων που προσφέρουν στους μαθητές, αλλά με τον εξορθολογισμό στη διαχείριση προσωπικού, των τμημάτων, των σχολικών μονάδων».